Agenda: Expo's met sculpturen

Agenda met evenementen

Geen evenementen gevonden...

Wij denken echter dat de onderstaande evenementen u kunnen interesseren:

FILTRES
Filteren op typen
ALLE
Architectuur
Expo over grafische kunst
Biennale / Triennale
Juwelen
Design
Galerij
Permanente expo
Schilderijen
Foto's
Sculpturen
Verschillende technieken
Virtueel / Visueel / Audio Interactive
Vernissage
Varia
Filteren op indicatoren
Speciaal voor kinderen
Speciaal voor gezinnen
Speciaal voor studenten
Artikel 27
Toegang voor mensen met beperkte mobiliteit
Doven en slechthorenden
Filteren
CALENDRIER
Agenda
207 evenement(en) gevonden (101 tot 150)

Ouest

15 okt 04 jan 2026
Tentoonstellingen
Palais des Beaux-Arts de Bruxelles - Bozar
Bruxelles - Bruxelles
Ouest is een Brussels architectenbureau, opgericht in 2009 en geleid door Stéphane Damsin en Jan Haerens. Hun projecten zijn geworteld in de dichtbebouwde en heterogene stad, die ze met enthousiasme e

ART DECO. Veranderende samenleving in stijl.

04 jun 04 jan 2026
Tentoonstellingen Expo's over grafische kunst
BELvue Museum
Bruxelles - Bruxelles
Naar aanleiding van het art-decojaar, presenteert de Koning Boudewijnstichting de art-decostukken uit haar collectie. Ontdek hoe deze “moderne” en iconische stijl de veranderende wereld van na de Eerste Wereldoorlog weerspiegelt.

Eerste zondag van de maand in het Mode en Kant Museum

04 mei 04 jan 2026
Tentoonstellingen Varia
Musée Mode & Dentelle
Bruxelles - Bruxelles
Elke eerste zondag van de maand opent de Mode & Kant Museum zijn deuren, en dat helemaal gratis. Onze gids nodigt je uit om in de unieke wereld van Stijl te duiken. Een andere blik op Brussel en de Belgische mode !

ART DECO. Veranderende samenleving in stijl.

04 jun 04 jan 2026
Tentoonstellingen
BELvue Museum
Bruxelles - Bruxelles
Duik in de schitterende wereld van de art deco. Ontdek hoe deze “moderne” en iconische stijl de veranderende wereld van na de Eerste Wereldoorlog weerspiegelt. Een bruisende periode waarin nieuwe verh

Prikkelarm moment

05 feb 07 jan 2026
Tentoonstellingen
BELvue Museum
Bruxelles - Bruxelles
Bezoek het museum in alle rust. Elke eerste woensdagochtend van de maand organiseren we een prikkelarm moment in het museum. We zetten de geluidsapparatuur uit in het museum (de lichten blijven aan) e
EUROPALIA ESPAÑA: Francisco de Goya08 okt 11 jan 2026

EUROPALIA ESPAÑA: Francisco de Goya

08 okt 11 jan 2026
Tentoonstellingen
Palais des Beaux-Arts de Bruxelles - Bozar
Bruxelles - Bruxelles
Francisco de Goya (1746-1828) verwierf roem met monumentale portretten van de hogere kringen en traditionele scènes van volksfeesten. Maar ook - in schril contrast daarmee - met zijn felle, pakkende u
Uitsluitend voor volwassenen
Speciaal voor kinderen

40+ Years of STIJL

Tot 11 jan 2026
Tentoonstellingen Varia
Musée Mode & Dentelle
Bruxelles - Bruxelles
Intieme kijk op vier decennia Belgische modegeschiedenis

Everlyn Nicodemus

24 okt 01 feb 2026
Tentoonstellingen
Centre d'Art Contemporain Wiels
Forest - Bruxelles
Haar levenspad bracht Nicodemus van Tanzania naar Zweden, Frankrijk, België en Schotland, waar ze nu al vijftien jaar woont. In de jaren '90 en de vroege jaren 2000 woonde zij in Antwerpen en Brussel,

Nairy Baghramian

24 okt 01 mrt 2026
Tentoonstellingen
Centre d'Art Contemporain Wiels
Forest - Bruxelles
Bekend om haar beeldhouwwerk, ruimtelijke installaties, foto's en tekeningen heeft Baghramian een manier ontwikkeld van onverschrokken experimenteren met een zeldzaam scherpe historische en conceptuel
Toegang voor mensen met beperkte mobiliteit

Eclats de verre : reflets d'archéologie luxembourgeoise

14 mrt 08 mrt 2026
Tentoonstellingen Verschillende technieken
Musée Archéologique d'Arlon
Arlon - Luxembourg
Een jaar lang tentoonstelling in het Archeologisch Museum over een weinig bekend maar fascinerend onderwerp!
Toegang voor mensen met beperkte mobiliteit
Artikel 27

Aussi loin qu'ici

24 apr 29 mrt 2026
Tentoonstellingen Expo's over grafische kunst
Art et marges musée - museum
Bruxelles - Bruxelles
Een tentoonstelling over het thema van het grondgebied
Ho Tzu Nyen. P for Power06 feb 17 mei 2026

Ho Tzu Nyen. P for Power

06 feb 17 mei 2026
Tentoonstellingen
Palais des Beaux-Arts de Bruxelles - Bozar
Bruxelles - Bruxelles
Ho Tzu Nyen graaft diep in grote vraagstukken door onderzoek, populaire visuele cultuur en innovatieve technologie te combineren. Voor Bozar maakt hij een nieuw werk, getiteld P for Power, dat voortbo
Beauty and Ugliness in the Renaissance20 feb 14 jun 2026

