Infinite Arrows

image - Infinite Arrows

Over

Voortbouwend op het succes van Projet Phenix, de veelgeprezen immersieve solotentoonstelling die in 2021 plaatsvond in galerij Templon in Parijs, toont Prune Nourry dit najaar gloednieuw werk in de Brusselse ruimte. Infinite Arrows brengt een diepgaand onderzoek van de symboliek van de pijl, die nu al bijna vier jaar een integraal onderdeel vormt van Nourry's artistiek universum.
De mythologische figuur van de amazones, een jagersstam die volgens de legende hun borst afsneden om beter te kunnen boogschieten, verscheen in het beeldend werk nadat in 2016 borstkanker werd vastgesteld bij de kunstenares. Twee jaar later begon ze in New York aan het beeld van een amazone van bijna vier meter hoog dat bijna volledig bedekt is met duizenden wierookstokjes. Deze objecten, als acupunctuurnaalden die de thema's van ritueel en genezing oproepen, worden – naast de attributen van de vrouwelijke krijger zoals boog, pijl, en doelwit – een terugkerend element in haar installaties, sculpturen en lithografieën. In januari 2021 toonde Nourry, in volle lockdown, een monumentaal werk, L’Amazone Érogène, samengesteld uit 888 pijlen, zwevend in het atrium van het Parijse luxewarenhuis Bon Marché Rive Gauche.
Met Infinite Arrows presenteert Nourry een tiental nooit eerder getoonde en recente werken. Ze zetten de reflectie verder die aanving met dit aangrijpende, langzaam gerijpte corpus. De tentoonstelling opent met twee diorama's, Arc en Cible (respectievelijk 'boog' en 'doel'), composities vol eclectische vormen, opgebouwd uit houten pijlen en veren. Naast die twee verlevendigen nog vier andere diorama's de galerij, met geometrische vormen die opvallen door hun eenvoud: cirkel, vierkant, driehoek, trapezium. Deze werken zijn het resultaat van acht jaar persoonlijke reflectie en een ingrijpende ontmoeting van de kunstenares met enkele van de mooiste voorbeelden van het Amerikaans minimalisme, tijdens haar bezoek aan Dia Beacon in de staat New York.
Address: 13A rue Veydt, 1060 Brussels, Tue-Sat: 11.00 am - 6.00 pm
Press contact: Raphaël Prévost - raphael@templon.com tel.: +32 (2) 537 13 17 //
Camille Desprez - camille.desprez@templon.com tel.: +33 (0) 1 42 72 14 82
In de aangrenzende ruimte komt de bezoeker oog in oog te staan met Structures (Cercle), een nieuwe installatie bestaande uit talrijke pijlen die direct in de muur zijn aangebracht, met tussen de verschillende assen een leger van spookdriehoeken. Aan de tegenoverliggende muur hangt Exit / Entrance, een eikenhouten doelwit met gebogen silhouet met in het midden een imposante tepel die is omgeven door een wolk van houten pijlen: sommige doorboren de muur, terwijl andere er net uitspringen. Het werk is een metafoor voor de hectische race van de spermatozoïden naar de eicel, en staat tegelijk voor het moeilijke parcours van zwanger raken na een zware ziekte.
De expo wordt afgesloten met een vrolijke noot, met twee bijna 'ijle' werken die zijn samengesteld uit gebogen pijlen in beukenhout, versierd met veren. In Infinite I (Arrows) schemert het beroemde wiskundige oneindigheidsteken door, een ware ode aan de eeuwigdurende beweging, alsook het cijfer 8, symbool van evenwicht en eeuwige wedergeboorte. Target I (Arrows) trekt dan weer onmiddellijk de aandacht met een geheel van vijf concentrische pijlen die samen een doelwit vormen.
Prune Nourry werd in 1985 geboren in Parijs. Ze woont en werkt in New York en Parijs. In haar projecten stelt de kunstenares ethische vragen die verband houden met het begrip evenwicht in brede zin: lichaam en genezing, het demografisch onevenwicht als gevolg van sekseselectie en wetenschappelijke excessen, het ecosysteem en de onderlinge afhankelijkheid tussen levensvormen.
In haar praktijk combineert Nourry sculptuur, installatie, performance en video. In het bijzonder creëerde ze metTerracotta Daughters een leger van terracotta-sculpturen die geïnspireerd zijn op de beroemde terracotta-krijgers van Xi'an. Tussen 2013 en 2015 toonde ze de beelden wereldwijd, van Parijs tot Shanghai via Zu?rich, New York en Mexico-Stad, waarna ze hen op een geheime locatie in China begroef – waar ze tot het jaar 2030 zullen blijven. Haar film Serendipity uit 2019 werd nog hetzelfde jaar vertoond op de Berlinale, MoMA's Doc Fortnight en het Tribeca Film Festival, beide in New York, en in 2020 tijdens het filmprogramma van Art Basel.
Nourry was de eerste Franse kunstenaar die werd uitgenodigd door Bon Marché Rive Gauche. In het winkelcentrum creëerde ze in 2021 een reeks emblematische werken, waaronder de grootschalige installatie L'Amazone Érogène. Begin 2022 ontwierp ze de scenografie voor Atys, een opera-ballet dat Jean-Baptiste Lully schreef voor Lodewijk XIV. Het betreft een nieuwe versie van het stuk, in een regie en choreografie van Angelin Preljocaj.

Deel :

Andere evenementen die je zouden kunnen interesseren

Nog meer evenementen Tentoonstellingen > Galerijen
Nog meer evenementen Région de Bruxelles-Capitale - Brussels Hoofdstedelijk Gewest
NIEUWSBRIEF
Abonneer je op onze nieuwsbrief:

Ik schrijf me nu in
JE EVENEMENT
Indien je een evenement aan de site wilt toevoegen, klik dan hieronder
Voeg je evenement toe

Thema's

Vandaag

Meer evenementen vandaag
ID : 68897
Editer l'événement SEO Espace administration