Agenda: Evenementen

Agenda met evenementen

FILTRES
Filteren op typen
ALLE
Concert
Theater / Spektakel
Tentoonstelling
Evenement voor kinderen
Lezing / Debat
Vertellingen / Literatuur
Film
Uitstap / Ontdekking / Patrimonium
Stage / Cursus
Fuif
Diverse Activiteiten
Salon / Beurs
Markt en Rommelmarkt
Feest of Folklore
Sportevenement
Virtueel evenement
Varia
Filteren op indicatoren
Speciaal voor kinderen
Speciaal voor gezinnen
Speciaal voor studenten
Artikel 27
Toegang voor mensen met beperkte mobiliteit
Doven en slechthorenden
Filteren
CALENDRIER
Agenda
2 429 evenement(en) gevonden (2201 tot 2250)

Kasteel Beauvoorde

Uitstappen / Ontdekkingen / Patrimonium Erfgoed
Kasteel Beauvoorde
Beauvoorde - Vlaams Gewest
Ook Kasteel Beauvoorde maakt zich opnieuw klaar voor bezoekers.

Henry Rosy en de gaza wuli-initiatie

Tentoonstellingen Permanente expo's
Musée royal de l'Afrique centrale
Tervuren - Brabant Flamand
Henry Rosy werkte van 1933 tot 1939 als landbouwingenieur van de Staat in de regio van de Ubangi in Congo. Hier verzamelde hij voor het Museum meer dan 400 objecten. Dankzij de begeleidende etnografische aantekeningen en honderden foto’s kan deze collectie goed in haar originele context worden gesitueerd. Henry Rosy verbleef twee jaar bij de Ngbaka in de regio van Gemena vanwaar hij een reeks voorwerpen en foto’s meebracht die nauwkeurige informatie verstrekken over de mannelijke initiatieritus, de gaza wuli, en over de vrouwelijke overgangsritus, de gaza wuko. In 1936 kreeg Henry Rosy de kans deze twee belangrijke ceremonieën bij te wonen in de dorpen Lengbwelle en Bombakabo, ten westen van de stad Gemena. De fotografische getuigenissen die hij hierover meebracht, werden een onweerlegbare studiebron voor de culturele geschiedenis van deze streek. De hier voorgestelde fotoselectie illustreert het besnijdenisritueel van de mannen in Bombakabo. Henry Rosy kreeg de toestemming de initiatieruimte te betreden en werd zo een bevoorrechte ooggetuige. Als landbouwingenieur onderhield Henry Rosy een voortdurend contact met de wetenschappers van de afdeling Etnografie, Jozef Maes en Olga Boone. Door zijn nauwkeurige en relevante waarnemingen is zijn veldwerk een echte etnograaf waardig. Uit de briefwisseling blijkt zijn diepe eerbied voor de cultuur van de samenlevingen waarmee hij in aanraking kwam, een vrij uitzonderlijke ingesteldheid in de koloniale context van de jaren dertig. Hij bouwde een wederzijdse vertrouwensrelatie op met zijn Congolese gesprekspartners, en beschikte over een trefzeker observatietalent. Die troeven verleenden hem toegang tot getuigenissen en informatie die in grote mate bijdroegen tot de kennisuitbreiding over dit cultuurgebied in het noordwesten van de DR Congo.

