Exhibition Ines Thora / Emma Mortier - Obsidian Gallery at Tour & Taxis Brussels

image - Exhibition Ines Thora / Emma Mortier - Obsidian Gallery at Tour & Taxis Brussels

Over

Obsidian Gallery is verheugd om u Mostly Void voor
te stellen, een tentoonstelling met nieuwe schilderijen
van Ines Thora. Deze nieuwste serie richt zich op
het zichtbaar maken van abstracte intrinsieke sferen
die Ines in haar dagelijks leven aantreft. Ze begon in
2017 en voltooide de schilderijen in de eerste helft
van 2020. De kunstenaar heeft vooral aandacht voor
grote formaten die de rustgevende aanwezigheid van
de natuur tot uitdrukking brengen en de behoefte aan
stilte manifesteren.
Ines creëerde de werken in Ternat, een klein
stadje aan de rand van Brussel, waar ze woont en
waar ze de afgelopen maanden de lockdown heeft
doorgebracht. De schilderijen zijn het resultaat van
een proces van handelen naar en reageren op het
doek, keer op keer, is er een affectatie totdat een
bepaald niveau van geluk is bereikt. De titel van de
tentoonstelling “Mostly Void” komt voort uit de strijd
om zowel de leegte te accepteren als te bestrijden:
het begint met de leegte, en het zal proberen er
steeds weer naar terug te keren; dit proces geeft
het idee weer dat, zoals de wereld om ons heen, de
tentoonstelling nooit af is en steeds evolueert.
Zoals Ines Thora zelf stelt: “Ik werk met
verschillende materialen, zoals textiel en maak al mijn
verf zelf. Dit alles is het onderwerp van het schilderij.
De verf wordt op onvoorspelbare manieren door het
doek opgenomen, hetgeen me dwingt opnieuw te
reageren. Het is mijn onderbewustzijn dat de weg
wijst en de compositie beheerst. Ik denk dat ik een
mentaal evenwicht nastreef. Na een tijdje word ik één
met mijn werk, op zoek naar esthetiek aangezien ik
geloof dat deze er is. Een werk hoeft niet ‘mooi’ te
zijn om je aan te spreken. Ik probeer een esthetisch
bewustzijn te creëren, en ik geloof dat dit een grotere
impact heeft dan conceptueel werk, in de hoop dat
mensen zich hierdoor afvragen of hun gevoeligheid
wordt gestimuleerd.”
Ines Thora dringt aan op een constante
zoektocht naar een mentaal evenwicht. De
kunstenaar werkt voornamelijk rechtstreeks op het
canvas zonder voorbereidende schetsen, en brengt
zo geleidelijk onderbewuste kaarten naar voren die
gearticuleerd worden door lagen van kleur en textuur.
De leegte in haar schilderijen lijkt de compositie
te structureren. De nevenschikking van de stukken
textiel verbindt alle elementen op het canvas
waardoor een ruimtelijke eenheid ontstaat. Het
gebruik van pastelkleuren en sterk contrasterende
blauwkleuren herinnert aan de visuele kenmerken
die haar wereld bepaalden. Op haar unieke manier
behandelt Ines Thora de omhullende leegte om een
gevoel van intimiteit te creëren.
De levendige composities zijn een
gemeenschappelijk kenmerk in het werk van Ines
Thora: lijnen, texturen, beweging en kleur zijn
zorgvuldig aangebracht. In “Mostly Void” (2020)
wordt een gigantisch ruimtegevoel gecreëerd, niet
alleen door de overheersende leegte op haar doeken,
maar ook door een ruimtelijke verbinding tussen de
stukken en de hoge muren van de galerij. Er is een
zachte hand die de vloeiende architectuur en de
subtiel gecomponeerde werken met elkaar verbindt.
De kunstenaar vernoemt vaak ´het optische
onbewuste´1, een term die door Rossalind Krauss
wordt gebruikt om te verwijzen naar het werk van
Cy Twombly, evenals het gevoel van verdwalen in
het werk van Per Kirkeby dat een belangrijke invloed
is op haar werk. Kunstenaar zijn gaat nog steeds
gepaard met problemen, vooral vooroordelen,
terwijl Ines Thora tot een ondervertegenwoordigde
minderheid binnen de kunstgemeenschap behoort,
werkt ze niet enkel hard aan de productie, maar ook
aan de manier waarop ze wordt vertegenwoordigd,
met wie ze samenwerkt, en waar ze haar werk
tentoonstelt.
Deze serie schilderijen toont Ines Thora
haar constante zoektocht naar en interesse voor
even dominante onderdelen, in het verwijderen van
figuratie, in een zoektocht naar een meer spirituele of
existentiële benadering van schilderen. Het zoeken
naar stilte, het verdwalen en het observeren van
het dagelijkse leven binnenin doen denken aan de
compositie van de geciteerde kunstenaars. Soms
stil of confronterend, op andere momenten eerder
introspectief, het werk van Ines Thora zweeft op een
kruispunt waar mogelijkheden schommelen tussen
twee zeer verschillende realiteiten, waardoor de
toeschouwer zijn eigen persoonlijke verhaal bepaalt.

Deel :

Andere evenementen die je zouden kunnen interesseren

Nog meer evenementen Tentoonstellingen > Galerijen
Nog meer evenementen Région de Bruxelles-Capitale - Brussels Hoofdstedelijk Gewest
NIEUWSBRIEF
Abonneer je op onze nieuwsbrief:

Ik schrijf me nu in
JE EVENEMENT
Indien je een evenement aan de site wilt toevoegen, klik dan hieronder
Voeg je evenement toe

Thema's

Vandaag

Meer evenementen vandaag
ID : 90267
Editer l'événement SEO Espace administration