Agenda: Evenementen

Agenda met evenementen

FILTRES
Filteren op typen
ALLE
Concert
Theater / Spektakel
Tentoonstelling
Evenement voor kinderen
Lezing / Debat
Vertellingen / Literatuur
Film
Uitstap / Ontdekking / Patrimonium
Stage / Cursus
Fuif
Diverse Activiteiten
Salon / Beurs
Markt en Rommelmarkt
Feest of Folklore
Sportevenement
Virtueel evenement
Varia
Filteren op indicatoren
Speciaal voor kinderen
Speciaal voor gezinnen
Speciaal voor studenten
Artikel 27
Toegang voor mensen met beperkte mobiliteit
Doven en slechthorenden
Filteren
CALENDRIER
Agenda
2 838 evenement(en) gevonden (2551 tot 2600)

Introductie tot Ballroom en latijn dansen lessen Brussel

Elke zondag van 19:00 tot 19:50
Stages / Cursussen Cursussen
Dynamodance.com (Merode-Montgomery)
Woluwe-Saint-Pierre - Bruxelles
Introductie tot Ballroom en latijn dansen lessen Brussel

All Dansen lessen beginners Brussel

Elke zondag van 15:05 tot 16:00
Stages / Cursussen Cursussen
Dynamodance.com (Merode-Montgomery)
Woluwe-Saint-Pierre - Bruxelles
All Dansen lessen beginners Brussel

SLAM DE POÉSIE 24/25

Alle maanden
Concerten Slam
Eden | Centre Culturel Charleroi
Charleroi - Hainaut

Hortamuseum

Tentoonstellingen Architectuur
Musée Horta
Sint-Gillis - Bruxelles
Van 23 mei tot 28 juni: Open op zaterdag én zondag! Geen reservatie, geen vestaire. U bent van harte welkom...

Ballroom en Latijn Dansen lessen beginners Brussel

Elke zondag van 20:05 tot 20:55
Stages / Cursussen Cursussen
Dynamodance.com (Merode-Montgomery)
Woluwe-Saint-Pierre - Bruxelles
Ballroom en Latijn Dansen lessen beginners Brussel

De collectie oude kaarten

Tentoonstellingen Permanente expo's
Musée royal de l'Afrique centrale
Tervuren - Brabant Flamand
De collectie oude kaarten van het Koninklijk Museum voor Midden-Afrika (KMMA) telt ongeveer 3.500 gedrukte kaarten. De meeste kaarten geven Midden-Afrika en in het bijzonder het grondgebied van de DR Congo weer, maar een aantal stelt heel Afrika en de andere regio’s van het continent voor. De kaarten dateren van 1500 tot 1885 en maken het bijgevolg mogelijk om de evolutie van de voorstelling van Afrika te volgen, van de eerste zogenaamde ptolemeïsche kaarten uit het begin van de 16de eeuw, langs die uit de 17de en de 18de eeuw, tot de kaarten uit de tweede helft van de 19de eeuw. Vanaf toen bracht de systematische verkenning van het Afrikaanse binnenland een intensieve kaartproductie op gang ten dienste van de toekomstige kolonisatoren. De ptolemeïsche kaart van Bernard Sylvanus (Venetië, 1511) is het oudste stuk uit de KMMA-collectie. Sommige kaarten afgeleid van het werk van Waldseemüller gaan de grote klassiekers als Ortelius, Thevet en Mercator vooraf. Daarnaast gaat de collectie prat op bijzondere Nederlandse, Franse en Engelse kaarten uit de 17de eeuw, van de hand van beroemde cartografen zoals Hondius, Janssonius, Guillaume en Joan Blaeu, Visscher, de Wit, Sanson, Duval, Jaillot en Speed. De wandkaart van Afrika, in 1644 uitgegeven door Pieter Verbist in Antwerpen, is het enige bekende overblijvende exemplaar en tevens het pronkstuk van de collectie. In het begin van de 18e eeuw rezen vragen bij de traditionele weergave van het continent en zijn regio’s, zoals blijkt uit de kaarten van Delisle, D’Anville en andere exemplaren van Duitse of Nederlandse oorsprong. Enkele wandkaarten uit die periode getuigen van de overgang naar een nieuw concept. Vanaf de conferentie van Brussel in 1876 krijgt de cartografie van Midden-Afrika een politiek karakter. Vooral de conferentie van Berlijn (1884-1885) brengt de ontwikkeling van de cartografie in een stroomversnelling. De collectie bevat een representatieve waaier van kaarten die destijds werden uitgegeven in België, Engeland, Frankrijk, Duitsland en Portugal. Een heel aantal van die moderne kaarten – topgrafische, administratieve of thematische kaarten – heeft betrekking op het toenmalige Belgisch Congo tot de onafhankelijkheid in 1960.
Toegang voor mensen met beperkte mobiliteit