De voorwerpen van de mukanda-initiatie

Tentoonstellingen Permanente expo's
Musée royal de l'Afrique centrale
Tervuren - Brabant Flamand
Het oude mannelijke initiatieritueel mukanda kent een grote geografische verspreiding. Oorspronkelijk bestond dit gebruik vooral voor kinderen of jonge adolescenten van 9 tot 15 jaar. In het kader van de mukanda werden tal van objecten vervaardigd, soms door de besnedenen zelf. De enkele hier voorgestelde werken geven een idee van de uitgebreide etnografische collectie die het KMMA bezit over dit boeiende onderwerp. De van hun ouders afgezonderde adolescenten werden besneden door een man die bedreven was in deze operatie. Ze vertoefden verschillende maanden, soms zelfs jaren, in een kamp in de wildernis. Tijdens deze harde afzonderingsperiode leerden ze een weerstand op te bouwen en de regels van de dorpsgemeenschap te eerbiedigen. Ze werden ingewijd in de mythes, in allerhande ambachten en in de jacht, en ze leerden ook op gepaste wijze om te gaan met vrouwen. Wanneer de mukanda ten einde liep, waren de geïnitieerden niet langer kinderen maar mannen in staat actief deel te nemen aan het gemeenschapsleven. Tussen de voorwerpen van het mukanda -ritueel bevinden zich maskers die, afhankelijk van model en cultuur, konden gedragen worden door de besnedenen zelf, of ook door bepaalde dignitarissen, verantwoordelijk voor het kamp en voor de jongeren. Beeldjes met magische krachten beschermden de besnedenen terwijl andere, door hun symboliek, eerder een didactische rol vervulden. De mukanda kende een grote verspreiding. Dit ritueel is of was gangbaar in heel het zuiden van de DR Congo (provincies Katanga, West-Kasaï en Bandundu), het noordoosten van Angola (met name in de provincies Noord- en Zuid-Luanda, Malanje en Uige), en in het noorden van Zambia (in de noordwestelijke provincie). De Lunda- en de Chokwe-bevolkingsgroepen droegen het meeste bij tot de verspreiding ervan.
Rommelmarkt - Couvin (woensdag)(elke week)

Rommelmarkt - Couvin (woensdag)

(elke week)
Markten en Rommelmarkten Markten
Couvin
Couvin - Namur
Rommelmarkt - Seloignes (woensdag)(elke week)

Rommelmarkt - Seloignes (woensdag)

(elke week)
Markten en Rommelmarkten Markten
Seloignes
Seloignes - Hainaut

Hortamuseum

Tentoonstellingen Architectuur
Musée Horta
Sint-Gillis - Bruxelles
Van 23 mei tot 28 juni: Open op zaterdag én zondag! Geen reservatie, geen vestaire. U bent van harte welkom...
Rommelmarkt - Quévy-le-Petit (donderdag)(elke week)

Rommelmarkt - Quévy-le-Petit (donderdag)

(elke week)
Markten en Rommelmarkten Markten
Quévy-le-Petit
Quévy-le-Petit - Hainaut

De stedelijke fotografie van Joseph Makula

Tentoonstellingen Permanente expo's
Musée royal de l'Afrique centrale
Tervuren - Brabant Flamand
Joseph Makula trad in 1956 als eerste en enige Congolese fotograaf in dienst bij Congopresse, het officiële agentschap van Belgisch Congo. Hij had het vak geleerd in het leger en al wat ervaring opgedaan bij een krant. Makula fotografeerde voornamelijk het dagelijkse leven van de stedelijke Congolese middenklasse waartoe hij zelf behoorde en met wie hij zich duidelijk kon identificeren. Een van zijn onderwerpen was het hoger technisch onderwijs dat in de jaren 1950 werd uitgebouwd voor jongens en meisjes. Hij bracht heel wat zogenaamde “évolué’s” voor zijn lens, die een nieuwe Congolese elite vormden. Bij gebrek aan initiatieven van de koloniale overheid organiseerden zij zelf onderwijs voor vrouwen die veelal zonder opleiding of slechts laaggeschoold op de arbeidsmarkt terecht kwamen. De vrij intieme foto’s die Makula nam van de interieurs van “évolué's” weerspiegelen duidelijk de verwantschap tussen de fotograaf en de personen die werden gefotografeerd. Makula nam in vergelijking met zijn Europese collega's opvallend minder foto’s van officiële aangelegenheden en van het bezoek van hooggeplaatste buitenlandse gasten. Hij reisde ook veel minder. Hoewel we enkele foto’s van verre provincieplaatsen terugvinden, is het duidelijk dat hij vooral in of in de buurt van de hoofdstad Leopoldstad werkte. Foto's van het Congolese dorpsleven zijn helemaal afwezig in zijn oeuvre. Het is onduidelijk of de opvallende contrasten tussen de foto's van Makula en zijn Europese collega's te maken hebben met zijn persoonlijke voorkeuren dan wel met beslissingen van zijn oversten. Na de onafhankelijkheid leidde Makula een hele generatie van fotografen voor Congopresse op, onder wie ook de eerste en enige vrouw, Mpate Sulia. Mobutu vertrouwde hem een aantal belangrijke opdrachten toe. Tussen 1981 en 1991 had hij zijn eigen studio Photo Mak in Lemba (Kinshasa). Een van zijn dochters werkt ook als fotografe.

