Hardcore / Softspore / Ilke Cop

image - Hardcore / Softspore / Ilke Cop

A propos

Naakte lichamen. Tientallen zwammen. Desolate landschappen. Weelderige
draperieën. Het vormen de hoofdingrediënten van Hardcore / Softspore, de
tweede solotentoonstelling van Ilke Cop bij Tatjana Pieters. De expo
bevraagt het klassieke mens- en wereldbeeld en de rol van hedendaagse
(vrouwelijke) kunstenaars.

Hardcore / Softspore neemt ons mee
naar een eigenzinnig, postapocalyptisch universum. De huidige wereld,
opgeschud door geweld, oorlog, klimaatcrisis en polarisatie, is voorbij.
Wat rest zijn landschappen: rijzige bergen, smeulende vulkanen,
uitgestrekte waterpartijen en frisgroene vegetatie. Op het merendeel van
de schilderijen treedt een vrouw op het voorplan. Ze kijkt ons recht in
de ogen. Met een doortastende blik, krachtig en zelfzeker. Ze lijkt
onoverwinnelijk en tegelijkertijd kwetsbaar. Het gaat - zoals bij eerder
werk - om een beeltenis van de kunstenaar. Ze werpt een ander licht op
de historische dynamiek tussen artiest en muze. Voor het eerst
verschijnt er op de tableaus ook een mannelijk lichaam. Zijn
lichaamshouding, niet zelden S-vormig gebogen, etaleert elegantie en
sereniteit. Het herinnert aan oude Griekse en Romeinse sculpturen of
representaties van de vroegchristelijke heilige en martelaar
Sint-Sebastiaan. In een schilderij zien we hoe de vrouwelijke figuur een
mannelijk lichaam uit zand sculpteert. Het roept associaties op met
klassieke Westerse verhalen zoals het Bijbelse scheppingsverhaal of de
mythe van Pygmalion, waarbij vrouwelijkheid steeds dankzij mannelijke
scheppingskracht tot leven komt. Het werk van Cop draait deze dynamiek
om: wat gebeurt er als de vrouw de rol inneemt van schepper? Wat
betekent dit voor het mannelijke dat daaruit voortvloeit? Hoe verhouden
verschillende genders zich tot elkaar? De werken in deze expo creëren
ruimte om overgeërfde denkkaders los te laten en verhoudingen te
herzien.

Het proces van nieuw leven toont zich ook in de
begroeiing van de landschappen met weelderige plantensoorten en
paddenstoelen. De mushrooms zijn veelkleurig, dikwijls larger than life.
Ambiguïteit manifesteert er zich op vele fronten: van fris en
verleidelijk nieuw leven tot potentieel gevaar en verderf, verscholen
achter fluorescerende, ietwat artificiële kleuren. Het zijn dragers van
een mysterie dat ondergronds, in een fijn, gigantisch netwerk van
schimmeldraden een sleutelrol bij een gezond ecosysteem speelt; alsook
referenties naar psychedelica waarmee we alles intenser waarnemen en ons
kunnen bevrijden van vastgeroeste patronen. In een schilderij zien we
hoe een paddenstoel zich een weg kronkelt naar de hand van de steeds
terugkerende vrouwenfiguur. Door de ranke, stijl omhoogklimmende steel
en de feestelijk ogende hoed lijkt de mushroom wel op een hoogsteigen
scepter, waarbij een druk op de knop volstaat om een nieuw wereldbeeld
tevoorschijn te toveren.

De zoektocht naar andere horizonten en
de fascinatie voor het scheppen treffen we ook aan in de manier waarop
de kunstenaar andere verftechnieken verkent. Waar haar vorig werk nog
doordrongen was van een hoge mate aan controle, laat ze in haar nieuwe
schilderijen meer ruimte voor experiment toe. Vage partijen bestaande
uit verdunde verf en impressionistische, directere toetsen krijgen vrij
spel. Het zorgt voor contrast en voegt leven en luchtigheid toe aan de
doeken. Hardcore / Softspore toont eerlijke, expressieve exploraties van
narratieven met een diepe, transformerende impact. Het is een moedig
tegengewicht voor traditionele sociale normen, waarden en verwachtingen.
Het is een hoopvol en bevrijd alternatief dat de patriarchale,
archaïsche cultuur op losse schroeven plaatst, auteurschap bevraagt en
andere, liefdevolle verhoudingen invoelbaar maakt.