EENMALIG KOOR + ZINGEN VOOR IEDEREEN

Alle maanden
Stages / Cursussen Muziek
Le Senghor
Etterbeek - Bruxelles
ZINGEN VOOR IEDEREEN – Gratis improvisatiezang tijdens het eerste uur van de activiteit. EENMALIG KOOR – Een ander lied bij elke sessie gedurende het tweede uur, € 10. De eerste zondag van elke maand, Maalbeeklaan 18, Etterbeek, 1040 Brussel.
Een Magritte Museum in Brussel

Een Magritte Museum in Brussel

Tentoonstellingen Permanente expo's
Musée Magritte Museum
Bruxelles - Bruxelles
De Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België bezitten de grootste verzameling werken van René Magritte ter wereld. Alle periodes uit de loopbaan van de kunstenaar zijn erin vertegenwoordigd, en ook alle expressievormen waarvan hij gebruik heeft gemaakt – olieverfschilderijen, tekeningen, gouaches, affiches, reclamewerk, brieven, foto’s, sculpturen, films en andere documenten. De collectie heeft een interessante geschiedenis. Zij is het resultaat van doordachte aankopen en milde schenkingen. Daarom wil ik van ganser harte eer betonen aan degenen die tot de vorming ervan hebben bijgedragen. Georgette Magritte en vervolgens Irène Scutenaire-Hamoir legateerden aan de Koninklijke Musea enkele van de meesterwerken waaraan het Magrittemuseum vandaag zijn uitstraling ontleent. Mijn dank gaat uit naar alle donateurs en donatrices: mevr. Germaine Hergé-Kieckens, de Provincie Brabant, Maurice Rapin en Mirabelle Dors. Ook de namen van baron en barones Gillion Crowet mogen hier niet onvermeld blijven: tegelijk met de schenking-inbetalinggeving van hun collectie symbolistische en art nouveau werken verklaarden zij zich akkoord met een langdurig depot van hun werken van Magritte. Mogen al onze weldoeners dit project als een blijvende getuigenis van onze erkentelijkheid beschouwen. Deze unieke collectie verdiende een eigen bewaarplaats in de hoofdstad van Europa. Al in 1984 maakte Philippe Roberts-Jones, de toenmalige hoofdconservator van de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België, van de Magrittezaal één van de sterke punten van het Museum voor Moderne Kunst. Sindsdien bleef de Magritteverzameling aangroeien, zij begon zelfs andere verdiepingen van het museum te ‘overwoekeren’, en in 2005 kwam de toekomst ervan in een spectaculaire stroomversnelling terecht. Dankzij Charly Herscovici, voorzitter van de Stichting René Magritte, werden in Parijs de eerste contacten gelegd met de verantwoordelijken van de Frans-Belgische groep GDF Suez. Het idee om het toekomstige Magrittemuseum onder te brengen in het huis Altenloh aan het Koningsplein kreeg toen vorm. Dit beschermde gebouw was in 1984 gerestaureerd en werd sindsdien onder meer gebruikt voor tijdelijke tentoonstellingen en voor de presentatie van 19de-eeuwse kunst. Tussen Suez en Magritte bestond al een band: ter gelegenheid van de viering van 175 jaar België steunde Suez de schitterende tentoonstelling Magritte en de fotografie die door de Stichting René Magritte werd georganiseerd. En iets langer geleden werkte de groep ook mee aan de grote retrospectieve tentoonstelling ter herdenking van de 100ste verjaardag van de kunstenaar, een tentoonstelling die door de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België werd ingericht. Een eerste ontwerp werd uitgewerkt en verfijnd met de noodzakelijke museale elementen voor ogen maar tegelijk ook vanuit een originele invalshoek: die van een competentiemecenaat, uniek voor België, een land dat noch over een adequate wetgeving betreffende het ondernemingsmecenaat beschikt, noch over een fiscale wetgeving die deskundigheidsinterventies ondersteunt. Na moeizame onderhandelingen werd een voorlopig contract opgesteld. De onzekere toestand van de Belgische politiek in 2007 zette een rem op het project, maar tijdens de behandeling van de ‘lopende zaken’ konden de museummedewerkers inmiddels wel de financiële vooruitzichten en commerciële strategieën onder de loep nemen. Dit onderzoek gebeurde in nauwe samenwerking met het adviesbureau McKinsey en leidde tot de positieve conclusie dat het project een stevige grondslag had. Nu was het alleen nog wachten op de vorming van een nieuwe regering om met de uitvoering van de plannen te beginnen. De benoeming van minister Sabine Laruelle aan het hoofd van het Federaal Wetenschapsbeleid maakte de heropening van het dossier mogelijk. Op 29 februari 2008 werd voor de verzamelde pers het contract ondertekend tussen: de federale overheid in de