Cultzangeres is de Marianne Faithfull van de Belpop
‘Sommige liedjes moet je niet zingen maar kerven’. Zo sprak wijlen Simon Carmiggelt. Niemand die bij ons mooier kan kerven dan Vera Coomans, de stem van Madou. Denk aan de weemoed van Marianne Faithfull of het timbre van Beth Gibbons van Portishead solo. Of aan Arno in het Nederlands. Voor het debuutalbum van Madou (uit 1982) wordt vandaag tot 175 euro betaald. Toch hield de groep het toen maar bij die ene plaat. "Men wist niet in welk vakje we hoorden en men had het moeilijk met de teksten" zegt Coomans. Die waren uitgepuurd, nieuw, anders. ‘Witte nachten’ gaat over huiselijk geweld. Andere thema’s zijn alcoholverslaving, (zelf)moord en verkrachting. Madou keert nu, bijna 40 jaar later, terug met meer van wat goed was in een actuele context. Daarvoor wordt Cooman bijgestaan door haar zoon Thomas Devos (Tommigun). De première van dat nieuwe materiaal volgt in de Botanique!