Will Cotton - The Taming of the Cowboy

image - Will Cotton - The Taming of the Cowboy

Over

Tien jaar na zijn laatste tentoonstelling in Galerie Templon onthult de New Yorkse schilder Will Cotton, beroemd voor zijn afbeeldingen van allerlei soorten snoep en lekkers, in Brussel een eigenzinnige en provocerende tentoonstelling: 'The Taming of the Cowboy'.

Met een knipoog naar de politieke schizofrenie van zijn land in volle verkiezingscampagne stelt Will Cotton een herinterpretatie voor van de mythe van de cowboy, symbool van de verovering van het Westen. De grote olieverfschilderijen, in schijnbaar klassieke stijl, tonen een verbazende botsing tussen triomferende cowboys en hun fantasie-rijdieren: roze eenhoorns.

De figuur van de cowboy roept een door en door Amerikaanse mannelijkheid op, die geassocieerd wordt met vrijheid, een duidelijke lotsbestemming, en een bepaalde geweldcultuur. De eenhoorn daarentegen, in roze uitvoering bovendien, verwijst naar een actuelere mythologie die de laatste tijd ingeburgerd is geraakt, o.a. in de rekken met speelgoed en gadgets voor kleine meisjes. De tentoonstelling is een reflectie op de notie gender. Ze onderzoekt de relatie tussen de seksen, maar ook de hyper-seksualisering van kinderen of de notie queer en de LGBT-strijd, waarvan de (regenboog)eenhoorn onlangs wereldwijd een mascotte is geworden.

De tentoonstelling toont een ensemble olieverfschilderijen, maar ook nooit eerder getoonde tekeningen – met olie, bloed en potlood – die geïnspireerd werden door Cottons verblijf in Wyoming en de Franse Camargue. Deze werken op papier, een variatie op het cowboy-eenhoorn-koppel, deconstrueren de kwestie van de representatie op humoristische wijze.

Bij Will Cotton is de schoonheid van de composities of van de landschappen, opgebouwd uit bergen snoep of meringue, niet alleen een ode aan de weelde van een geïdealiseerd Amerika of verloren paradijs. Het gaat ook om de invraagstelling van het schilderen. Zijn technisch virtuoze schilderkunst onderzoekt de overvloei tussen identitaire, culturele, maar ook artistieke categorieën: populaire iconen en 'grote' schilderkunst, tijdloze mythen en reclamebeelden.

Will Cotton werd in 1965 geboren. Hij studeerde aan de New York Academy of Art en de École des Beaux-Arts in Rouen. Cotton stelde lange tijd tentoon in de Mary Boone Gallery in New Yorks en de Jablonka Gallery in Keulen en zijn werk werd zowat over ter wereld getoond. Met name in het San Francisco Museum of Art (2000); het Seattle Art Museum (2002); de Kunsthalle Bielefeld (2004); het CAPC in Bordeaux (2005); het Chelsea Art Museum in New York (2006); de Triennale Bovisa in Milaan (2007); het Musée Marmottan in Giverny (2008), het Cornell Herbert F. Johnson Museum of Art (Cornell University, 2014), en het Orlando Museum of Art in Florida (2017). Will Cotton is ook bekend voor zijn artistieke experimenten in tal van andere gebieden, zoals muziek – in 2010, een project met zangeres Katie Perry – of patisserie, in 2013, in samenwerking met het Parijse La Durée. Vorig jaar was er ook een modeproject met de foto-installatie 'What to Wear in Candyland' in het stedenbouwkundig/vastgoedproject Hudson Yards in New York.

Deel :

Andere evenementen die je zouden kunnen interesseren

Nog meer evenementen Tentoonstellingen > Galerijen
Nog meer evenementen Région de Bruxelles-Capitale - Brussels Hoofdstedelijk Gewest
NIEUWSBRIEF
Abonneer je op onze nieuwsbrief:

Ik schrijf me nu in
JE EVENEMENT
Indien je een evenement aan de site wilt toevoegen, klik dan hieronder
Voeg je evenement toe
WEDSTRIJDEN
Doe mee aan onze wedstrijden
Ontdek de wedstrijden

Thema's

Vandaag

Meer evenementen vandaag
ID : 96096
Editer l'événement SEO Espace administration