Not so far from us

Tentoonstelling » Galerij

Opgelet! Dit evenement heeft reeds plaatsgevonden!

Praktische informatie

  • Gratis
  • Voorbij
  • Over Not so far from us

    In de tentoonstelling Not so far from us presenteert MLF | Marie-Laure Fleisch met genoegen werk van Bettina Samson, Jennifer Tee en Joani Tremblay. In hun artistieke praktijk lijken de drie misschien ver van elkaar af te staan, maar ze delen het vermogen om specifieke archetypen te belichten, namelijk die van de esoterische wereld. Geïnspireerd door voorouderlijke riten, ceremonieën of zelfs utopieën uit de newagecultuur getuigen deze kunstenaars van het feit dat we met kunst niet alleen hedendaagse kwesties kunnen benaderen, maar ook deuren openen naar de wereld van het ongrijpbare.

    Onze samenleving mag dan de perfecte belichaming zijn van wetenschappelijke en technologische vooruitgang, ze blijft doordrongen van het spirituele. De cartesiaanse geest van onze tijd kan zich niet ontdoen van ons collectieve onbewuste en de daaruit overgeleverde overtuigingen. Maar deze kunstenaars proberen niet zomaar een esoterische cultuur te moderniseren: ze onderzoeken folklore om onze perceptie van de werkelijkheid te verstoren. De dingen zijn niet wat ze op het eerste gezicht lijken. De mystieke symbolen in onze omgeving worden anders aangewend, wat de weg kan vrijmaken voor het zoeken naar een nieuw perspectief op de geschiedenis.

    Shakers, de keramiekreeks van Bettina Samson, verwijst naar de gelijknamige religieuze gemeenschap, die tot in de 20ste eeuw bleef bestaan. De leden ervan huldigden een radicale opvatting van Utopia en beschouwden hun dagelijkse taken als sacraal. Tijdens ceremonies streefden ze naar een collectieve trance met behulp van krampachtige dansen, vandaar hun naam. De in de sculpturen detecteerbare bewegingen doen denken aan dansende lichamen die zich aan het bewustzijn trachten te onttrekken en op zoek gaan naar nieuwe visioenen. De vreemde vormen van de sculpturen, variërend van ruw tot ongeremd, worden een eerbetoon aan hun streven naar goddelijke openbaring. Ook de sokkels zijn afkomstig van de Shakers. Gemotiveerd door hun overtuigingen ontwikkelden zij immers een eigen meubelstijl; industrieel ontwerpers, die er een voorloper van het huidige minimalisme in zien, hebben daar de laatste jaren heel wat belangstelling voor getoond. Samson bediende zich van hun techniek, met respect voor het verlangen naar eenvoud en bijzondere aandacht voor de gebruiksfunctie van de meubelen.

    De invloed van het spirituele op de creaties van Jennifer Tee valt nauwelijks te ontkennen. Met haar Tao Magic-keramieken gaat ze in op de notie van spiritueel evenwicht die inherent is aan de kosmologische filosofie (Tao betekent ‘de weg’). Dit streven naar een tussenweg vind je in de meeste van haar kunstwerken: een onzichtbare lijn tussen twee werelden. De kunstenares heeft een grondige kennis van belangrijke occultistische figuren, die meesters waren van culturele toe-eigening. Maar terwijl die mentoren, al snel gevolgd door de hedendaagse maatschappij, individualisme aanmoedigen, ziet Tee – door haar multiculturele afkomst – kunst als een grenzeloze ruimte, waarbij concepten via een collectieve taal helpen om een hogere dimensie tot stand te brengen. Zodra we dat begrijpen, roepen de patronen in haar collages van Hollandse gedroogde tulpenblaadjes net zo goed psychedelische geometrieën op als Indonesisch ceremonieel textiel (Tampan). De kunstenares vernieuwt zo wat werd beschouwd als een heilige kracht om mensen te verbinden. Maar tegelijk toont ze gedrukte versies van haar creaties, waardoor ze ons herinnert aan de dubbelzinnigheid van culturele toe-eigening en de manipulaties die daarmee gepaard gaan.

    Door het scheppen van fictieve landschappen doet Joani Tremblay onderzoek naar onze perceptie van plaatsen, gebouwen en de mogelijke voorstellingen daarvan. In 2018 ging ze naar Arcosanti (Arizona), waar in de jaren 70 een utopische stad werd opgericht. Die kolonie wilde experimenteren met een systeem waarin architectuur en ecologie samengaan; het einddoel was het verheffen van het menselijke bewustzijn. Utopieën zijn meestal mentale ruimten die steunen op sterke overtuigingen, maar vaak zijn het ook onhaalbare fantasieën. Dit is waarschijnlijk wat de kunstenares fascineerde, want ze heeft een sterke interesse voor het menselijke geheugen en het vermogen daarvan om de accuraatheid van wat we als echt beschouwen te veranderen. Dit zou deels verklaren waarom ze zich richt op het geconstrueerde idee van een plek: ze assembleert digitaal beelden uit een oneindig aantal bronnen (van sociale media tot ansichtkaarten) en maakt daar vervolgens een schilderij mee. Hoewel de toeschouwer ze niet kan lokaliseren zien de landschappen van Tremblay er vertrouwd uit. In de reeks Quaderno zien we niet de plaats die ze bezocht, maar wat ze voelde over de gemeenschapsidentiteit van de stad, haar verleden en hoop voor de toekomst.

    Opmerkingen

    Klik om te evalueren
    Nog 0 tekens vóór verzending
    Door dit selectievakje aan te vinken, accepteert u de privacybeleid evenals algemene voorwaarden van Out.be.
    Auteur : ()
    Afmelden om je profiel te wijzigen
    Meer commentaren weergeven

    Andere evenementen : Tentoonstelling

    Andere evenementen : Elsene

    Aanbevelingen