image - Ode Aan De Donkerte

Over

Dit is een voorstelling voor liggend publiek. Breng zelf een matje mee (yoga- of gymmatje zijn ideaal). De teksten zullen in het Engels worden voorgedragen.Wat als we zouden opgroeien met de boodschap dat mens zijn inhoudt dat we ons soms ook slecht zullen voelen? Dat dit gevoel er mag zijn zonder de overtuiging of druk dat er zo snel mogelijk iets mee gedaan moet worden. Dat we ook wanneer we het moeilijk hebben nog steeds waarde hebben binnenin een samenleving. ODE AAN DE DONKERTE is het eerste project van IJLLAND, een collectief rond schrijfster Lies Verswijvel (Magic in Motion) en muzikante, componiste Patricia Vanneste (Sohnarr, Driftwood, ex-Balthazar) dat maatschappelijk kwetsbare thema's op een toegankelijke manier wil belichten door middel van woord en muziek. Met dit project wil IJLLAND geborgenheid bieden voor de emoties waar we in onze samenleving moeilijk blijf mee weten. Dit doen ze door de luisteraars, die neerliggen met gesloten ogen, in een veilige bedding mee te nemen op een onderdompelende reis waar aan de hand van muziek & storytelling letterlijk en figuurlijk ruimte wordt gecreëerd voor donkerte om er te mogen ‘zijn’. Ode aan de Donkerte is gegroeid vanuit hun persoonlijke ervaring en observatie dat de toenemende aandacht omtrent mentaal welzijn, net zoals de meeste dingen in onze samenleving, voornamelijk ligt op het boeken van vooruitgang. Is donkerte echter geen wezenlijk en fundamenteel onderdeel van het leven? Een natuurlijk proces dat beleefd mag worden en daar ook de ruimte voor dient te krijgen die het vraagt. Want net zoals we winter niet kunnen haasten tot lente en nacht niet tot dag, kan ook donkerte alleen maar duurzaam beleefd worden als het daar de nodige tijd een ruimte voor krijgt. Reizend van culturele centra naar scholen, bedrijven, huiskamers en praktijken, wilt IJLLAND via muziek, gesproken woord en spaceholding hetgene wat vaak niet onder woorden kan worden gebracht, zichtbaar en bespreekbaar te maken. Hun scenografie bestaat uit handgemaakte lampen die door beeldende kunstenares en verpleegster Sharon Van Cleuvenberg gecreëerd werden van versnipperde papieren dossiers van mensen met een psychische kwetsbaarheid. Omdat ook moeilijke verhalen verdienen om gezien te worden. In elke lamp of object worden prachtige verhalen gekoesterd. Niet enkel verhalen van lijden, verdriet en eenzaamheid maar ook van moed, vriendschap, doorzetting en liefde. Extra Tekst en info op: www.ijlland.com/odeaandedonkerteWoord: Lies Verswijvel Muziek: Patricia Vanneste (Sohnarr, Driftwood, ex-Balhazar), Peter De ClippelScenografie: Fleur Roggeman, Sharon Van CleuvenbergTechniek: Stef Van Alsenoy
Deel :

Andere evenementen die je zouden kunnen interesseren

Toegang voor mensen met beperkte mobiliteit
Speciale gezinnen

New Music High-end Innovation, de beurs voor hifi- en homecinemafanaten

09 nov 10 nov
Salons / Beurzen Salons / Beurzen
Courtyard By Marriott Brussels
Evere - Bruxelles
NEW MUSIC HIGH-END INNOVATION De grootste hifi- en home cinema show van België is eindelijk terug. Kom ontdekken wat je nergens anders zult zien. Op 9 en 10 november 2024 komen alle grote merken uit de hifisector naar Brussel. Gratis toegang. De “New Music High-end Innovation” show is een must voor muziek- en filmliefhebbers.
Toegang voor mensen met beperkte mobiliteit