persoon van vice-eerste minister Didier Reynders, verantwoordelijk voor de Regie der Gebouwen, en van minister Sabine Laruelle voor de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België; GDF Suez in de persoon van haar voorzitter directeur-generaal Gérard Mestrallet; en de Stichting René Magritte die vertegenwoordigd werd door haar voorzitter Charly Herscovici. Op 27 mei 2008 werd met de onthulling van het door GDF Suez gerealiseerde gevelzeil het startsein voor de werkzaamheden gegeven. Het half geopende gevelgordijn toonde een Rijk der lichten dat door middel van zonnepanelen avond na avond zijn licht over het Koningsplein verspreidde. Dit veelzeggende embleem van het toekomstige Magrittemuseum ging de wereld rond, trok de aandacht van de pers en ontlokte enthousiaste reacties aan talrijke internetgebruikers. Ik heb het genoegen om namens de instelling waarvan ik de leiding waarneem, bijzondere dank te betuigen aan de ondertekenaars van het akkoord dat voor ons de aanvang van een buitengewoon avontuur betekende. In dit project heeft GDF Suez een heel belangrijke rol gespeeld door de interventie van teams van specialisten die, net als Fabricom GTI, AXIMA Contracting en INEO media system, in hun vakgebied tot de absolute top worden gerekend. De visie van deze grote internationale groep opende voor het museum perspectieven op nieuwe toepassingen inzake duurzame ontwikkeling en recente technologieën, groene energie en interactiviteit. GDF Suez en de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België vormden samen een ploeg die in een geest van constructieve samenwerking, hartelijkheid en enthousiasme, door eenzelfde ambitie werd gedreven: de vele soorten kwaliteitsvol vakmanschap en ervaring van GDF Suez inzetten om een ideale plek te creëren voor de ontdekking van het oeuvre van een kunstenaar die het gedachtegoed – en niet alleen de kunst – van de 20ste eeuw diepgaand heeft beïnvloed. Al bezit onze instelling op wereldvlak het grootste ensemble werken van Magritte, toch wilden wij deze selectie nog verruimen. Met de vriendschappelijke hulp van Charly Herscovici, voorzitter van de Stichting René Magritte, werden talrijke Belgische en buitenlandse musea en particuliere verzamelaars bereid gevonden om ons project te steunen door kunstwerken in bewaring te geven of uit te wisselen. De bezoeker zal daardoor tal van juweeltjes kunnen ontdekken die nog steeds in privébezit zijn. Ik ben deze verzamelaars oneindig dankbaar, temeer omdat het museum vanaf 2011 een ruimte zal reserveren voor tijdelijke tentoonstellingen over verschillende facetten van het werk van Magritte – om te beginnen over zijn artistieke relaties met persoonlijkheden als Miró, Breton, Cornell en Dalí. In dat perspectief is de relatie met de grote musea en de verzamelaars van Magrittes werk van essentieel belang, waarbij onze bruikleengevers, naar ik hoop, de voornaamste ambassadeurs van het oeuvre van het Magrittemuseum zullen worden. Onder de partnerships van de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten draagt één in het bijzonder grote toekomstverwachtingen in zich: de samenwerking met The Menil Foundation in Houston, geleid door Josef Helfenstein. Dit belangrijke Amerikaanse instituut, in zijn door Renzo Piano ontworpen architecturale kader, lag aan de basis van het eerste grote wetenschappelijke werk over Magritte: de vijfdelige 'catalogue raisonné' onder leiding van wijlen David Sylvester. De tussen 1992 en 1997 verschenen boeken vormen een unieke bron van informatie en tevens een basisdocumentatie die door de Koninklijke Musea gaandeweg zal worden aangevuld en bijgewerkt, in alliantie met The Menil Foundation. Voor de Koninklijke Musea was de associatie met GDF Suez en met de Stichting René Magritte uiterst belangrijk. Het resultaat van deze samenwerking - in het teken van professionaliteit en uitmuntendheid - zal niet alleen voor de stad en het gewest Brussel maar voor de hele Belgische federale staat een hefboom zijn tot culturele en economische ontwikkeling, een stimulans voor het intellectuele leven en een toeristische trekpleister. Op het Koningsplein, in hartje Brussel, in het centrum van Europa, op een historische plek met een levend verleden, kan René Magritte voortaan de waardering genieten die hij verdient vanwege een cultuur waarop hij een onuitwisbare stempel heeft gedrukt met zijn rijke maar ook kritische gedachtegoed en zijn poëtische maar ook subversieve verbeelding.