Stenen grafbeelden uit Neder-Congo

Tentoonstellingen Permanente expo's
Musée royal de l'Afrique centrale
Tervuren - Brabant Flamand
De etnografische collectie van het KMMA bevat een 120-tal beelden die in het gebied van de benedenloop van de Congostroom op de graven van belangrijke overledenen werden geplaatst. Ze worden mintadi genoemd, een term die verwijst naar de zachte steen waaruit ze zijn gemaakt. De meeste beantwoorden aan een beperkt aantal types die symbolische voorstellingen zijn van de eigenschappen waarmee chefs, notabelen en handelaars graag werden geassocieerd. Het zijn dus geen natuurgetrouwe ‘portretten’ maar eerder weerspiegelingen van de manier waarop hun opdrachtgevers in de herinnering verder wilden leven. Een opmerkelijk aantal werd in de jaren 1950 verzameld door de amateur-etnoloog Robert Verly, die veronderstelde dat ze deel uitmaakten van een eeuwenoude traditie. Verder onderzoek heeft echter uitgewezen dat hun productie ruwweg te dateren valt tussen 1850 en 1930. Deze periode valt samen met de ontwikkeling van een bloeiende handel in het mondingsgebied van de Congostroom. Chefs en handelaars genoten een groot aanzien dankzij de diverse Europese producten die ze verwierven in ruil voor palmnoten en ivoor. Ze stelden zichzelf graag voor als autoritaire bezitters van slaven, maar ook als ‘mannen van hun tijd’ die zich nieuwe vaardigheden eigen maakten, zoals lezen. De grondstof voor deze grafbeelden kwam uit een tweetal steengroeven. Een ruwe figuur werd meteen ter plaatse uit de zachte steen gehouwen, om het transport naar het atelier voor de afwerking te vereenvoudigen. Op basis van stijlonderzoek wordt vermoed dat ooit een twintigtal ateliers actief zijn geweest. De steen werd bewerkt met dissel en mes, net als bij de houtsculptuur. De concurrentie tussen ateliers heeft geleid tot een rijkdom aan thema’s. Bepaalde van deze thema’s komen overvloedig voor, wat er op wijst dat beeldhouwers zich ook schikten naar de wensen van hun potentiële klanten. Onder de ‘bestsellers’ vallen voorstellingen van ‘de denker’, van moeder en kind, en van een figuur die de handen open voor zich houdt. Deze laatste is vermoedelijk de voorstelling van iemand die in staat is documenten te lezen, een nieuwe vaardigheid die veel ontzag opwekte.

De foto’s van de expeditie van Armand Hutereau (1911-1913)

