Jan Fabre - L'Heure Sauvage

image - Jan Fabre - L'Heure Sauvage

Over

Jan Fabre – beeldend kunstenaar, auteur, theaterman – dompelt je in Brussel, de hoofdstad van zijn geboorteland, onder in L'Heure Sauvage en in de ijdelheden van het heden.
Al meer dan 40 jaar is Jan Fabre een van de innovatiefste protagonisten in de internationale hedendaagse-kunstscène. Fabre, een radicale kunstenaar wiens werken vaak tot controverses leidden, had in de jaren 1980 zijn eigen 'blauwe periode': met blauwe Bic, op dat moment zijn favoriete medium, bedekte hij consciëntieus grote bladen papier met metaforische, getourmenteerde tekeningen.
In 1988, hij was op dat moment dertig, woont Fabre in Berlijn. Zijn slapeloze nachten brengt hij door met het obsessief tekenen, kleuren, kribbelen van een hele kosmogonie: tornado's, cyclonen, gigantische golven, stormen. Het metallic blauw, zo kenmerkend voor de wegwerp-balpen, traceert bezwerende landschappen met een lijn die zo dicht en intens is dat het lijkt alsof het papier elk moment kan scheuren. Zo lijkt elke tekening het hoogtepunt van een eenzame, extreme performance, op de grens van hallucinatie en uitputting.
De jonge kunstenaar is op dat moment platzak en verkoopt alles aan een gulle mecenas. Dertig jaar lang blijven de tekeningen opgerold, onaangeroerd, vergeten. Onlangs werden ze aan het licht gebracht. Ze worden hier voor het eerst aan het publiek getoond en ze zorgen voor een verontrustende ervaring: een duik in de genese van Jan Fabres verbeeldingswereld.
De laatste jaren keerde Jan Fabre terug naar de blauwe Bic. Liefhebbers van die creatietechniek kunnen er, niet ver van de Brusselse galerie Templon, voorbeelden van ontdekken in de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België, meer bepaald in Le regard en dedans (L'Heure Bleue), een permanente installatie die tussen 2011 en 2013 werd gecreëerd voor de koninklijke trap van het Museum voor Oude Kunst.
De titel van deze tentoonstelling, L'Heure Sauvage (letterlijk 'Het wilde uur'), verwijst naar l’Heure Bleue zoals gedefinieerd door de entomoloog Jean-Henri Fabre. Het evoceert dat korte moment van stilte wanneer de natuur koortsachtig op de dageraad wacht, een beslissend maar vluchtig moment, tussen twee werelden, namelijk die van dag en nacht. Een quasi-duisternis die we ook terugvinden in de metallic werken, met rondingen die Fabre discreet suggereert.
De blauwe inkt wordt een huid die afwisselend het licht bedekt, onthult, reflecteert als een spiegel, of die – integendeel – het zicht verduistert. In zijn nieuwe sculpturen, gemaakt van Muranoglas, bedekt Jan Fabre menselijke schedels met inktafdrukken van zijn hand. Als een spiegel Verontrustend wijzen deze schedels ons op onze eigen eindigheid. Als vreemde fetisjen – vanitassen? zelfportretten? – worden ze overwoekerd door skeletten van komische dieren: vogels, knaagdieren, een hele fauna waarvan je je tegelijkertijd voorstelt dat ze, weliswaar sterk uitgedund, de menselijke soort heeft overleefd.
Door de tekeningen uit 1988 te confronteren met de sculpturen uit 2018, creëert Jan Fabre – onvrijwillig misschien – een verontrustende botsing tussen zijn bezigheden als kunstenaar, geobsedeerd door catharsis en de grenzen van de menselijke natuur, en onze huidige obsessies over milieurisico's en massa-extinctie. De Berlijnse tekeningen zijn een soort voorgevoel: ze verlenen het werk van Fabre over de dierenwereld (met kevers en opgezette dieren), maar ook over de menselijke conditie, een dimensie die apocalyptischer is dan ooit.

Jan Fabre werd geboren in 1958. Hij woont en werkt in Antwerpen. Als groot 'nachtschrijver' en tekenaar maakt hij sculpturen en installaties die de steeds terugkerende thema's verkennen van de metamorfose, de dialoog tussen kunst en wetenschap, de relatie tussen mens en natuur, de kunstenaar als 'krijger van de schoonheid'. Enkele van zijn markantste recente tentoonstellingen zijn onder andere de retrospectieven in het Louvre in Parijs (2008), het Kunsthistorisches Museum in Wenen, het Musée d’art moderne in Saint Etienne (2011), de Hermitage in Sint-Petersburg (2016) en in de Maeght Foundation in Saint-Paul de Vence (2018). Ook het Musée des Beaux Arts van Arras zal een solotentoonstelling aan hem wijden, namelijk van 2 maart tot 4 mei 2020. Vier permanente werken zijn op 21 december 2019 te zien in de Pio Monte della Misericordia-kerk in Napels, en zijn in situ-werk Hommage à un esprit libre wordt op 13 maart 2020 ingehuldigd in de Fondation HELENIS GGL in Montpellier. Meer actuele informatie over Jan Fabre vindt u op Instagram en Facebook.

Deel :

Andere evenementen die je zouden kunnen interesseren

Nog meer evenementen Tentoonstellingen > Galerijen
Nog meer evenementen Région de Bruxelles-Capitale - Brussels Hoofdstedelijk Gewest
NIEUWSBRIEF
Abonneer je op onze nieuwsbrief:

Ik schrijf me nu in
JE EVENEMENT
Indien je een evenement aan de site wilt toevoegen, klik dan hieronder
Voeg je evenement toe
WEDSTRIJDEN
Doe mee aan onze wedstrijden
Ontdek de wedstrijden

Thema's

Vandaag

Meer evenementen vandaag
ID : 103631
Editer l'événement SEO Espace administration