TERUG NAAR DE NATUUR“Want alle dingen veranderen, om plaats te maken voor elkaar”. Zo beschreef Euripides al de kracht van de natuur die constant verandert en zich ontwikkelt. Deze gedachte horen we terug in het vioolconcert Aufgang, waarin “het conflict tussen duisternis en verblindend licht de drijvende kracht is.” De schaduwen in het orkest zullen plaats maken voor het stralen van de viool. Dusapin schreef Aufgang speciaal voor Renaud Capuçon, die we voor de Belgische première van dit werk in hoogsteigen persoon mogen ontvangen in Brussel.In hetzelfde thema past de Eerste Symfonie van Robert Schumann, die de bijnaam ‘Frühlingssinfonie’ heeft. Aan een vriend schrijft hij: “Kan je je orkest een beetje verlangen naar lente inblazen wanneer het speelt? Dit was het meest in mijn gedachten toen ik deze symfonie schreef.”Het voorjaarsontwaken inspireerde ook Aaron Copland bij Appalachian Spring, zo lijkt duidelijk uit de titel. Dit berust echter op een misverstand. Hoewel de lente zeker een thema is in zijn compositie, slaat het Engelse ‘spring’ in de titel op ‘bron’.