Tentoonstellingen Permanente expo's
Musée royal de l'Afrique centrale
Tervuren - Brabant Flamand
Armand Hutereau (1875-1914) werd in februari 1911 voor meer dan twee jaar naar het noorden van Congo uitgestuurd om materiaal te verzamelen voor het ‘Museum van Belgisch Congo’. Dankzij deze expeditie werd de afdeling Etnografie verrijkt met maar liefst 10.224 objecten, waaronder tal van muziekinstrumenten. Foto’s, films en geluidsopnames dienden als duiding bij de etnografische voorwerpen en lieten bijvoorbeeld zien hoe potten werden gemaakt. De foto’s getuigden ook van een bijzondere interesse voor de ‘verboden regionen van het vrouwelijke lichaam’, en voor albinisme en ziektes zoals syfilis, lepra en gonorroe (een geslachtsziekte veroorzaakt door een bacterie). Hutereau werd vergezeld door Van der Gucht, die tijdens de expeditie overleed ten gevolge van hematurie (bloed in de urine). De Europese leden van de expeditie bestonden verder uit de taxidermist Ceuterickx, de fotografen Geno en Facq, en Mevrouw Hutereau. In het begin van de twintigste eeuw was de aanwezigheid van Europese vrouwen in de kolonie hoogst uitzonderlijk. Mevrouw Hutereau legde een belangrijke collectie vogels aan, die later verschillende nieuwe soorten bleek te bevatten. Hutereau maakte plaasteren afdrukken van ‘tatoeages’ van elf Afrikanen en verzamelde vijf schedels en een skelet van een ‘pygmee’. In tegenstelling tot de expeditie Lemaire reisde Hutereau zonder militaire escorte, al bleef hij Afrikaanse dragers rekruteren om het expeditiemateriaal te dragen en vermoeide Europeanen in hangmatten te vervoeren. Na zijn terugkeer uit Congo en de uitbraak van de Eerste Wereldoorlog werd Hutereau opgeroepen door het Belgisch leger. Hij sneuvelde op 24 november 1914 nabij St.-George. Postuum verscheen nog Histoire des peuplades de l’Uele et de l’Ubangi (1927), een historische ‘inleiding’ van meer dan 300 bladzijden tot een meer uitgebreide studie over het noorden van Congo, die echter nooit zou verschijnen.

De collectie oude kaarten

31 okt 2025
Tentoonstellingen Permanente expo's
Musée royal de l'Afrique centrale
Tervuren - Brabant Flamand
De collectie oude kaarten van het Koninklijk Museum voor Midden-Afrika (KMMA) telt ongeveer 3.500 gedrukte kaarten. De meeste kaarten geven Midden-Afrika en in het bijzonder het grondgebied van de DR Congo weer, maar een aantal stelt heel Afrika en de andere regio’s van het continent voor. De kaarten dateren van 1500 tot 1885 en maken het bijgevolg mogelijk om de evolutie van de voorstelling van Afrika te volgen, van de eerste zogenaamde ptolemeïsche kaarten uit het begin van de 16de eeuw, langs die uit de 17de en de 18de eeuw, tot de kaarten uit de tweede helft van de 19de eeuw. Vanaf toen bracht de systematische verkenning van het Afrikaanse binnenland een intensieve kaartproductie op gang ten dienste van de toekomstige kolonisatoren. De ptolemeïsche kaart van Bernard Sylvanus (Venetië, 1511) is het oudste stuk uit de KMMA-collectie. Sommige kaarten afgeleid van het werk van Waldseemüller gaan de grote klassiekers als Ortelius, Thevet en Mercator vooraf. Daarnaast gaat de collectie prat op bijzondere Nederlandse, Franse en Engelse kaarten uit de 17de eeuw, van de hand van beroemde cartografen zoals Hondius, Janssonius, Guillaume en Joan Blaeu, Visscher, de Wit, Sanson, Duval, Jaillot en Speed. De wandkaart van Afrika, in 1644 uitgegeven door Pieter Verbist in Antwerpen, is het enige bekende overblijvende exemplaar en tevens het pronkstuk van de collectie. In het begin van de 18e eeuw rezen vragen bij de traditionele weergave van het continent en zijn regio’s, zoals blijkt uit de kaarten van Delisle, D’Anville en andere exemplaren van Duitse of Nederlandse oorsprong. Enkele wandkaarten uit die periode getuigen van de overgang naar een nieuw concept. Vanaf de conferentie van Brussel in 1876 krijgt de cartografie van Midden-Afrika een politiek karakter. Vooral de conferentie van Berlijn (1884-1885) brengt de ontwikkeling van de cartografie in een stroomversnelling. De collectie bevat een representatieve waaier van kaarten die destijds werden uitgegeven in België, Engeland, Frankrijk, Duitsland en Portugal. Een heel aantal van die moderne kaarten – topgrafische, administratieve of thematische kaarten – heeft betrekking op het toenmalige Belgisch Congo tot de onafhankelijkheid in 1960.
Rommelmarkt - Châtelet (dinsdag)(elke week)

Rommelmarkt - Châtelet (dinsdag)

