Geen componist die Mozart zo liefhad als Gustav Mahler: op zijn sterfbed zou hij Mozarts naam bijna obsessief hebben herhaald. In dit concert wordt Mahlers megalomane Zesde symfonie dan ook voorafgegaan door Mozarts Zevenentwintigste pianoconcerto.Zijn Zesde symfonie componeerde Mahler in wat misschien wel de gelukkigste periode van zijn leven was. Toch klinkt dit werk, dat als bijnaam ‘De tragische’ kreeg, ontzettend duister. Velen, waaronder ook zijn vrouw Alma Mahler, dichtten deze compositie profetische kwaliteiten toe, zowel op persoonlijk als op geschiedkundig vlak. De dood van Mahlers oudste dochter, zijn ontslag als dirigent aan de Wiener Hofoper, de verontrustende diagnose van een hartklepinfectie, alsook de Eerste Wereldoorlog – zaken die allemaal voor de deur stonden – zijn inderdaad de tragische gebeurtenissen die passen bij het donkere karakter van de Zesde symfonie. Beroemd is vooral de vierde en laatste beweging waarbij een reusachtige hamer tot inzet komt om een fatale noodlotsslag te generen. Op de Achtste na, is de Zesde Mahlers grootst bezette symfonie: elke uitvoering van dit werk zorgt voor diep beklijvende, onvergetelijke momenten.