De zee: verbindend element of verwoestende natuurkracht? In Benjamin Brittens dramatische Sea Interludes is de Noordzee de ongenadige spiegel voor de ruwe vissersgemeenschap rond Peter Grimes, terwijl in Ma Mèr(e) Méditerranée van de jonge Cypriotische componiste Christina Athinodorou de Middellandse Zee als scheppende moeder aan de wieg staat van tal van oude culturen. De Munt brengt de wereldcreatie van dit fascinerende werk, dat niet op de tegenstellingen maar op de banden tussen culturen focust. Dit maritiem concert eindigt in Italië, wanneer Alain Altinoglu en het Muntorkest aanmeren in de schaduw van Ottorino Respighi’s Pini di Roma. Programma PAUL GILSON La Mer, Esquisses symphoniques (1892) CHRISTINA ATHINODOROU Ma Mèr(e) Méditerranée, pour solo, mezzo-soprano, choeurs d'enfants et orchestre symphonique Wereldcreatie BENJAMIN BRITTEN Four Sea Interludes from 'Peter Grimes', op. 33a (1944) OTTORINO RESPIGHI Pini di Roma (1924)