(elke week)
Markten en Rommelmarkten Markten
Place de l'Hôtel de Ville
Châtelet - Hainaut

Armand Hutereau als etnomusicoloog

Tentoonstellingen Permanente expo's
Musée royal de l'Afrique centrale
Tervuren - Brabant Flamand
Tijdens de expeditie die Armand Hutereau (1875-1914) tussen 1911 en 1913 ondernam voor het Museum van Belgisch Congo verzamelde hij tal van muziekinstrumenten. Hij maakte ook muziekopnamen en legde dans en muziek vast op film. Ook al was Hutereau geen professionele etnomusicoloog, toch hebben zijn open geest, zijn pragmatische aanpak en zijn zin voor nauwkeurige documentatie geleid tot een schat aan gegevens en objecten. Het Koninklijk Museum voor Midden-Afrika bezit in totaal 642 muziekinstrumenten die door Hutereau werden verzameld. Sommige muziekinstrumenten vormen materiële getuigen van eeuwenoude tradities. Bij andere zien we de bekwaamheid van sculpteurs en instrumentenbouwers die zich aanpasten aan de smaak van Europeanen en hun voorkeur voor gedecoreerde kunstvoorwerpen. Hiervan getuigen mooi gedecoreerde hoorns, en harpen met ivoren hals van bij de Mangbetu. Hutereau maakte 254 wassen rollen met geluidsopnamen in het gebied van de Ubangi en de Uele. Deze wassen rollen werden recentelijk gedigitaliseerd in het Etnologisch Museum van Berlijn. Hij was ook één van de eersten om bewegende beelden van de inheemse bevolking vast te leggen op nitraatfilm. Hutereau’s reisgezel Vandenbrouck monteerde deze beelden tot in totaal 80 filmfragmenten, die vandaag bewaard zijn in de vorm van 7 zwartwit filmrollen. De films laten scènes zien uit het dagelijkse leven. We zien mannen die touw maken of spelletjes spelen, vrouwen die deeg kneden of koken, kuddes olifanten die een dorp naderen, een kano die aanmeert en gezinnen die naar de kerk gaan. Een Europeaan reist door het land met een grote groep dragers. Elke filmrol bevat fragmenten waarin muziek wordt gemaakt. Voor de lens van Hutereau speelt een man op een spleettrom en een danser wordt begeleid door xylofoonspel. Een chef danst op ritmisch gezang en we zien dansende vrouwen in lange jurken. Een oprukkende militaire fanfare laat duidelijk de Europese invloed zien.
Toegang voor mensen met beperkte mobiliteit
Uitsluitend voor volwassenen
Artikel 27
Speciaal voor gezinnen
Speciaal voor kinderen
Speciaal voor studenten

Generations of Resilience

Elke dinsdag, woensdag, donderdag, vrijdag en zaterdag van 12:00 tot 18:00
Tentoonstellingen Foto's
Hangar Art Center
Ixelles - Bruxelles
Hangar heeft ervoor gekozen om de rijkdom en diversiteit van fotografische creatie in Oekraïne te tonen in een uitgebreide tentoonstelling met 22 kunstenaars, die een transgenerationeel en historisch perspectief presenteert.
Rommelmarkt - Maurage (woensdag)(elke week)

Rommelmarkt - Maurage (woensdag)

(elke week)
Markten en Rommelmarkten Markten
Maurage
Maurage - Hainaut
Rommelmarkt - Tongre-Notre-Dame (woensdag)(elke week)

Rommelmarkt - Tongre-Notre-Dame (woensdag)

(elke week)
Markten en Rommelmarkten Markten
Tongre-Notre-Dame
Tongre-Notre-Dame - Hainaut
Rommelmarkt - Templeuve (vrijdag)(elke week)

Rommelmarkt - Templeuve (vrijdag)

(elke week)
Markten en Rommelmarkten Markten
Templeuve
Templeuve - Hainaut
Rommelmarkt - Châtelet (dinsdag)(elke week)

Rommelmarkt - Châtelet (dinsdag)