Persona. Maskers uit Afrika

Tentoonstellingen Permanente expo's
Musée royal de l'Afrique centrale
Tervuren - Brabant Flamand
Veel bevolkingsgroepen uit subsaharaans Afrika gebruikten, en gebruiken soms nog steeds, maskers voor rituele, politieke of feestelijke doeleinden. Het ene doel sluit het andere overigens niet altijd uit. Het masker moet worden beschouwd als een geheel dat zowel het object omvat – het eigenlijke masker – als de danser, zijn kostuum en de totale visuele manifestatie. Vandaag zijn de maskers in onze musea verworden tot ‘levenloze’ objecten, doorgaans uitsluitend vertegenwoordigd door in hout gebeeldhouwde gezichten. Veralgemenend kunnen we stellen dat masker ontworpen zijn om het gelaat en de identiteit van de dragers te verbergen. Daarnaast echter onthullen de maskers, met name door hun stilistische kenmerken, informatie over de identiteit van de bevolkingsgroepen die ze in scène brachten tijdens specifieke ceremonies. De samenlevingen die maskers creëerden en gebruikten, beschouwden ze als complexe en levende persoonlijkheden. De meerduidigheid van de term ‘persona’ – de titel van een tentoonstelling in het KMMA in 2009 – vat hun karakteristieken mooi samen. Deze oude Latijnse term heeft immers zowel betrekking op de theateracteur, op de rol die hij speelt als op het door hem gedragen masker. Maskers werden in tal van contexten gebruikt. In meerdere West-Afrikaanse landen worden ze nog steeds aangewend om bovennatuurlijke wezens op te roepen: goden, natuurgeesten en voorouders. Toch blijkt dat ze steeds vaker een ludieke rol spelen. Dit is ook het geval in Congo bij de enkele bevolkingsgroepen die de maskers nog laten dansen. De hier voorgestelde selectie toont representatieve voorbeelden van een aantal functies die maskers gewoonlijk vervullen: heksenjager, beschermer van de oogst en van het dorp, opvoeder tijdens de initiatieperiode, handhaver van de politieke macht, begunstiger van de vruchtbaarheid, vertegenwoordiger van een bovennatuurlijke wereld, begeleider van de zielen, wraaknemer, grappenmaker, enz.

All Dansen lessen beginners Brussel

Elke zondag van 15:05 tot 16:00
Stages / Cursussen Cursussen
Dynamodance.com (Merode-Montgomery)
Woluwe-Saint-Pierre - Bruxelles
All Dansen lessen beginners Brussel
Toegang voor mensen met beperkte mobiliteit

Eenmalig Koor

Elke dinsdag van 19:35 tot 21:40
Stages / Cursussen Muziek
Etterbeek - Bruxelles
ZINGEN VOOR IEDEREEN – Gratis improvisatiezang tijdens het eerste uur van de activiteit. EENMALIG KOOR – Een ander lied bij elke sessie tijdens het tweede uur van de activiteit, €10.
Rommelmarkt - Forest (dinsdag)(elke week)

Rommelmarkt - Forest (dinsdag)

(elke week)
Markten en Rommelmarkten Markten
Place Saint Denis
Forest - Bruxelles

