Sara Bjarland - Constant Eruptions

image - Sara Bjarland - Constant Eruptions

Over

In haar sculpturen, installaties en foto's gebruikt Sara Bjarland afgedankte objecten om overlappingen en ontmoetingen tussen het natuurlijke en het kunstmatige, het levende en het niet-levende, object en organisme te onderzoeken. Ze is vooral geïnteresseerd in 'post-consumer materialen', ook wel afval genoemd, als gevolg van onze consumentencultuur en als een vorm van abjecte materie waar niemand naar wil kijken. Bjarland ziet afval als een belangrijke betekenisdrager en als materiaal met potentieel (potentie) om te transformeren naar meer dubbelzinnige vormen en betekenissen. Ze doorzoekt de afvalhopen op de straathoeken en verzamelt dingen zoals kapot meubilair, plastic tuinaccessoires, oude dweilen, dode kamerplanten, gebogen droogrekken; alledaagse huishoudelijke voorwerpen zonder duidelijke esthetische waarde. Bjarland eigent zich de objecten toe, transformeert ze of giet de objecten af in keramiek of brons. Steeds probeert ze er nieuwe betekenissen of een andere manier van zijn aan toe te kennen. Vaak verbeeldt ze zich dat de objecten toekomstige inwoners of artefacten zijn van een wereld zonder mensen. Ze is geïnteresseerd in het grijze gebied waar de domeinen van het natuurlijke en het kunstmatige samenvloeien en vervagen, en levenloze materie tot leven lijkt te komen, om meteen weer af te sterven.

Constant Eruptions is de derde solo-tentoonstelling van Bjarland in Hopstreet Gallery. De titel van de tentoonstelling is geïnspireerd op de stad Leonia in Italo Calvino’s boek Invisible Cities, waar de stad zichzelf en al haar materialen elke dag vernieuwt met als gevolg groeiende afvalbergen in haar periferie. Leonia is in veel opzichten een weerspiegeling van elke westerse, op consumptie gerichte stad waar de cyclus van het kopen van nieuwe dingen en het weggooien van andere dingen even constant lijkt als een natuurkracht.

“Op de trottoirs, verpakt in heldere plastic zakken, wachten de resten van het Leonia van gisteren op de wagen van de vuilnisman. Niet alleen uitgeknepen tandpastatubes, doorgebrande lampjes, kranten, dozen, verpakkingsmateriaal, maar ook boilers, encyclopedieën, piano's, porseleinen serviezen: de welvaart van Leonia wordt, meer dan aan de dingen die elke dag gefabriceerd, verkocht, gekocht worden, afgemeten aan de dingen die elke dag weggegooid worden om plaats te maken voor de nieuwe. … Misschien is de hele wereld, buiten de grenzen van Leonia, wel overdekt met afvalkraters, ieder met in het centrum een metropool in ononderbroken eruptie."

Sara Bjarland woont en werkt in Amsterdam. Ze studeerde aan The Slade School of Fine Art in Londen en is alumna van het HISK in Gent (2013). Ze heeft deelgenomen aan artists residencies onder andere bij het EKWC in Oisterwijk en TBG+S in Dublin. Recente tentoonstellingen zijn onder meer Uncertainty and Ground Conditions in DASH, Kortrijk en The Sound of No-one Listening in Corridor Project Space, Amsterdam. In 2019 was ze een van de vijf genomineerden voor de Below Zero Art Prize in Londen en publiceerde ze haar eerste monografische publicatie Groundwork, samen met Art Paper Editions.

Deel :

Andere evenementen die je zouden kunnen interesseren

Nog meer evenementen Tentoonstellingen > Galerijen
Nog meer evenementen Région de Bruxelles-Capitale - Brussels Hoofdstedelijk Gewest
NIEUWSBRIEF
Abonneer je op onze nieuwsbrief:

Ik schrijf me nu in
JE EVENEMENT
Indien je een evenement aan de site wilt toevoegen, klik dan hieronder
Voeg je evenement toe

Thema's

Vandaag

Meer evenementen vandaag
ID : 102990
Editer l'événement SEO Espace administration