Rinus Van de Velde is vooral bekend van zijn grootschalige houtskooltekeningen, maar evolueerde sterk naar een ‘totaal kunstenaar’. In zijn oeuvre combineert hij media zoals tekeningen, sculpturen, installaties en ook film. Centraal in zijn werk staat de spanning tussen fictie en realiteit.
Als belangrijk onderdeel van zijn kunstenaarspraktijk bouwt Van de Velde in zijn studio levensgrote decors uit hout en karton, waarin hij zichzelf ook als personage cast. Deze decors fotografeert hij om de afbeelding vervolgens te transformeren naar zijn karakteristieke zwart-witte houtskooltekeningen. Een proces waarin details en kleuren steeds verloren gingen, wat de kunstenaar ertoe bracht nieuwe manieren te zoeken om zijn decors te presenteren. Geïnspireerd door een documentaire over de studio van André Breton begon hij de decors te scannen met een camera, een werkwijze waarbij de decors nieuwe narratieven presenteerden.
In ‘The Villagers’, een 40 minuten durende film, volgt Van de Velde het leven van een reeks personages in een klein dorpje. Enkel verbonden door hun locatie, vertelt ieder personage zijn eigen gefragmenteerde verhaal. De kwalitatieve, realistische productie contrasteert met de duidelijk geconstrueerde, geabstraheerde decors en de fictieve personages die worden gespeeld door Rinus Van de Velde zelf, zijn assistenten en vrienden, geen van allen professioneel opgeleide acteurs. Dit benadrukt de spanning tussen fictie en realiteit en geeft het narratief een centrale plaats.
De video-installatie ging in 2019 in première bij Tim Van Laere Gallery.
Zijn tweede film ‘La ruta natural’ (de titel is een palindroom) ging in 2022 in Bozar in première: een surrealistische roadtrip van een 13-tal minuten in een geconstrueerd universum.