Salsa lessen beginners Brussel

Elke zondag van 17:50 tot 19:00
Stages / Cursussen Cursussen
Dynamodance.com (Merode-Montgomery)
Woluwe-Saint-Pierre - Bruxelles
Salsa lessen beginners Brussel
Rommelmarkt - Boninne

Rommelmarkt - Boninne

Markten en Rommelmarkten Markten
Place Arthur Blairon
Boninne - Namur
Rommelmarkt - Chênée

Rommelmarkt - Chênée

Markten en Rommelmarkten Markten
Place du Gravier
Chênée - Liège

Ontmoet onze buren – De Groene Phare

Alle maanden
Uitstappen / Ontdekkingen / Patrimonium Wandelingen
Musée des égouts
Bruxelles - Bruxelles
Elke eerste zondag van de maand, gedurende de looptijd van onze tentoonstelling ‘Na regen komt…’ organiseert het Riolenmuseum een ontmoeting met haar buren van de Groene Phare.
Rommelmarkt - Angleur

Rommelmarkt - Angleur

Markten en Rommelmarkten Markten
Place Andréa Jadoulle
Angleur - Liège
Rommelmarkt - Belgrade

Rommelmarkt - Belgrade

Markten en Rommelmarkten Markten
Place du Bia Bouquet
Belgrade - Namur

Armand Hutereau als etnomusicoloog

Tentoonstellingen Permanente expo's
Musée royal de l'Afrique centrale
Tervuren - Brabant Flamand
Tijdens de expeditie die Armand Hutereau (1875-1914) tussen 1911 en 1913 ondernam voor het Museum van Belgisch Congo verzamelde hij tal van muziekinstrumenten. Hij maakte ook muziekopnamen en legde dans en muziek vast op film. Ook al was Hutereau geen professionele etnomusicoloog, toch hebben zijn open geest, zijn pragmatische aanpak en zijn zin voor nauwkeurige documentatie geleid tot een schat aan gegevens en objecten. Het Koninklijk Museum voor Midden-Afrika bezit in totaal 642 muziekinstrumenten die door Hutereau werden verzameld. Sommige muziekinstrumenten vormen materiële getuigen van eeuwenoude tradities. Bij andere zien we de bekwaamheid van sculpteurs en instrumentenbouwers die zich aanpasten aan de smaak van Europeanen en hun voorkeur voor gedecoreerde kunstvoorwerpen. Hiervan getuigen mooi gedecoreerde hoorns, en harpen met ivoren hals van bij de Mangbetu. Hutereau maakte 254 wassen rollen met geluidsopnamen in het gebied van de Ubangi en de Uele. Deze wassen rollen werden recentelijk gedigitaliseerd in het Etnologisch Museum van Berlijn. Hij was ook één van de eersten om bewegende beelden van de inheemse bevolking vast te leggen op nitraatfilm. Hutereau’s reisgezel Vandenbrouck monteerde deze beelden tot in totaal 80 filmfragmenten, die vandaag bewaard zijn in de vorm van 7 zwartwit filmrollen. De films laten scènes zien uit het dagelijkse leven. We zien mannen die touw maken of spelletjes spelen, vrouwen die deeg kneden of koken, kuddes olifanten die een dorp naderen, een kano die aanmeert en gezinnen die naar de kerk gaan. Een Europeaan reist door het land met een grote groep dragers. Elke filmrol bevat fragmenten waarin muziek wordt gemaakt. Voor de lens van Hutereau speelt een man op een spleettrom en een danser wordt begeleid door xylofoonspel. Een chef danst op ritmisch gezang en we zien dansende vrouwen in lange jurken. Een oprukkende militaire fanfare laat duidelijk de Europese invloed zien.