(elke week)
Markten en Rommelmarkten Markten
Place du Marché à Châtelet
Châtelet - Hainaut
Rommelmarkt - Laken (zaterdag)

Rommelmarkt - Laken (zaterdag)

Markten en Rommelmarkten Markten
Place Bockstael
Laken - Bruxelles
Rommelmarkt - Geel St.-AmandsElke zaterdag van 07:30 tot 13:00

Rommelmarkt - Geel St.-Amands

Elke zaterdag van 07:30 tot 13:00
Markten en Rommelmarkten Rommelmarkten
Geel St.-Amands
Geel - Anvers

In gezelschap van René Magritte: Belgische vriendschappen

Elke zaterdag en zondag van 10:00 van 18:00 / woensdag, donderdag en vrijdag van 13:00 van 18:00
Tentoonstellingen Schilderijen
Musée d’Art Abstrait
Jette - Bruxelles
Het tweede deel van de tentoonstelling ‘In het gezelschap van René Magritte’ is gewijd aan de vriendschappen van de grootmeester van het surrealisme. Ontdek zijn relaties, loyaal, kortstondig of zelfs conflictueus, zowel binnen de surrealistische kring als daarbuiten.
Rommelmarkt - Warquignies (zaterdag)(elke week)

Rommelmarkt - Warquignies (zaterdag)

(elke week)
Markten en Rommelmarkten Markten
Warquignies
Warquignies - Hainaut
Rommelmarkt - Thulin (donderdag)(elke week)

Rommelmarkt - Thulin (donderdag)

(elke week)
Markten en Rommelmarkten Markten
Thulin
Thulin - Hainaut
Rommelmarkt - Merbes-Sainte-Marie (woensdag)(elke week)

Rommelmarkt - Merbes-Sainte-Marie (woensdag)

(elke week)
Markten en Rommelmarkten Markten
Merbes-Sainte-Marie
Merbes-Sainte-Marie - Hainaut
Rommelmarkt - Ham-sur-Heure (donderdag)(elke week)

Rommelmarkt - Ham-sur-Heure (donderdag)

(elke week)
Markten en Rommelmarkten Markten
Ham-sur-Heure
Ham-sur-Heure - Hainaut
Rommelmarkt - Frameries (zaterdag)(elke week)

Rommelmarkt - Frameries (zaterdag)

(elke week)
Markten en Rommelmarkten Markten
Grand Place de Frameries
Frameries - Hainaut
Rommelmarkt - Ghlin (zaterdag)(elke week)

Rommelmarkt - Ghlin (zaterdag)

(elke week)
Markten en Rommelmarkten Markten
Place de Ghlin
Ghlin - Hainaut
Rommelmarkt van Jambes (Namen)Elke zondag van 07:00 tot 13:00

Rommelmarkt van Jambes (Namen)

Elke zondag van 07:00 tot 13:00
Markten en Rommelmarkten Rommelmarkten
Quai de la Meuse
Namur - Namur
Rommelmarkt - Chièvres (zondag)(elke week)

Rommelmarkt - Chièvres (zondag)

(elke week)
Markten en Rommelmarkten Markten
Grand Place de Chièvres
Chièvres - Hainaut
Rommelmarkt - Silly (zondag)(elke week)

Rommelmarkt - Silly (zondag)

(elke week)
Markten en Rommelmarkten Markten
Grand-Place de Silly
Silly - Hainaut
Rommelmarkt - TurnhoutElke zondag van 07:00 tot 12:30

Rommelmarkt - Turnhout

Elke zondag van 07:00 tot 12:30
Markten en Rommelmarkten Rommelmarkten
De Warande Turnhout
Turnhout - Anvers
Elke zondag is er een rommelmarkt op en rond het Warandeplein en in de hal van de Warande. De markt vindt plaats van 7 tot 12.30 uur.

