Lines and Liquid Carnality

Tentoonstelling » Galerij

Opgelet! Dit evenement heeft reeds plaatsgevonden!

Praktische informatie

  • Gratis
  • Voorbij
  • Over Lines and Liquid Carnality

    MLF l Marie-Laure Fleisch heeft het genoegen in haar Brusselse vestiging de tweede tentoonstelling te presenteren van Bernardi Roig, in dialoog met werk van Nastasya F. Baraskhova.

    Nastasya F. Baraskhova is het pseudoniem van een Russische actrice en schilderes, van onbepaalde leeftijd, die nauw verbonden is met de ondergrondse scene van het zogeheten Moskouse kamertoneel uit de jaren ’90. Met haar indolente maar krachtige verschijning, overdonderde blik en monomaan karakter specialiseerde ze zich in de vertolking van monologen van een welbepaald personage uit de Russische literatuur, namelijk Nastasja Filippovna, de tragische, venijnige en deugdzame figuur uit Dostojevski’s De idioot.

    Deze actrice met één enkel personage beperkt zich ook als schilderes tot één thema: een repetitieve en eigenzinnige abstractie met verticale strepen, gelijksoortige dikte, proporties en zelfingenomen afmetingen, steevast geschilderd op handgeschept papier van klein formaat. Obsessief, onverzettelijk en nauwgezet als ze is, zowel op de planken als in haar schilderkunst, heeft ze haar werken nooit aan het publiek willen tonen.

    Dit wordt haar eerste tentoonstelling, in dialoog met recente tekeningen van Bernardi Roig. Ze stelde maar één, niet-onderhandelbare voorwaarde: de papieren mochten niet ingelijst worden of achter glas geplaatst. Ze moesten – ondoorzichtig en absorberend – zweven op de muren in de ruimte, en ritmisch en in reeksen worden gepresenteerd.

    Het project omvat een selectie ongedateerde werken die tot stand kwamen in haar studio/appartement in de Stroganovski Proyezd, vlak bij het Andronikovklooster in Moskou, waar de schilder-monnik Andrej Roebljov de laatste jaren van zijn leven doorbracht. In haar aquarellen en gouaches heeft ze de herinnering aan de formele, zelfverwijzende en seriële abstractie van de Amerikaanse kunstenaars van de jaren zestig geabsorbeerd. Via een doorzichtige materialiteit, bevend maar precies, ontstaat een ruimte die niet theoretisch, maar empirisch is en die aanvoelt als een substantie van kleur, maar vooral van licht. Het gaat om de geraffineerde ervaring van een gelaagde intimiteit terwijl die tot stand komt. Een indringende en verontrustende herhaling van dragers en vlakken: iets weten volstaat niet langer, het moet worden herhaald.

    In deze resoluut abstracte beelden van Nastasya F. Baraskhova zag Bernardi Roig een anomalie, veeleer perceptueel dan symbolisch of formeel: het beeld van gordijnen die een tafereel met onbestemd einde toedekken. Hij voelde de dialectische spanning van een beeld dat zijn eigen tegenpool inhoudt, dat de ontevreden polsslag laat zien achter elk behaaglijk oppervlak. Roig stelde voor samen met de Russische kunstenares een tentoonstelling te maken om zo twee schijnbaar tegengestelde, maar bijzonder theatrale visuele poëtica te verbinden die elkaar bevruchten: het gordijn en wat erachter ligt.

    De reeks tekeningen en aquarellen van Bernardi Roig in deze tentoonstelling werden gemaakt in het schemerjaar 2020 en vormen een poging tot onderhuidse dialoog met de schilderijen van Nastasya F. Barasjkova. Roig onderzoekt de mogelijkheid om visueel vorm te geven aan een literair portret in de bladzijden van De idioot: Adelaïda en Aglaja, de dochters van generaal Jepantsjin, die gevangen zitten in hun ‘vloeibare vleselijkheid’. De tentoonstelling wordt vervolledigd door een gezamenlijke sculptuur, het enige werk dat het product is van hun twee hoofden en vier handen. Het betreft een klein portret van een personage dat door een overdaad aan realiteit ten onder gaat: P.S. Rogozjin, de moordenaar van de tragische heldin in De idioot.

    In de tentoonstelling wordt duidelijk hoe een beeld wordt gecamoufleerd en hoe betekenisvolle dwarsverbanden gelegd kunnen worden, in dit geval via de omvangrijke traditie van de Russische literatuur. Er is geen beeld dat niet schatplichtig is aan een ander, voorafgaand beeld. Als die verplichting nog groter wordt, barsten de naden van het incestueuze geheugen dat kunstenaars verplettert, met onverwacht resultaat.

    Als de tijd en de bevoegde autoriteiten het toelaten, zullen de twee kunstenaars aanwezig zijn. Of misschien slechts een van hen, die misschien hetzelfde zijn....

    Photos de Lines and Liquid Carnality

    Gerelateerde thema's

    Opmerkingen

    Klik om te evalueren
    Nog 0 tekens vóór verzending
    Door dit selectievakje aan te vinken, accepteert u de privacybeleid evenals algemene voorwaarden van Out.be.
    Auteur : ()
    Afmelden om je profiel te wijzigen
    Meer commentaren weergeven

    De meest boeiende gratis tentoonstellingen

    Andere evenementen : Tentoonstelling

    Andere evenementen : Elsene