Beauty and Ugliness in the Renaissance

20 feb 14 jun 2026
Tentoonstellingen
Palais des Beaux-Arts de Bruxelles - Bozar
Bruxelles - Bruxelles
Schoonheid en lelijkheid zijn thema’s die mensen in elke tijd blijven raken en fascineren. Ze zijn universeel, maar de manier waarop we ze zien en waarderen, verandert mee met cultuur en tijd. Hoe dac
Beauty and Ugliness in the Renaissance20 feb 14 jun 2026

Beauty and Ugliness in the Renaissance

20 feb 14 jun 2026
Tentoonstellingen
Palais des Beaux-Arts de Bruxelles - Bozar
Bruxelles - Bruxelles
Schoonheid en lelijkheid zijn thema’s die mensen in elke tijd blijven raken en fascineren. Ze zijn universeel, maar de manier waarop we ze zien en waarderen, verandert mee met cultuur en tijd. Hoe dac
Baloji. Jardin d'acclimatation12 28 jun 2026

Baloji. Jardin d'acclimatation

12 28 jun 2026
Tentoonstellingen
Palais des Beaux-Arts de Bruxelles - Bozar
Bruxelles - Bruxelles
De Belgische multidisciplinaire kunstenaar en filmmaker Baloji presenteert een nieuwe immersieve tentoonstelling. Dit project – een allegorie van een matriarchale samenleving – draait om een mixed-rea
Baloji. Jardin d'acclimatation12 28 jun 2026

Baloji. Jardin d'acclimatation

12 28 jun 2026
Tentoonstellingen
Palais des Beaux-Arts de Bruxelles - Bozar
Bruxelles - Bruxelles
De Belgische multidisciplinaire kunstenaar en filmmaker Baloji presenteert een nieuwe immersieve tentoonstelling. Dit project – een allegorie van een matriarchale samenleving – draait om een mixed-rea

Pompei

19 dec 02 aug 2026
Tentoonstellingen Varia
Tour & Taxis
Bruxelles - Bruxelles
n het najaar van 2025 onthult de iconische Tour & Taxis-gelegenheid in Brussel een spectaculaire tentoonstelling gewijd aan Pompeii. Deze adembenemende, interactieve reconstructie beslaat meer dan 1.500 m² – de grootste in zijn soort ooit – en wordt tot leven gebracht door het Belgische agentschap Tempora.Stap terug in de tijd naar het jaar 79 na Christus, vlak voordat de catastrofale uitbarsting van de Vesuvius de stad voorgoed in de as legde. De tentoonstelling heeft monumentale, op maat gemaakte decors die nauwgezet zijn gereconstrueerd om bezoekers onder te dompelen in de authentieke sfeer van het oude Pompeii. Pompejaanse huizen, ambachtelijke werkplaatsen en bruisende amusementsruimtes komen tot leven en creëren een echt boeiende ervaring. Een ontroerend audiovisueel verhaal neemt je mee door de laatste uren van de stad en brengt de tragedie tot leven met zowel realisme als emotionele diepte.De Pompeii tentoonstelling combineert geschiedenis, kunst en geavanceerde technologie en belooft een boeiende, zintuiglijke reis te worden naar een van de meest fascinerende verloren beschavingen uit de geschiedenis.

Bozar Monumental. Delcy Morelos

28 jun 30 aug 2026
Tentoonstellingen
Palais des Beaux-Arts de Bruxelles - Bozar
Bruxelles - Bruxelles
In de zomer van 2026 creëert de Colombiaanse kunstenaar Delcy Morelos een nieuwe monumentale installatie voor de Hortahal. Morelos laat zich hiervoor inspireren door Zuid-Amerikaanse voorvaderlijke bo

Een plezier voor het oog! Reusachtig schilderij van Guillaume Bottazzi op het Jourdanplein in Brussel

Tentoonstellingen Schilderijen
Place Jourdan
Etterbeek - Bruxelles
Als u graag een dosis dopamine wilt, kom dan naar het Jourdanplein in Brussel. De Franse kunstenaar Guillaume Bottazzi heeft dit zachte, sensuele en kleurrijke kunstwerk gemaakt. Het is wetenschappelijk bewezen dat het kunstwerk zou moeten bijdragen aan het welzijn. Het schilderij is zestien meter hoog en is gelegen in de Europese wijk. Het publiek kan het voortaan permanent bewonderen. Guillaume Bottazzi is de uitvoerder van meer dan 65 projecten in de openbare ruimte. Hij heeft het grootste schilderij van Japan (900 m²) gemaakt op de muren van het internationale kunstmuseum Miyanomori in Sapporo. De kunstenaar is bijvoorbeeld ook de maker van zes schilderijen van zes bij zes meter in La Défense in Parijs, het grootste openluchtcomplex voor moderne en hedendaagse kunst van Frankrijk. Na tweeënhalve maand werk is het schilderij in de Europese wijk klaar. Het is nu zichtbaar voor het publiek. Dit kunstwerk is zestien meter hoog en zeven meter breed en maakt voortaan deel uit van het erfgoed van Brussel-Hoofdstad. Dit schilderij is een van de eerste abstracte kunstwerken die geschilderd werden op de manier van de oude meesters. De traditionele technieken en de abstracte aard van het schilderij creëren een vreemde vorm, een tweedeling. De kunstenaar schilderde het werk helemaal alleen met fijne penselen en olieverf. De verschillende transparante lagen die over elkaar geplaatst werden geven het schilderij diepte, verstrooid licht en zachte kleuren. Voor hij begon te schilderen, heeft de kunstenaar een doek laten plaatsen zodat hij zo dicht mogelijk kon aanleunen bij de technieken die in het atelier gebruikt worden. De poëtische dimensie van het kunstwerk zal zich uitbreiden over het plein. De kleuren van het schilderij zullen namelijk terugkeren in het stadsmeubilair op het plein, bijvoorbeeld in de parasols van de cafés. Het project werd gesteund door het gemeentebestuur van Etterbeek en uitgevoerd in samenwerking met de Europese Commissie in België en de steun van de Franse ambassade. Meer weten Bottazzi: https://www.guillaume.bottazzi.org