Snuffelland Vintage Market

Elke zondag van 09:00 tot 17:00
Markten en Rommelmarkten Rommelmarkten
Snuffelland - Vintage Market
Ravels - Antwerpen - Vlaams Gewest
OPEN alle zondagen 9-17u = MARKT super gezellig Hondjes welkom aan leiband

Op zoek naar traditionele muziek in Congo en in Rwanda in de jaren 1970

Tentoonstellingen Permanente expo's
Musée royal de l'Afrique centrale
Tervuren - Brabant Flamand
In 1966 kreeg de etnomusicologie als wetenschap een vaste plaats in het museum. De opdracht van de afdeling was de traditionele muziek, en de bijhorende muziekinstrumenten en dansen, te registreren, te beschrijven, te analyseren en onder de vorm van allerlei publicaties aan een breed publiek voor te stellen. Het fotoarchief van de afdeling laat zien hoe tijdens diverse wetenschappelijke zendingen dit doel werd nagestreefd. Dankzij de institutionele samenwerking met het Institut National de Recherche Scientifique (INRS) van Butare werd van 1973 tot 1985 onderzoek verricht naar de Rwandese muziek- en danscultuur. Dit resulteerde in een belangrijke collectie klank- en beeldopnamen, die een overzicht biedt van het hele gamma aan muziekuitingen uit die periode in Rwanda. In de jaren 1970 leidde een samenwerkingsakkoord met het toenmalige Zaïre tot de oprichting van het Institut des Musées Nationaux du Zaïre (IMNZ). Hierdoor kon musicologisch onderzoek worden gestart in de provincies Shaba (Katanga) en Kasai. Eerst kwam de Luba-muziek aan bod, met vooral aandacht voor de muziekinstrumenten en de liederen die het sociale en religieuze leven kenmerkten. Vervolgens kon met de steun van de Lunda-keizer, de Mwaant Yaav, een gelijkaardig onderzoek worden gevoerd bij de Lunda, waar de muziek werd opgenomen die hoorde bij diverse rituelen en gebruiken. Ook bij de Salampasu tenslotte werden dansen en muziekensembles geregistreerd waarvan het bestaan tot dan toe ongekend was. Muzikanten en dansers werkten graag mee en waren overal erg opgezet met de belangstelling voor hun muziek. De geluidsopnames en de bijhorende foto’s en archieven vormen een onschatbare bron van informatie over de traditionele muziek van Centraal-Afrika. Bovendien werd de collectie audio-opnames intussen volledig gedigitaliseerd!

De beeldhouwkunst van de Ovimbundu

Tentoonstellingen Permanente expo's
Musée royal de l'Afrique centrale
Tervuren - Brabant Flamand
De Ovimbundu zijn een belangrijke Angolese bevolkingsgroep in de huidige provincie Benguela. De kunst van deze cultuur is niet goed gekend bij het grote publiek en het aantal Ovimbundu-werken is betrekkelijk schaars. Niettemin bezit het Koninklijk Museum voor Midden-Afrika (KMMA) een van de voortreffelijkste Ovimbundu-verzamelingen. De aanwezigheid van deze collectie in een museum dat oorspronkelijk gewijd was aan wat we nu de DR Congo noemen, is grotendeels te danken aan Robert Verly. Kunstschilder Robert Verly (1901-1963) maakte aanvankelijk deel uit van de Commissie voor de Bescherming van de Inlandse Kunsten en Ambachten (COPAMI). In de jaren 1940 werd hij door de Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis van Brussel (KMKG), belast met een etnografische zending in Angola. Tijdens deze zending verzamelde hij de Ovimbundu-beeldjes waarvan er hier enkele worden voorgesteld. De objecten werden eerst ingeschreven in de KMKG, voor hun overbrenging naar het KMMA tussen 1967 en 1979. Robert Verly verzamelde uitgebreide informatie over het geestelijke en materiële leven van de Ovimbundu en de Kimbundu. De voortijdige dood van de onderzoeker verhinderde de publicatie van het merendeel van zijn werken en onderzoek.. De selectie van voorgestelde objecten maakt het mogelijk om, aan de hand van door Robert Verly of door andere onderzoekers verzamelde gegevens, inzicht te verkrijgen in bepaalde aspecten van het religieuze, sociale en politieke leven van de Ovimbundu. We treffen enerzijds bijzonder fijn gesculpteerde mannelijke en vrouwelijke beeldjes aan, anderzijds enkele cefalomorfe knotsen en tenslotte andere voorwerpen zoals pijpen. Algemeen genomen kunnen deze objecten op basis van hun functie in vier grote categorieën worden ondergebracht. Bepaalde voorwerpen zijn verbonden met de soma (de chef of heerser), andere met activiteiten van de ocimbanda (de waarzegger), en enkele, met een vaak erg grove plastiek, zijn gekoppeld aan jachtrituelen. Tenslotte is er ook nog een sculpturale productie die uitsluitend bestemd was voor de verkoop aan Europeanen, zoals aan Robert Verly.
Rommelmarkt - Havré (donderdag)(elke week)

