Radio was een van de eerste media waarmee men rechtstreeks en over lange afstand kon communiceren; en ook de afgelopen maanden is radio voor velen een belangrijke metgezel gebleken. Voor het festival neemt Adeline Rosenstein in de Hallen van Schaarbeek plaats aan een tafel en maakt ze van het theater een radiozender waar gedurende drie dagen live wordt uitgezonden. Ze deelt met ons een onderzoek naar drie generaties van militante activisten. Afwisselend neemt zij het woord en laat ze opnames van een archief aan stemmen horen. Zo opent ze een dubbele ervaring: enerzijds een theatrale ervaring voor de toeschouwers in de zaal, anderzijds gelijktijdig een radioshow voor de luisteraars thuis. De (radio)stem drijft niet langer los van het lichaam, maar is eraan verbonden en verplaatst zich in verschillende vormen. Rosensteins artistieke praktijk komt voort uit lange periodes van onderzoek, urenlange gesprekken en samenwerkingen. De laatste jaren tourde ze intens door het buitenland met Décris-Ravage (over het Israëlisch-Palestijns conflict) en met Laboratoire Poison (over het thema van verraad in verzetsstrijden). De presentatievorm die ze met dit nieuwe project voor het festival bedacht, resulteert in een unieke beleving voor zowel zender als ontvanger.
Presentation: Kunstenfestivaldesarts-Les Halles de Schaerbeek
Realisation: Adeline Rosenstein, David Stampfli | With: Lilica Boal, Jeanne Maddy, Anna Raisson | Dramaturgy, production: Hanna El Fakir | Editing, mixing: David Stampfli, Hanna El Fakir | Assistant: Marie Devroux | Seeking out associates: Jean-Michel Chaumont, Crisanto Barros, Anouschka Trocker | Translations: Zoé Craeye & Diogo Queiroga (Portuguese), Muriel Weiss (German) | Production : Maison Ravage | Commissioned by Kunstenfestivaldesarts in coproduction with Les Halles de Schaerbeek | Supported by, T2G Théâtre de Gennevilliers - Centre Dramatique National, Radio Panik, Radio Campus
© Ronny Trocker