Misatango PALMERI Requiem MOZART

22 nov 23 nov
Concerten Klassiek / Modern / Barok / Klokkenspel
Eglise Saint Jean Berchmans
Etterbeek - Bruxelles
Twee uitzonderlijke koncerten op 22 en 23 november 2024 om 20h15. Georganiseerd door de Badinerie vzw en de CSCO Comité de Soutien aux Chretiens d’Orient.In de majestueuze kerk Sint Jan Berchmans Sint-Michielslaan, 24 1040 Etterbeek Misatango van Martín PALMERI (Misa a Buenos Aires) argentijnse toondichter en pianist. Hij heeft recent een Ouverture en een Offertorium getoondicht voor deze La Misatango, opgedragen aan instrumenten die voor de eerste keer in Belgie gebruikt zijn. Hij zal de pianopartij zelf uitvoeren. Een unieke collaboratie in Belgie.Gerardo AGNESE bandoneon, Martin Palmeri piano, Ensemble van 10 snaarinstrumenten Musical Evasion, Rita MATOS ALVES soliste, LA BADINERIE Gemengd Koor van Louvain-la-Neuve, directie Laendi.“La Misatango werd gecreerd in Buenos Aires op 17 Augustus 1996. Dit werk was geschreven met de bedoeling om aan mijn koren een symphonisch koorwerk aan te bieden, dat ons dichter bij het repertorium van de tango brengt. Inderdaad, in mijn werk met de koren, heb ik vastgesteld hoe moeilijk en complex het is om traditionele tangos door koren te doen interpreteren. Dit werk is dus een eerbetoon aan de koren en de tango. Maar het is ook de vrucht van een spontane productie, als uitkomst van mijn ervaring als koordirigent, pianist, en tango producer...”Martín PALMERIGecreerd in 1996, la Misatango van Palmeri zal betaald zijn met een lang vagevuur voor zijn originaliteit en zijn durf. Maar de zegen van Paus Franciscus, die het prees, en het enthousiasme van het publiek en van de koordirigenten, hebben nieuw leven ingeblazen in het genie van de tango van Martin Palmeri.Het Requiem van Wolfgang Amadeus MOZART in de versie met twee pianos, pauken, solisten en koor. Rita MATOS ALVES soprano, Aveline MONNOYER mezzo, Markus ENNSTHALLER tenor, Charles DEKEYSER basse, Mariano FERRANDEZ et Bernard GUYOT pianistes, Dimitri DUMON pauken, het gemengd koor La Badinerie, onder de directie van LAENDI.Finalisatie door Robert Levin. Toen Mozart stierf op de morgen van 5 December 1791, liet hij het Requiem, zijn laatste meesterwerk, onvoltooid. Minder dan drie maanden later werd de volledige partituur van het Requiem overgedragen aan zijn “anonieme” sponsor. Hoe zou het Requiem voltooid geweest zijn en hoe zou Mozart het afgewerkt hebben, als hij nog in leven was gebleven? Die misteries fascineren de musici sinds meer dan twee eeuwen.In 1960 ontdekte de musicoloog Wolfgang Plath de tot dan toe onbekende schetsen van het Requiem in een collectie van manuscripten van Mozart in de Staatsbibliotheek van Berlijn . Het ging hier duidelijk over “stukjes papier” door Constanze gegeven aan Sussmayer, die door hem niet verder werden doorgeven in zijn haast om de deadline van Februari te respecteren. De meest belangrijke schets toonde aan dat Mozart het Lacrimosa wilde beeindigen met een fuga op de tekst “Amen”.Het was deze laatste aanwijzing die de Harvard musicoloog, Robert Levin, nodig had om zijn eigen bijdrage aan te brengen aan het misterie van het onvoltooid Requiem van Mozart. Als gereputeerde erudiet van Mozart, had Levin meerdere fragmenten van Mozart bijeengebracht, en had zich gespecialiseerd in historische en getrouwe interpretaties van de pianowerken van Mozart. Hij herkende herhalingen van het origineel thema van het Requiem, verborgen in bewegingen volledig toegeschreven aan Sussmayer. Levin leidde hier uit af dat Sussmayer schetsen had, die later verloren zijn gegaan, of verbale instructies van Mozart om zijn compositie te begeleiden. Het misterie van het Requiem van Mozart zal nooit volledig opgelost worden. Maar met zijn geinspireerde en historisch juiste interpretatie heeft Levin een mogelijke oplossing voorgesteld aan de puzzle gesteld door Mozart meer dan twee eeuwen geleden.labadinerie.be 0479 32 65 78https://www.billetweb.fr/requiem-mozart-misa-tango-palmeri&src=agenda

Andere evenementen Concerten > Elektronisch

Nog meer evenementen Concerten > Elektronisch
Nog meer evenementen Région de Bruxelles-Capitale - Brussels Hoofdstedelijk Gewest
NIEUWSBRIEF
Abonneer je op onze nieuwsbrief:

Ik schrijf me nu in
JE EVENEMENT
Indien je een evenement aan de site wilt toevoegen, klik dan hieronder
Voeg je evenement toe

Thema's

Vandaag

Meer evenementen vandaag