De sculpturen van Jane Tercafs

Tentoonstellingen Permanente expo's
Musée royal de l'Afrique centrale
Tervuren - Brabant Flamand
Jane Tercafs (1898-1944) liep school aan de academies van Luik en Brussel. Ze maakte furore als beeldhouwster in de woelige politieke, economische en culturele jaren van het interbellum. Tussen 1935 en 1940 verbleef ze driemaal in Belgisch Congo. Het KMMA conserveert een deel van haar archieven en is ook een van de weinige instellingen die een deel van haar oeuvre bewaart waarvoor ze inspiratie zocht in de regio van de Uele: een twintigtal beeldhouwwerken in hardsteen, gips of brons, een tiental schetsen en vijf bas-reliëfs in gips. Door haar contacten met de vrouwelijke bevolking kon Tercafs zich probleemloos onderdompelen in de Yogo- en Meje-culturen van Uele. Haar onafhankelijkheid ten opzicht van de koloniale administratie, waarmee ze ten andere op gespannen voet stond, vergemakkelijkte haar integratie. Naast beeldende kunst hield ze zich ook bezig met etnografisch en taalkundig onderzoek en onderhield ze geregelde contacten met de Commissie voor de bescherming van de inheemse kunsten en ambachten (COPAMI). Ze deed ook een aantal ‘archeologische’ vondsten in de Api-regio, die haar aanzetten bepaalde lokale culturele kenmerken in verband te brengen met het oude Egypte. Zoals veel tijdgenoten kwam de kunstenares in opstand tegen de westerse assimilatie en de verwoestende impact ervan op de zogenaamd ‘traditionele’ kunst, maar ze negeerde daardoor wel de dynamiek van toe-eigening die zich voltrok. Tercafs observeerde de contacten tussen de kolonisator en de lokale gemeenschap, met name de rekrutering door de katholieke missies en de impact van hun kunstateliers, evenals de verzameling van materiële cultuur door de Europeanen. Los van de ‘etnografische’ portretten die in de koloniale periode in de mode waren, slaagde Jane Tercafs er in het portret van een persoon, de ideale voorstelling en de zoektocht naar vormelijke perfectie te verzoenen. Bij de verwerving van de beeldhouwwerken door het KMMA waren echter hun ‘etnografisch’ karakter en de getuigenis die ze vormen van het ‘traditioneler’ Afrika doorslaggevend.

Museum De Reede | De collectie

Tentoonstellingen Permanente expo's
Museum De Reede
Antwerpen - Vlaams Gewest
De collectie bestaat uit werken op papier: litho’s, gravures, etsen, houtdrukken en tekeningen van meer dan een dozijn kunstenaars uit zeven landen op drie continenten en overspant vijf eeuwen van de 17e tot en met de 21e. Kern van de collectie zijn een 150tal werken van drie van de grootste graveurs allertijden. Drie kunstenaars die elk de mens als doelwit hebben. Francisco Goya en Félicien Rops de medemens, de maatschappij ontledend, Edvard Munch zichzelf, binnenste buiten kerend. Nocturne - Maandelijks een avond nader aan te kondigen TECHNIEKEN Papier Generaliserend kan men stellen dat werken op papier, grafische kunst, een geringere mate van belangstelling en waardering wordt toebedeeld dan de schilder- of beeldhouwkunst, ja zelfs achterblijft bij fotografie. Een grafisch kunstenaar moet naast al het andere aan kunstzinnigheid een grote ambachtelijke en technische bekwaamheid hebben om door het gekozen procédé een goed werkstuk af te leveren. Litho's Om bij schilderkunst te blijven, als variant op het gezegde dat een slecht schilderij van een bekend kunstenaar ‘beter’ is dan een goed werk van een onbekende schilder, zou je kunnen stellen dat in het oog van het publiek, van een en dezelfde kunstenaar, een minder goed olieverfschilderij meer genade vindt dan een briljante ets of litho van hem. Edvard Munch, als voorbeeld, munt mogelijk sterker uit in zijn litho’s dan in zijn schilderijen. Gravures Al worden de oudste gravures gedateerd 1398, het jaar 1430 wordt beschouwd als het startschot van de grafische traditie in Duitsland. Een lijst van de meest belangrijke exponenten van deze kunstvorm zou aanvangen met Albrecht Dürer, gevolgd in vogelvlucht door Hans Holbein de jongere, Hendrick Goltzius, Rembrandt, Goya, Rops, Honore Daumier, Munch, Max Klinger, Käthe Kollwitz en afsluiten met Pablo Picasso. Geenszins een ‘slecht gezelschap’. Etsen Albrecht Dürer (1471 – 1528) Hans Holbein de jonge (1497 – 1543) Hendrick Goltzius (1558 – 1617) Rembrandt van Rijn (1606 – 1669) Francisco Goya (1746 – 1828) Félicien Rops (1833 – 1898) Max Klinger (1857 – 1920) Edvard Munch (1863 – 1944) Käthe Kollwitz (1867 – 1945) Pablo Picasso (1881 – 1973) Houtdrukken Met name in de oosterse traditie veel toegepast. Er zijn musea in landen als Japan en Korea van louter bewaard gebleven blokken. Het was bij uitstek de Japanse houtsnedekunst, die bijdroeg tot een opleving in de 2e helft 19e eeuw, vooral in Frankrijk, van belangstelling voor alles Japans, het ‘japonisme’ genoemd. Deze stroming heeft sterke invloed uitgeoefend op aanhangers van het impressionisme en heeft zijn invloed behouden op trends als art nouveau en cubisme. Tekeningen De drie pijlers van de collectie, Goya, Rops en Munch, zijn omringd door het grafisch werk van andere kunstenaars. Gedeeltelijk zijn deze laatsten minder bekend bij het grote publiek en is hun oeuvre van meer bescheiden betekenis. Echter het gehalte van het getoonde werk laat toe hen een plaats te laten vinden in de ‘galerij’ van kunstenaars die zich door de eeuwen heen hebben toegelegd op grafische kunst in al de verschillende vormen van techniek.