Woensdagnamiddag is gratis!

Tentoonstellingen Visites guidées
Musée BELvue
Bruxelles - Bruxelles
Elke woensdag vanaf 14.00 uur is het BELvue museum gratis toegankelijk.Een goede gelegenheid om kennis te maken met de spelparcours voor kinderen (vanaf 3 jaar - €1/kind), om een geleid bezoek te boek

België kennen als z'n broekzak

Tentoonstellingen Visites guidées
Musée BELvue
Bruxelles - Bruxelles
De kinderen storten zich samen met een gids in een zoektocht door België en zijn geschiedenis. Rollenspellen, tekeningen, uit te voeren missies, kortom de kinderen zijn de acteurs van het bezoek.Het b

De kammen van de Chokwe

Tentoonstellingen Permanente expo's
Musée royal de l'Afrique centrale
Tervuren - Brabant Flamand
Bij de Chokwe hebben kammen (cisakulo) een dubbele functie. Deze gebruiksvoorwerpen met stevige tanden dienen in de eerste plaats om het haar van mannen en vrouwen te ontwarren. Niettemin kunnen de kammen ook dienst doen als sieraad, ter verfraaiing van het kapsel.

Sea Life Blankenberge

Tentoonstellingen Visites guidées
Sea Life Blankenberge
Blankenberge - Vlaams Gewest
Met meer dan 5.000 zeedieren vormt Sea Life Blankenberge dé ideale uitstap voor gezinnen.

Het Middelheimmuseum

Tentoonstellingen Varia
Middelheimmuseum
Antwerpen - Anvers
​​​Middelheimmuseum verbindt ​elk van ons met sculptuur en natuur in de stad. Het nodigt kunstenaars, ​publieken en gemeenschappen uit om ​​deze cruciale verbindingen samen te onderzoeken, te bewaren en door te ontwikkelen, voor de veerkracht van huidige en volgende generaties. 

MYTHOPOEÏA - Fragments of eternity

Elke donderdag, vrijdag en zaterdag van 13:00 van 18:00
Tentoonstellingen Verschillende technieken
Ixelles
Ixelles - Bruxelles
Mythopoeïa - fragmenten van de eeuwigheid brengt voor het eerst werken samen van Basile Boon (BE) en Victor Cadene (FR), twee kunstenaars die via hun praktijk de universele en tijdloze thema's van de geschiedenis verkennen. Deze tentoonstelling belicht de zoektocht naar een persoonlijke en hedendaagse weergave van mythen en legenden, terwijl fragmenten uit het verleden worden opgeroepen.

‘De Betoverende Tuin 2025' opent met de periode van het licht.

Elke woensdag, vrijdag, zaterdag en zondag van 13:00 van 20:00
Tentoonstellingen Sculpturen
Art Sanctuary
Jodoigne - Brabant Wallon
'De Betoverende Tuin 2025' opent met een pas aangelegd tuingedeelde met obelisken, Metasequoias, gele valse christusdoorns met goudkleurige twijgen en klimrozen waarin vele nieuwe kunstenaars en kunstwerken worden gepresenteerd

Een reis door het werk van Marthe Donas - Nieuwe expositie - De nieuwe tentoonstelling.

Elke zondag van 11:00 tot 17:30 / donderdag en zaterdag van 13:00 tot 17:30
Tentoonstellingen Schilderijen
Musée Marthe Donas
Ittre - Brabant Wallon
Marthe Donas (her)ontdekken

Ooidonk Art Festival 2025, een veranderend landschap voor hedendaagse kunst

Elke donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag van 11:00 van 18:00
Tentoonstellingen Sculpturen
Kasteel Ooidonk
Astene - Flandre Orientale
In de schilderachtige Leiestreek, een historische regio die door de eeuwen heen de thuisbasis was van kunstenaars als Emile Claus en Gustave Van de Woestyne, vindt vanaf 17 mei 2025 een nieuwe editie van het Ooidonk Art Festival plaats. Onder de noemer Natuur in Beweging gaan hedendaagse kunst en natuur een voortdurende dialoog aan.
Toegang voor mensen met beperkte mobiliteit
Artikel 27
Doven en slechthorenden

Hervé Charles - Albedo

Elke dinsdag, woensdag, donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag van 10:00 tot 18:00
Tentoonstellingen Foto's
BPS22 Musée d'art de la Province de Hainaut
Charleroi - Hainaut
In deze solotentoonstelling toont Hervé Charles zijn waakzame visie op de staat van de aarde, van zijn oudste tot zijn nieuwste foto's.

