Aanvankelijk was La Cenerentola ondergewaardeerd, ondertussen heeft deze opera de hele wereld verrukt en veroverd. De definitieve doorbraak? Toen de toen nog jonge Cecilia Bartoli in 1993 met La Cenerentola definitief haar naam vestigde als sprankelende coloratuurmezzo. Alleen de grootste sterzangers kunnen de titelrol zingen met zijn waanzinnige tempi en adembenemende passages.
In het sprookje dat het Brusselse Triomphe de l’Art ons vertelt, is er geen glazen muiltje, geen goede fee en geen boze stiefmoeder. Maar er is wel een goede prins, er zijn twee domme zussen en natuurlijk is er de lieve Assepoester zelf. Dat betekent dat er ontmaskerde ijdelheid overblijft, overweldigende liefde en natuurlijk: magie. De magie zit ín de muziek van Rossini, in zijn subtiele muzikale humor, die de ware waarde van het leven en de triomf van de liefde benadrukt.
Gezongen in het Italiaans, met Nederlandse boventiteling.
Credits
triomphedelart.org/
regie Natalya Belokonskaya artistieke leiding Julietta Kocharova met Marie Magrofuoco (Cenerentola), Piero Regis (Don Ramiro) e.a. foto Natalia Vansant