Rommelmarkt - Havré (donderdag)

(elke week)
Markten en Rommelmarkten Markten
Place d'Havré
Havré - Hainaut
Toegang voor mensen met beperkte mobiliteit
Artikel 27

Bucolica. Allegorieën van het levende

Tentoonstellingen Verschillende technieken
Keramis | Centre de la Céramique
La Louvière - Hainaut
Van 6 april tot 20 augustus 2024 brengt Keramis een vijftiental kunstenaars samen die de natuur mobiliseren om hedendaagse bekommernissen op te roepen.

Bachata lessen Beginners, Gevorderden, Experts -Ballroom.brussels

Elke zondag
Stages / Cursussen Sporten
Dynamodance.com (Merode-Montgomery)
Woluwe-Saint-Pierre - Bruxelles
Bachata lessen Beginners, Gevorderden, Experts

Yéti Winter Bar

Elke donderdag, vrijdag en zaterdag
Varia
Yeti Summer Bar
Anderlecht - Bruxelles

Ballroom en Laijn Danslessen Beginners, Gevorderden, Experts -Ballroom.brussels

Elke zondag
Stages / Cursussen Sporten
Dynamodance.com(Montgomery)
Sint-Pieters-Woluwe - Bruxelles
Ballroom en Laijn Danslessen Beginners, Gevorderden, Experts

Kizomba lessen Beginners, Gevorderden, Experts -Ballroom.brussels

Elke zondag
Stages / Cursussen Sporten
Dynamodance.com(Montgomery)
Sint-Pieters-Woluwe - Bruxelles
Kizomba lessen Beginners, Gevorderden, Experts

Swing Danslessen Beginners, Gevorderden, Experts -Ballroom.brussels

Elke zondag
Stages / Cursussen Sporten
Dynamodance.com (Merode-Montgomery)
Woluwe-Saint-Pierre - Bruxelles
Swing Danslessen Beginners, Gevorderden, Experts
Antiek- en rommelmarkt GeelElke zondag van 07:30 tot 13:30

Antiek- en rommelmarkt Geel

Elke zondag van 07:30 tot 13:30
Markten en Rommelmarkten Rommelmarkten
The market
Geel - Antwerpen - Vlaams Gewest
De zaterdagmarkt heeft een gedeelte voor de professionele verkoper (ambulante markt) en een rommelmarkt voorbehouden voor particulieren. De ambulante markt is bestemd voor de verkoop van groenten en fruit, bloemen, planten, plantgoed en toebehoren. Op de rommelmarkt mogen enkel tweedehandsspullen worden verkocht. De rommelmarkt vindt plaats op de Markt en de Havermarkt, de groentemarkt vindt plaats op de parking voor het stadhuis.Particulieren die tweedehandsspullen willen verkopen, moeten op zaterdag om 6.30 uur naar de hoofdingang van de kerk komen. De marktleider wijst hen een standplaats toe. Kostprijs: 3,20 euro per ingenomen en begonnen standplaats van 12,5 m² (5 x 2,5 meter).
Toegang voor mensen met beperkte mobiliteit
Artikel 27

À l'œuvre

Elke dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag van 09:00 van 17:00 / zaterdag en zondag van 10:00 van 18:00
Tentoonstellingen Verschillende technieken
Trinkhall Museum
Liège - Liège
Thematische tentoonstelling met zo'n dertig kunstenaars uit onze collectie
2 429 evenement(en) gevonden (2201 tot 2250)