Oleg Komarov (DE) - Flickering : The Elusive Light

Elke zondag van 14:00 van 17:00
Tentoonstellingen Schilderijen
MUZE'UM L : licht en landschap
Beveren - Flandre Occidentale
In de serie Flickering van de in Duitsland gebaseerde kunstenaar Oleg Komarov, wordt licht een levend element. Elk schilderij transformeert subtiel, de kleuren verschuiven en glinsteren als de kijker beweegt. Dit dynamische effect wordt bereikt door de unieke fysieke eigenschappen van de verf, die de voorbijgaande schoonheid van licht en perceptie vastlegt.

Ruud van Empel. A Perfect World

Elke dinsdag, woensdag, donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag
Tentoonstellingen Foto's
Musée de la photographie
Mont-sur-Marchienne - Hainaut
De tentoonstelling A Perfect World van Ruud van Empel, een Nederlandse fotograaf geboren in 1958, verkent een fascinerend universum waar realisme en idealisme samenkomen. Bekend om zijn werken die meeslepende en mysterieuze visuele werelden creëren, gebruikt van Empel een nauwgezette digitale plaktechniek om duizenden fotografische fragmenten als een mozaïek samen te voegen, waardoor beelden ontstaan die zowel echt als surrealistisch lijken, met elk detail zorgvuldig doordacht en uitgevoerd.

John Vink. Le Fil

Elke dinsdag, woensdag, donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag
Tentoonstellingen Foto's
Musée de la photographie
Mont-sur-Marchienne - Hainaut
De tentoonstelling Le Fil (De Draad) van John Vink verkent het tijdloze verband tussen verhalen en levensreizen, die vaak met elkaar verweven zijn. Deze draad, geweven over decennia, loopt door afgelegen valleien, oorlogsperiodes en levensverhalen die gekenmerkt worden door saamhorigheid of ontworteling. Vink werpt licht op mensenlevens die vaak onzichtbaar, onhoorbaar en verwaarloosd zijn en geeft ze via zijn foto’s een aanwezigheid.

VERNISSAGE EXPOSITION - TENTOONSTELLING - LISMONDE - 07.06.2025

van 14:00 tot 17:30 / zondag van 14:00 tot 17:30
Tentoonstellingen Expo's over grafische kunst
La maison Lismonde
Linkebeek - Brabant Flamand
VERNISSAGE EXPOSITION - TENTOONSTELLING - LISMONDE - 07.06.2025

VERNISSAGE EXPOSITION - TENTOONSTELLING - LISMONDE - 07.06.2025

/ zondag van 14:00 tot 17:30 van 14:00 tot 17:30
Tentoonstellingen Expo's over grafische kunst
La maison Lismonde
Linkebeek - Brabant Flamand
VERNISSAGE EXPOSITION - TENTOONSTELLING - LISMONDE - 07.06.2025

SAPIENS GOT TALENT TENTOONSTELLING IN HET DONKER

Elke zaterdag en zondag van 13:00 tot 17:00 / maandag, dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag van 10:00 tot 17:00
Tentoonstellingen Varia
Préhistomuseum
Awirs - Liège
De grote uitvindingen van de Prehistorie komen tot leven via jouw zintuigen Ontdek de geheimen van prehistorische voorwerpen zonder ze te zien. Elk voorwerp vertelt het verhaal van een grote uitvinding uit de prehistorie die je verbeelding prikkelt en je intiem verbindt met onze voorouders. Deze tentoonstelling is een uitnodiging om de geschiedenis op een bijzondere en zeer persoonlijke manier te verkennen.
Artikel 27

Un monde à soi - Inès Andouche (B)

Elke zaterdag en zondag van 10:00 van 18:00 / dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag van 09:00 van 17:00
Tentoonstellingen Expo's over grafische kunst
Trinkhall Museum
Liège - Liège
Monografische tentoonstelling
Artikel 27

Tentoonstelling : Na regen komt...

Elke dinsdag, woensdag, donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag van 10:00 tot 17:00
Tentoonstellingen Varia
Musée des égouts
Bruxelles - Bruxelles
Na regen komt … is ingebed in de vaste tentoonstelling van het museum.

De lijst, wat een geschiedenis!

Elke maandag, dinsdag, woensdag, donderdag, vrijdag en zaterdag van 10:00 van 18:00
Tentoonstellingen Permanente expo's
Schleiper Art Gallery
Sint-Gillis - Bruxelles
De firma Schleiper, meester lijstenmaker sinds 1892, kan bogen op een geschiedenis van meer dan honderd jaar. Geen wonder dat de lijsten de echte sterren deze overzichtstentoonstelling zijn. Met zo'n 70 stukken biedt de tentoonstelling een beknopt maar volledig overzicht van de lijst door de eeuwen heen.
Artikel 27

Mélancolies

Elke zaterdag en zondag van 10:00 van 18:00 / dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag van 09:00 van 17:00
Tentoonstellingen Verschillende technieken
Trinkhall Museum
Liège - Liège
Een jubileumseizoen

Virtueel bezoek van het BELvue

(elke week)
Tentoonstellingen Virtueel / Visueel / Audio Interactive
BELvue Museum
Bruxelles - Bruxelles
Dompel uzelf onder in het hart van de permanente tentoonstelling van het museum met onze virtuele rondleiding. U ontdekt onze zeven zalen en onze galerij met 200 Belgische voorwerpen alsof u er zelf bij bent! U kunt ook meer te weten komen over acht voorwerpen of thema's die ons bijzonder nauw aan het hart liggen. Elke kleur komt overeen met een taal: Geel: Nederlands Paars: Engels Rood: Duits Turkoois: Frans Een project gerealiseerd met de steun van visit.brussels
Space Hero