Bachata lessen beginners Brussel

Elke zondag van 16:50 tot 17:45
Stages / Cursussen Cursussen
Dynamodance.com (Merode-Montgomery)
Woluwe-Saint-Pierre - Bruxelles
Bachata lessen beginners Brussel
Rommelmarkt - Sint-Gillis (maandag)(elke week)

Rommelmarkt - Sint-Gillis (maandag)

(elke week)
Markten en Rommelmarkten Markten
Place Maurice Van Meenen
Sint-Gillis - Bruxelles

Introductie tot Ballroom en latijn dansen lessen Brussel

Elke zondag van 19:00 tot 19:50
Stages / Cursussen Cursussen
Dynamodance.com (Merode-Montgomery)
Woluwe-Saint-Pierre - Bruxelles
Introductie tot Ballroom en latijn dansen lessen Brussel
Rommelmarkt - Anhée (dinsdag)(elke week)

Rommelmarkt - Anhée (dinsdag)

(elke week)
Markten en Rommelmarkten Markten
Anhée
Anhée - Namur
Rommelmarkt - Velaines (maandag)Elke maandag

Rommelmarkt - Velaines (maandag)

Elke maandag
Markten en Rommelmarkten Markten
Velaines
Velaines - Hainaut
Rommelmarkt - La Louvière (dinsdag)(elke week)

Rommelmarkt - La Louvière (dinsdag)

(elke week)
Markten en Rommelmarkten Markten
La Louvière - Hainaut - Région Wallonne
Rommelmarkt - Tongre-Notre-Dame (woensdag)(elke week)

Rommelmarkt - Tongre-Notre-Dame (woensdag)

(elke week)
Markten en Rommelmarkten Markten
Tongre-Notre-Dame
Tongre-Notre-Dame - Hainaut
Rommelmarkt - TurnhoutElke zondag van 07:00 tot 12:30

Rommelmarkt - Turnhout

Elke zondag van 07:00 tot 12:30
Markten en Rommelmarkten Rommelmarkten
De Warande Turnhout
Turnhout - Anvers
Elke zondag is er een rommelmarkt op en rond het Warandeplein en in de hal van de Warande. De markt vindt plaats van 7 tot 12.30 uur.
Rommelmarkt - Saint-Ghislain (woensdag)(elke week)

Rommelmarkt - Saint-Ghislain (woensdag)

(elke week)
Markten en Rommelmarkten Markten
Grand-Place de Saint-Ghislain
Saint-Ghislain - Hainaut
Rommelmarkt - Roisin (maandag)(elke week)

Rommelmarkt - Roisin (maandag)

(elke week)
Markten en Rommelmarkten Markten
Roisin
Roisin - Hainaut
Rommelmarkt - Ressaix (woensdag)(elke week)

Rommelmarkt - Ressaix (woensdag)

(elke week)
Markten en Rommelmarkten Markten
Place Albert 1er
Ressaix - Hainaut
Rommelmarkt - Onnezies (woensdag)(elke week)

Rommelmarkt - Onnezies (woensdag)

(elke week)
Markten en Rommelmarkten Markten
Onnezies
Onnezies - Hainaut
Rommelmarkt - Nalinnes (woensdag)(elke week)

Rommelmarkt - Nalinnes (woensdag)

