Edoardo Ripani - Fratelli

image - Edoardo Ripani - Fratelli

A propos

‘Fratelli. Welke pijn hangt er over mijn stad?’ is een performance die vertelling, documentaire en pyrotechnische installaties combineert. Edoardo Ripani vertelt, ondersteund door het ‘Koor van de vrouwen uit San Benedetto’ hoe zijn Italiaanse geboortestad tot vandaag de littekens draagt van de tragische geschiedenis van de broers Peci.

Italiaans terrorisme

Patrizio Peci was leider van de gewapende marxistisch-leninistische Rode Brigades tussen 1974 en 1980, toen hij werd gearresteerd in Turijn. Kort na zijn arrestatie besloot hij samen te werken met politie en justitie en werd hij de eerste spijtoptant in de geschiedenis van het Italiaanse terrorisme. Zijn verklaringen waren beslissend voor het begrijpen van de structuur van de terroristische organisatie en vergemakkelijkten de ontmanteling ervan. Roberto Peci, de jongere broer van Patrizio, was lid van extreemlinkse groepen in de regio Marche, zonder ooit deel te nemen aan de gewapende strijd. Hij werd op 10 juni 1981 ontvoerd door de Rode Brigades en werd na 54 dagen vermoord, op verdenking van verraad aan de revolutie.

Edoardo Ripani werd geboren in dezelfde stad als de broers Peci, San Benedetto del Tronto, en groeide op in dezelfde wijk als de familie Peci. Voor de inwoners van de stad, gekend om zijn vissers, ijsfabrieken, voetbal en de Rode Brigades, is het tragische verhaal van Patrizio en Roberto Peci ook nu nog een open wonde. Voor Edoardo is theater een manier om het erover te hebben.

De link met Brussel

De voorstelling ontstond in november 2015, net wanneer Frans-Belgische IS-terroristen een bloedbad aanrichtten in Parijs en Brussel. Vrijwel onmiddellijk werd ontdekt dat onder de aanvallers twee broers uit Molenbeek zaten, Brahim en Salah Abdeslam. Edoardo bevond zich op dat moment in de Belgische hoofdstad en schreef de eerste versie van dit toneelstuk op een paar honderd meter van het huis van Salah en zijn broer.

In de ogen van veel Europeanen leek terrorisme toen iets nieuws, iets absurd en vreemd, maar toch waren de woede, sociale vervreemding en ongerustheid over de toekomst dezelfde ingrediënten die leidden tot het “zwarte gat” van de gewapende strijd. In de jaren ’70 in Italië en in 2015 in België.

De voorstelling volgt de structuur van een oude Griekse tragedie, waarin macht, familierelaties en gruwelijke wandaden vermengd zijn. Op de scène wordt Edoardo bijgestaan door het ‘Koor van de vrouwen uit San Benedetto’, dat de lichamen en stemmen van een verloren stad op het toneel tot leven brengt.

Voorstelling in het Italiaans met Nederlandse en Franse boventiteling.

Hedendaagse bewerking van ‘De zeven tegen Thebe’ van Aeschylus, met fragmenten uit ‘Thebaid’ van Stazio en uit ‘Antigone’ van Brecht.

Credits

Edoardo Ripani

Met Alessandra Desideri, Silvia Egidi, Anna Maria Falcioni, Rosanna Fasola, Rosanna Listrani, Irma Marconi Sciarroni, Chiarastella Mastrostefano, Simonetta Olivieri, Micaela Santini, Daniela Santoni

Artistieke coach Ruud Gielens

Dramaturg Geert Opsomer

Productie Transfocollect; Vlaamse Gemeenschapscommissie (VGC); Unie der Zorgelozen en de steun van GC De Kriekelaar

Met dank aan Riccardo Amabili; Maria Baldovin; Giovanni Baudonck; Bart Capelle; Farbod Fathinejadfard; Fulvio Gramegna; Michiel Soete; Kristof Van Hoorde; Laboratorio Teatrale Re Nudo; Associazione di Quartiere Ponterotto

Partage :

Autres événements qui pourraient vous intéresser

Encore plus d'événements Théatre / Spectacles > Performances
Encore plus d'événements Limburg
NEWSLETTER
Inscrivez-vous à notre newsletter:

Je m'inscris maintenant
VOTRE ÉVÉNEMENT
Si vous souhaitez ajouter un événement sur le site, cliquez ci-dessous
Ajouter votre événement
CONCOURS
Participez à nos concours.
Découvrir les concours

Thématiques

Aujourd'hui

Plus d'événements aujourd'hui
ID : 67432
Editer l'événement SEO Espace administration