Space Hero

Tentoonstellingen Varia
Euro Space Center
Libin - Région Wallonne
U kruipt alleen,met uw gezin of met vrienden in de huid van een Space Hero en neem deel aan een ruimtemissie. Dit rollenspel op tablet speelt zich buiten af. U kruipt in de huid van een Space Hero en aan de hand van een tablet neemt u deel aan een ruimtemissie in open lucht. U reist doorheen de ruimtetijd van 4 werelden: de verovering van de ruimte, telecommunicatie, sterrenkunde en ruimte-industrie. U gaat uitdagingen aan (denkvermogen, bekwaamheid, waarneming) en wint punten naargelang de snelheid en de juistheid van uw antwoorden... maar ook van de eigenschappen van uw personage! Vergis u dus niet, kies de goede avatar!

De lantaarnplaatjes van Henry Morton Stanley

Tentoonstellingen Permanente expo's
Musée royal de l'Afrique centrale
Tervuren - Brabant Flamand
De collectie van Henry Morton Stanley bevat een zeldzame reeks van 63 lantaarnplaatjes, een deel van de memorabilia die Denzil M. Stanley in 1954 heeft geschonken aan het Koninklijk Museum voor Midden-Afrika ter nagedachtenis aan zijn vader, Henry Morton Stanley (1841-1904), de beroemde ontdekkingsreiziger die Midden-Afrika doorkruiste. Lantaarnplaatjes werden lang geleden al gebruikt om afbeeldingen te tonen. In de 19de eeuw ging men lantaarnplaatjes vooral gebruiken in het onderwijs. Zo een lantaarnplaatje bestaat uit twee dunne glasplaatjes waartussen een afbeelding geklemd zit. Aanvankelijk werden dunne kleurlaagjes met de hand op de glasplaatjes aangebracht. Door de ontwikkeling van het procedé met droge platen en het gebruik van sterker licht, werd het mogelijk om foto’s – en in het geval van Stanley ook fotografische en gegraveerde reproducties – te projecteren. Het plaatje zat in een lantaarn en er werd gaslicht door gestuurd om de afbeelding te projecteren voor het publiek. Stanley liet de lantaarnplaatjes zien tijdens zijn voordrachten, net zoals we dat vandaag doen met een dia- of PowerPointpresentatie. Om de verkoop van zijn publicaties te financieren, gaf hij regelmatig lezingen aan zowel genootschappen van geleerden als op professioneel georganiseerde tournees, waarmee hij veel succes oogstte. Dit bracht Stanley van Groot-Brittannië tot in Australië en Nieuw-Zeeland, en in de jaren 1890 doorkruiste hij de hele VS. Stanley was heel bedreven in het projecteren van de lantaarnplaatjes. Niet alleen kon hij er de aandacht van het publiek mee vasthouden en zijn reisverhalen mee onderbouwen, de plaatjes kwamen ook tegemoet aan het verlangen van de toehoorders naar tastbaar exotisme. Ze beelden de meeste ontdekkingsreizen van Stanley af: van de zoektocht naar Livingstone in 1871-1872 tot de redding van Emin Pasha in 1887-1890. De voor ‘thuisreizigers’ bedoelde plaatjes schetsten de gebruikelijke stereotiepen en propaganda die op dat moment gangbaar waren in de verschillende koloniale grootsteden en bij hun publiek. Omdat lantaarnplaatjes fragiel zijn, zijn er momenteel nog slechts weinig te vinden. Vandaag worden ze beschouwd als een uiter

De sculpturen van Jane Tercafs

Tentoonstellingen Permanente expo's
Musée royal de l'Afrique centrale
Tervuren - Brabant Flamand
Jane Tercafs (1898-1944) liep school aan de academies van Luik en Brussel. Ze maakte furore als beeldhouwster in de woelige politieke, economische en culturele jaren van het interbellum. Tussen 1935 en 1940 verbleef ze driemaal in Belgisch Congo. Het KMMA conserveert een deel van haar archieven en is ook een van de weinige instellingen die een deel van haar oeuvre bewaart waarvoor ze inspiratie zocht in de regio van de Uele: een twintigtal beeldhouwwerken in hardsteen, gips of brons, een tiental schetsen en vijf bas-reliëfs in gips. Door haar contacten met de vrouwelijke bevolking kon Tercafs zich probleemloos onderdompelen in de Yogo- en Meje-culturen van Uele. Haar onafhankelijkheid ten opzicht van de koloniale administratie, waarmee ze ten andere op gespannen voet stond, vergemakkelijkte haar integratie. Naast beeldende kunst hield ze zich ook bezig met etnografisch en taalkundig onderzoek en onderhield ze geregelde contacten met de Commissie voor de bescherming van de inheemse kunsten en ambachten (COPAMI). Ze deed ook een aantal ‘archeologische’ vondsten in de Api-regio, die haar aanzetten bepaalde lokale culturele kenmerken in verband te brengen met het oude Egypte. Zoals veel tijdgenoten kwam de kunstenares in opstand tegen de westerse assimilatie en de verwoestende impact ervan op de zogenaamd ‘traditionele’ kunst, maar ze negeerde daardoor wel de dynamiek van toe-eigening die zich voltrok. Tercafs observeerde de contacten tussen de kolonisator en de lokale gemeenschap, met name de rekrutering door de katholieke missies en de impact van hun kunstateliers, evenals de verzameling van materiële cultuur door de Europeanen. Los van de ‘etnografische’ portretten die in de koloniale periode in de mode waren, slaagde Jane Tercafs er in het portret van een persoon, de ideale voorstelling en de zoektocht naar vormelijke perfectie te verzoenen. Bij de verwerving van de beeldhouwwerken door het KMMA waren echter hun ‘etnografisch’ karakter en de getuigenis die ze vormen van het ‘traditioneler’ Afrika doorslaggevend.