(elke week)
Markten en Rommelmarkten Markten
Place de Nalinnes Centre
Nalinnes - Hainaut
Rommelmarkt - Montroeul-sur-Haine (dinsdag)(elke week)

Rommelmarkt - Montroeul-sur-Haine (dinsdag)

(elke week)
Markten en Rommelmarkten Markten
Montroeul-sur-Haine
Montroeul-sur-Haine - Hainaut
Rommelmarkt - Montignies-Saint-Christophe (woensdag)(elke week)

Rommelmarkt - Montignies-Saint-Christophe (woensdag)

(elke week)
Markten en Rommelmarkten Markten
Montignies-Saint-Christophe
Montignies-Saint-Christophe - Hainaut
Rommelmarkt - Mont-sur-Marchienne (maandag)(elke week)

Rommelmarkt - Mont-sur-Marchienne (maandag)

(elke week)
Markten en Rommelmarkten Markten
Place de Bayemont
Mont-sur-Marchienne - Hainaut
Rommelmarkt - Merbes-Sainte-Marie (woensdag)(elke week)

Rommelmarkt - Merbes-Sainte-Marie (woensdag)

(elke week)
Markten en Rommelmarkten Markten
Merbes-Sainte-Marie
Merbes-Sainte-Marie - Hainaut
Rommelmarkt - Maurage (woensdag)(elke week)

Rommelmarkt - Maurage (woensdag)

(elke week)
Markten en Rommelmarkten Markten
Maurage
Maurage - Hainaut
Rommelmarkt - Marbaix (dinsdag)(elke week)

Rommelmarkt - Marbaix (dinsdag)

(elke week)
Markten en Rommelmarkten Markten
Marbaix
Marbaix - Hainaut
Rommelmarkt - La Glanerie (maandag)(elke week)

Rommelmarkt - La Glanerie (maandag)

(elke week)
Markten en Rommelmarkten Markten
La Glanerie
La Glanerie - Hainaut
Rommelmarkt - Haine-Saint-Pierre (woensdag)(elke week)

Rommelmarkt - Haine-Saint-Pierre (woensdag)

(elke week)
Markten en Rommelmarkten Markten
Grand-Place de Haine-Saint-Pierre
Haine-Saint-Pierre - Hainaut
Rommelmarkt - Goegnies-Chaussée (dinsdag)(elke week)

Rommelmarkt - Goegnies-Chaussée (dinsdag)

(elke week)
Markten en Rommelmarkten Markten
Goegnies-Chaussée
Goegnies-Chaussée - Hainaut
Rommelmarkt - Gallaix (woensdag)(elke week)

Rommelmarkt - Gallaix (woensdag)

(elke week)
Markten en Rommelmarkten Markten
Gallaix
Gallaix - Hainaut
Rommelmarkt - Estaimpuis (woensdag)(elke week)

Rommelmarkt - Estaimpuis (woensdag)

(elke week)
Markten en Rommelmarkten Markten
Place du Sacré Coeur
Estaimpuis - Hainaut
Rommelmarkt - Cuesmes (dinsdag)(elke week)

Rommelmarkt - Cuesmes (dinsdag)

(elke week)
Markten en Rommelmarkten Markten
Place de Cuesmes
Cuesmes - Hainaut
Rommelmarkt - Chapelle-lez-Herlaimont (dinsdag)(elke week)

Rommelmarkt - Chapelle-lez-Herlaimont (dinsdag)

(elke week)
Markten en Rommelmarkten Markten
Place de l'Eglise de Chapelle-Lez-Herlaimont
Chapelle-lez-Herlaimont - Hainaut
Rommelmarkt - Brugelette (dinsdag)(elke week)

Rommelmarkt - Brugelette (dinsdag)

(elke week)
Markten en Rommelmarkten Markten
Brugelette
Brugelette - Hainaut
Rommelmarkt - Biercée (woensdag)(elke week)

Rommelmarkt - Biercée (woensdag)

(elke week)
Markten en Rommelmarkten Markten
Biercée
Biercée - Hainaut
Artikel 27

Zondag @ Centrale

Alle maanden
Tentoonstellingen Varia
Centrale for Contemporary Art
Bruxelles - Bruxelles
De Centrale biedt u de kans om de tentoonstelling hosting te bezoeken met een professionele gids.
2 838 evenement(en) gevonden (2551 tot 2600)