VUUR
Jo De Smedt in dialoog met het werk van frontschilder
Jos Verdegem en een selectie Trench Art
Op 23 juni 1916 werd de “Section Artistique de l’Armee
Belge” opgericht. Deze groep frontschilders van de Eerste Wereldoorlog had als
taak om de feiten en het leven aan het Ijzerfront weer te geven. Propaganda en
documentaire weergave waren het hoofddoel van het Belgisch leger.
(2 tekeningen van Jos Verdegem gemaakt in Lo 1917, te
zien in deze tentoonstelling).
De stijl van Verdegem was zeer uiteenlopend, experiment
was hem niet vreemd. Daarom kon de buitenstaander hem soms moeilijk vatten. Na
de oorlog bleef hij experimenteren met stijlen en kleur. Jos Verdegem is de
schilder van de menselijke tragedie met het eraan verbonden leed.
Het mens-zijn, ‘La Condition Humaine’, is de rode draad
in het werk van Jo De Smedt en is tevens de link met het werk van Jos Verdegem.
In de nieuwe etsen en tekeningen toont De Smedt de psyche van de mens, het
menselijk gedrag. Geen vrolijke taferelen, wel doorspekt met ‘zwarte’ humor,
die de mens confronteert met zijn eigen zwakheid. Afbeeldingen van varkens,
schedels, eksters, blinde kippen, wezens met vurige ogen en het woord “AFZIEN”.
Beide kunstenaars geven de ‘rauwe’ werkelijkheid weer,
elk op hun eigen manier. Ze winden er geen doekjes om. Een mens is een mens, de
dwaasheid zijn beste vriend.
Het werk van beide kunstenaars gaat eveneens in dialoog
met een selectie Trench Art, Eerste Wereldoorlog, uit de persoonlijke
verzameling van Jo De Smedt.
Loopgravenkunst omvat alle kunstvoorwerpen,
siervoorwerpen en gebruiksvoorwerpen gemaakt van militaire afvalproducten of
ander materiaal, door soldaten, burgers of krijgsgevangenen. Zowel de makers
als de voorwerpen zijn verbonden aan een gewapend conflict of de gevolgen
hiervan.
Er werd niet alleen gevochten aan het front. Tijdens de
lange wachtperiodes in de loopgraven werd door de soldaten Trench Art gemaakt
van allerlei militaire voorwerpen. Het hielp hen om de dagelijkse gruwel psychisch
te verwerken. Het militaire materiaal werd vaak gedecoreerd met bloemen,
versieringen, liefdevolle boodschappen aan beminden. Het materiaal en de
beeldtaal zijn elkaars tegenpool. Hierdoor ontstaat een dialoog die authentiek
is.
Zelfs in ondraaglijke tijden heeft een mens nood aan
schoonheid.
Jo De Smedt, 12/2022
Tentoonstelling VUUR
22.01/26.02.2023 in galerie De Ziener, 1730 Asse,
open zaterdag en zondag van 14 tot 18 u en op afspraak