Armand Hutereau als etnomusicoloog

Tentoonstellingen Permanente expo's
Musée royal de l'Afrique centrale
Tervuren - Brabant Flamand
Tijdens de expeditie die Armand Hutereau (1875-1914) tussen 1911 en 1913 ondernam voor het Museum van Belgisch Congo verzamelde hij tal van muziekinstrumenten. Hij maakte ook muziekopnamen en legde dans en muziek vast op film. Ook al was Hutereau geen professionele etnomusicoloog, toch hebben zijn open geest, zijn pragmatische aanpak en zijn zin voor nauwkeurige documentatie geleid tot een schat aan gegevens en objecten. Het Koninklijk Museum voor Midden-Afrika bezit in totaal 642 muziekinstrumenten die door Hutereau werden verzameld. Sommige muziekinstrumenten vormen materiële getuigen van eeuwenoude tradities. Bij andere zien we de bekwaamheid van sculpteurs en instrumentenbouwers die zich aanpasten aan de smaak van Europeanen en hun voorkeur voor gedecoreerde kunstvoorwerpen. Hiervan getuigen mooi gedecoreerde hoorns, en harpen met ivoren hals van bij de Mangbetu. Hutereau maakte 254 wassen rollen met geluidsopnamen in het gebied van de Ubangi en de Uele. Deze wassen rollen werden recentelijk gedigitaliseerd in het Etnologisch Museum van Berlijn. Hij was ook één van de eersten om bewegende beelden van de inheemse bevolking vast te leggen op nitraatfilm. Hutereau’s reisgezel Vandenbrouck monteerde deze beelden tot in totaal 80 filmfragmenten, die vandaag bewaard zijn in de vorm van 7 zwartwit filmrollen. De films laten scènes zien uit het dagelijkse leven. We zien mannen die touw maken of spelletjes spelen, vrouwen die deeg kneden of koken, kuddes olifanten die een dorp naderen, een kano die aanmeert en gezinnen die naar de kerk gaan. Een Europeaan reist door het land met een grote groep dragers. Elke filmrol bevat fragmenten waarin muziek wordt gemaakt. Voor de lens van Hutereau speelt een man op een spleettrom en een danser wordt begeleid door xylofoonspel. Een chef danst op ritmisch gezang en we zien dansende vrouwen in lange jurken. Een oprukkende militaire fanfare laat duidelijk de Europese invloed zien.

De etnografische veldfoto’s van Auguste Bal

Tentoonstellingen Permanente expo's
Musée royal de l'Afrique centrale
Tervuren - Brabant Flamand
Auguste M. Bal was territoriaal agent in het district Bangala van het voormalig Belgisch Congo. Bal toonde een grote interesse voor de cultuur van de Mbuja, de Ngombe en andere volkeren die in het district leefden. Hij was een uitstekend waarnemer die nauwkeurige en waardevolle informatie optekende. Het museum bezit 142 etnografische veldfoto’s van Bal, die een waardevolle bron zijn voor studies over de Congolese provincies Equateur en Mongala. Eind 1931 werd aan lokale ambtenaren in Congo gevraagd om vuurmakers uit verschillende gebieden te verzamelen en die op te sturen naar het Museum van Belgisch Congo in Tervuren. De vraag kwam van Joseph Maes die toen hoofd van de afdeling Volkenkunde was. Auguste Bal reageerde meteen en stuurde in januari 1932 een set vuurmakers op, samen met een tekst van drie pagina’s over de verschillende aspecten van het vuur maken bij de Lobo. De nauwkeurigheid van deze informatie zette Maes er toe aan meer inlichtingen op te vragen bij Bal, over de tradities en gebruiken van de verschillende volkeren in het district Bangala. De enquête over vuurmakers betekende voor Bal het begin van een lange correspondentie met verschillende museumconservators en hij groeide uit tot een nauwe medewerker van het museum. Hij verzamelde tal van legenden en verdiepte hij zich in de geschiedenis van verschillende bevolkingsgroepen. Hij beschreef ook rituelen en dansen en noteerde zorgvuldig basisgegevens over etnografische voorwerpen. Hij verzamelde relatief weinig – een dertigtal – etnografische objecten voor het museum, maar had een belangrijke bijdrage tot de ontwikkeling van de etnografische documentatie over een uitgestrekt gebied in Congo.