-Sofie Crabbé


Partage :

Autres événements qui pourraient vous intéresser

Eugeen Van Mieghem

02 oct 11 janv 2026
Expos Peintures
Koninklijk Museum voor Schone Kunsten (KMSKA)
Anvers - Anvers
En tant que « reporter acharné », Eugeen Van Mieghem s’est attaché à représenter l’effervescence d’Anvers au début du XXe siècle. Dessinateur et peintre infatigable des anonymes, il met en lumière le travail ardu des dockers et des ouvrières du port. Il croque également des mendiants, des vagabonds et des prostituées, donnant ainsi un visage à la marginalité de cette ville portuaire. Il observe le passage de migrants juifs, souvent mal vêtus, en route pour l'Amérique. Son regard s’étend aussi au

Donas, Archipenko & La Section d'Or. - Modernisme envoûtant

04 oct 11 janv 2026
Expos Peintures
Koninklijk Museum voor Schone Kunsten (KMSKA)
Anvers - Anvers
Peu après la Première Guerre mondiale, le nom mystérieux et aristocratique de Tour d'Onasky fait son apparition dans les revues d'avant-garde. Derrière ce pseudonyme non-genré se cache Marthe Donas, une jeune artiste anversoise. Dès le début des années 1920, ses œuvres colorées, qui mêlent peinture, collages, cubisme et abstraction, sont exposées à travers l’Europe, mais aussi aux États-Unis et au Japon.
Accès aux personnes à mobilité réduite

Exposition de peinture contemporaine : Découvrir la Moldavie à travers l’art

28 nov 15 janv 2026
Expos Peintures
Arthis - Maison culturelle belgo-roumaine
Bruxelles - Bruxelles
L’exposition « Découvrir la Moldavie à travers l’art » s’inscrit dans un projet culturel ambitieux initié par l’Union des Artistes Plasticiens de la République de Moldova, avec le soutien du Ministère de la Culture, en collaboration avec le Ministère des Affaires Étrangères et les missions diplomatiques moldaves en Europe. Son objectif principal est de faire rayonner l’art contemporain des artistes moldaves sur la scène internationale tout en contribuant au renforcement des liens culturels...

Autres événements Expos > Peintures

Du 18.10.25 au 15.02.26, l’exposition « Japoniaiseries. Fantaisies japonaises au temps de Félicien R

18 oct 15 févr 2026
Expos Peintures
Musée Félicien Rops
Namur - Namur
Japoniaiseries. Fantaisies japonaises au temps de Félicien Rops » (18.10.25 – 15.02.26) invite à explorer la fascination qu’exerça le Japon sur Rops et les artistes européens dès la seconde moitié du XIXe siècle. Estampes ukiyo-e, objets d’art japonais, œuvres japonisantes de Manet, Ensor, Rassenfosse ou Rodin dialoguent avec la production de Rops, partagé entre admiration et critique. Une immersion au croisement de l’Orient et de l’Occident, jusqu’aux résonances de la culture pop actuelle.

Nicola Magrin – Del cielo e della terra

08 nov 01 mars 2026
Expos Peintures
Fondation Folon
La Hulpe - Brabant Wallon
Héritier d’une longue tradition allant de Turner à Folon, Nicola Magrin définit l’aquarelle comme la technique la plus proche de l’âme. Rapide, chorégraphique, son geste relie l’esprit, le cœur et la main. L’eau, matière première de son art, agit comme lien entre l’aquarelle et le monde vivant. Sa rencontre, en 2012, avec l’ouest canadien marque un tournant décisif dans sa vie : torrents déchaînés, loups, montagnes enneigées, astres et brumes deviennent les emblèmes d’une œuvre habitée par l’émerveillement...
Encore plus d'événements Expos > Peintures
Encore plus d'événements Oost-Vlaanderen
www.filous.be
NEWSLETTER
Inscrivez-vous à notre newsletter:

Je m'inscris maintenant
VOTRE ÉVÉNEMENT
Si vous souhaitez ajouter un événement sur le site, cliquez ci-dessous
Ajouter votre événement
CONCOURS
Participez à nos concours.
Découvrir les concours

Thématiques

Aujourd'hui

Plus d'événements aujourd'hui