Over
Hoewel ze daarmee hun leven riskeerden, maakten gevangenen in concentratie- en vernietigingskampen toch foto’s. Het lukte hen zelfs de filmrolletjes naar buiten te smokkelen. Daarmee hoopten ze de wereld wakker te schudden, maar dat is niet gelukt. In À pas aveugles bestudeert Christophe Cognet deze foto’s aandachtig. De regisseur rijdt onder andere naar Ravensbrück, Dachau en Auschwitz-Birkenau. Verschillende keren schuift de historische foto over hoe de plek er nu uitziet. Dat geeft een spookachtig resultaat: zodra de mensen die de gedenkplaatsen bezoeken achter de glasplaten lopen, lijken de personen op de zwart-witfoto hun statische positie te verlaten en zich als kleurige schimmen onder de bezoekers te mengen. (Cristina Nord) Christophe Cognet (Frankrijk) heeft film gestudeerd en als auteur en filmmaker heeft hij zich al meermaals verdiept in de concentratie- en vernietigingskampen van de nazi’s, o.a. voor Parce que j'étais peintre, l'art rescapé des camps nazis (2014). Zijn boek Éclats (2019) vormde de inspiratiebron voor À pas aveugles.