De hoofdrolspelers van de Onafhankelijkheid

Tentoonstellingen Permanente expo's
Musée royal de l'Afrique centrale
Tervuren - Brabant Flamand
Het Koninklijk Museum voor Midden-Afrika bewaart de archieven van Jules Gérard-Libois (1923-2005). Hij was de oprichter van het Afrika Studie- en Documentatiecentrum (ASDOC). Dit befaamde centrum is nu in het KMMA opgenomen als de afdeling Eigentijdse Geschiedenis. De archieven van Jules Gérard-Libois bevatten, onder andere, een belangrijke verzameling foto’s die informatie verschaffen over de evenementen en de figuren die een ingrijpende rol gespeeld hebben bij de onafhankelijkheid van Congo en gedurende de postkoloniale periode. Deze bevatten bovendien geluidsopnames van de onderhandelingen tussen België en Congo uit 1960, evenals een collectie werken en tijdschriften. De archieven werden opgebouwd tussen 1958 en 2004 tijdens de volledige beroepsactiviteit van Gérard-Libois. Dit gebeurde in het kader van publicatieprojecten van werken gewijd aan de politieke evolutie van Congo en de Belgisch-Congolese betrekkingen, wat de belangrijkste onderzoeksdomeinen waren van het Centrum voor socio-politiek onderzoek en informatie (Centre de recherche et d'information socio-politiques ou CRISP ), dat ook door Gérard-Libois opgericht werd. Deze werken waren vooral bestemd om Congolese onderzoekers toegang te verschaffen tot betrouwbare bronnen over de geschiedenis van Congo. De archieven overspannen een heel groot stuk van de Congolese geschiedenis, gaande van 1940 tot het moment dat Laurent Désiré Kabila in 1997 aan de macht komt. Een heel belangrijke reeks is gewijd aan de werken van de Belgische parlementaire Onderzoekscommissie over de omstandigheden van de moord op Patrice Lumumba, de toenmalige eerste minister van Congo, in januari 1961. J. Gérard-Libois zetelde als expert in deze commissie in 2000-2001. De tweede belangrijke reeks is die over de rol van Che Guevara in de Congolese guerrilla in 1965. De andere reeksen handelen over Congo tijdens de Tweede Wereldoorlog (1940-1945), de periode voorafgaand aan de onafhankelijkheid van 1960, de opstanden tijdens de jaren 1960, het regime van Mobutu (1965-1993), het traject van Laurent Désiré Kabila (1979-1999), enz.

De collectie memorabilia van Henry Morton Stanley

Tentoonstellingen Permanente expo's
Musée royal de l'Afrique centrale
Tervuren - Brabant Flamand
De beroemde ontdekkingsreiziger Henry Morton Stanley (1841-1904) nam van zijn Afrika-reizen grote verzamelingen voorwerpen en specimens mee naar Groot-Brittannië. Een groot deel daarvan, zoals zaden en stalen van gesteenten, verzamelde Stanley tijdens zijn laatste expeditie, de Emin Pasha-reddingsexpeditie (1887-1890), ondanks pech met kano’s en een gebrek aan dragers. Stanley was verzot op het verzamelen van wapens, die hij thuis aan de muren hing. Zijn publicaties droegen bij tot het classificeren van een aantal voorwerpen, meestal afkomstig uit de Swahili- en Zande-regio’s, maar voor sommige is er vandaag nog altijd geen verklaring. Andere voorwerpen van Stanley zijn het kompas, de thermometer, de hoogtemeter, de sextant en de kunstmatige horizon. Aanvankelijk was Stanley als journalist en selfmade man niet welkom in wetenschappelijke kringen. Ook na zijn succesvolle expeditie en zoektocht naar dokter Livingstone (1871-1872) hadden aardrijkskundigen nog twijfels bij wat hij had gepresteerd. Om die reden werden zijn volgende expedities naar Afrika (1874-1877) en die namens koning Leopold II (1879-1884) voorafgegaan door zorgvuldige voorbereidingen. Om te beantwoorden aan de verwachtingen van de genootschappen van geleerden en aan die van het grote publiek, droeg hij steevast de verplichte attributen en wetenschappelijke instrumenten van de moderne reiziger met zich mee. Uit zijn notities blijkt dat hij de positie van zijn karavaan nauwgezet rapporteerde en de landschappen en vegetatie bestudeerde en beschreef. In 1954 herdacht het Koninklijk Museum voor Midden-Afrika de 50ste verjaardag van het overlijden van Henry Morton Stanley. Zijn adoptiezoon, Denzil, greep de gelegenheid aan om een schenking te doen van meer dan 300 memorabilia uit het landgoed van zijn ouders in Furze Hill, in het Britse graafschap Surrey. De collectie bestaat uit aantekeningen van Stanley’s reizen, en eretekens en prijzen die hij ontving. De collectie van Stanley-objecten van het Koninklijk Museum voor Midden-Afrika is het enige samenhangende overblijfsel van de uitgebreide collectie die Stanley aanlegde. In 2002 maakten Stanley’s erfgenamen het landgoed in Furze Hill leeg. De overgebleven archieven, foto’s en souvenirs gingen onder de hamer en het huis werd verkocht.

Persona. Maskers uit Afrika

Tentoonstellingen Permanente expo's
Musée royal de l'Afrique centrale
Tervuren - Brabant Flamand
Veel bevolkingsgroepen uit subsaharaans Afrika gebruikten, en gebruiken soms nog steeds, maskers voor rituele, politieke of feestelijke doeleinden. Het ene doel sluit het andere overigens niet altijd uit. Het masker moet worden beschouwd als een geheel dat zowel het object omvat – het eigenlijke masker – als de danser, zijn kostuum en de totale visuele manifestatie. Vandaag zijn de maskers in onze musea verworden tot ‘levenloze’ objecten, doorgaans uitsluitend vertegenwoordigd door in hout gebeeldhouwde gezichten. Veralgemenend kunnen we stellen dat masker ontworpen zijn om het gelaat en de identiteit van de dragers te verbergen. Daarnaast echter onthullen de maskers, met name door hun stilistische kenmerken, informatie over de identiteit van de bevolkingsgroepen die ze in scène brachten tijdens specifieke ceremonies. De samenlevingen die maskers creëerden en gebruikten, beschouwden ze als complexe en levende persoonlijkheden. De meerduidigheid van de term ‘persona’ – de titel van een tentoonstelling in het KMMA in 2009 – vat hun karakteristieken mooi samen. Deze oude Latijnse term heeft immers zowel betrekking op de theateracteur, op de rol die hij speelt als op het door hem gedragen masker. Maskers werden in tal van contexten gebruikt. In meerdere West-Afrikaanse landen worden ze nog steeds aangewend om bovennatuurlijke wezens op te roepen: goden, natuurgeesten en voorouders. Toch blijkt dat ze steeds vaker een ludieke rol spelen. Dit is ook het geval in Congo bij de enkele bevolkingsgroepen die de maskers nog laten dansen. De hier voorgestelde selectie toont representatieve voorbeelden van een aantal functies die maskers gewoonlijk vervullen: heksenjager, beschermer van de oogst en van het dorp, opvoeder tijdens de initiatieperiode, handhaver van de politieke macht, begunstiger van de vruchtbaarheid, vertegenwoordiger van een bovennatuurlijke wereld, begeleider van de zielen, wraaknemer, grappenmaker, enz.

De archeologische opgravingen van Sanga

Tentoonstellingen Permanente expo's
Musée royal de l'Afrique centrale
Tervuren - Brabant Flamand
Het grafveld Sanga ligt in het Noorden van de provincie Katanga waar de Congostroom de moerassen van de Upemba-depressie doorkruist. Archeologisch onderzoek toonde aan dat de rijkdom van de rivier er sinds lange tijd wordt geëxploiteerd en maakte het mogelijk om 1500 jaar geschiedenis van het gebied te achterhalen. Tot nog toe zijn er in de depressie een vijftigtal archeologische vindplaatsen gekend. Slechts zes sites zijn opgegraven tijdens campagnes in 1957, 1958, 1974 en 1975. De best bestudeerde site is het grafveld van Sanga aan de oever van het Kisale-meer. De collectie ‘Sanga’ van het KMMA bevat vooral archeologische voorwerpen uit de opgravingen van 1957, die onder leiding stonden van Jacques Nenquin. De grafgiften van 34 van de in totaal 55 graven worden bewaard op het KMMA. Het menselijk botmateriaal kwam terecht in het Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen en in het Nationaal Museum van Lubumbashi. Daarnaast bevat de collectie van het KMMA ook materiaal verzameld op verschillende plaatsen in het gebied, dat in de loop van eerste helft van de 20ste eeuw werd geschonken aan het museum. De meeste graven in de collectie dateren uit de Kisaliaanperiode (10de-12de eeuw AD). Tien graven kunnen op basis van aardewerkstijl toegewezen worden aan recentere periodes. De samenstelling van de graven geeft inzicht in de sociale organisatie, politiek en economie van deze maatschappijen die reeds een uitgesproken hiërarchie kenden en deel uitmaakten van een bloeiend handelsnetwerk. De grafgiften bestaan uit talrijk aardewerk en metalen sierraden en werktuigen. In sommige graven werden ‘croisettes’ gevonden. Dit zijn koperen kruisvormige staafjes die gebruikt werden als betaalmiddel. Eén graf is opvallend rijk. Er werden 29 potten, 47 armbanden, 25 enkelbanden, 33 ringen, een halsketting en een zware koperen gordel met ijzeren speerpunten en messen gevonden. Het voorkomen van enkele rijkere kindergraven geeft aan dat sociale status erfbaar was.

Spreekwoordendeksels uit Neder-Congo

Tentoonstellingen Permanente expo's
Musée royal de l'Afrique centrale
Tervuren - Brabant Flamand
De spreekwoordendeksels waren vroeger in gebruik in Neder-Congo en in de enclave Cabinda. Ze werden versierd met verschillende gesculpteerde afbeeldingen die tal van bekende spreuken uit de regio illustreerden. Vooral de Woyo gebruikten en maakten ze, maar ze waren ook in zwang bij naburige volkeren. Zowel mannen als vrouwen gebruikten de deksels. Het houtsnijwerk, uitgevoerd in verscheidene houtsoorten, was echter voorbehouden aan de mannen. Sommigen onder hen verwierven een grote faam. Mensen kwamen soms van ver en telden een stevige prijs neer voor een deksel van de hand van een getalenteerde kunstenaar. De deksels werden voor vele doeleinden gebruikt, maar in de eerste plaats waren ze bedoeld om uiting te geven aan een gedachte, een verwijt of een mening. Het deksel werd dan op de pot gelegd waarin het eten werd opgediend. Ze dienden immers voornamelijk om kleine of grote geschillen in een gezin op te lossen. Reeds in de jaren 1950 raakten de deksels in onbruik. Sommige verzamelaars brachten grote aantallen ervan mee en noteerden ook de betekenis van de gesculpteerde motieven, de naam van de houtsnijder of de gebruikte houtsoort. Hoewel we een aantal iconografische geheimen hebben kunnen ontrafelen, blijft het erg moeilijk om de exacte betekenis van de deksels te achterhalen. De betekenis van de spreekwoordendeksels kan immers verschillen volgens de context. Anderzijds kunnen meerdere spreuken voorgesteld worden aan de hand van dezelfde afgebeelde symbolen.
207 evenement(en) gevonden (101 tot 150)