Een avond vol hemelse muziek. De sterren staan goed. Je belandt in een uitgesponnen droom van waaruit je niet wilt ontwaken. In Heaven nodigt je uit in een oase van rust in de drukte van alledag, een antwoord op de ratrace. Geen ruimte voor kortstondige hypes of dolgedraaide tik-tok beleving. Een avond met intense muziek die verdiept en de tijd vertraagt tot een ervaring die je niet snel zult vergeten.
zie ook:
18 okt: In Heaven #1 met Bert Cools, Kjartan Sveinsson en Indrė Jurgelevičiūtė (BE, IS, LT) & Keeley Forsyth (UK) & Minua (DE, AU, IS)
onderdeel van Schoonheid en troost voor iedereen
-------------------------------------
In Heaven #2
Deze twee artiesten zetten de tijd even stil:
Kelly Moran
Ze ligt in de bovenste schuif bij artiesten als Oneohtrix Point Never, FKA Twigs en Kelsey Lu, het komt dus wel goed met pianiste, componiste en producer Kelly Moran uit New York. Ze durft het klassieke keurslijf naast zich neer te leggen met een eigentijdse en experimentele benadering van de piano. Voor haar nieuwste album Moves in the Field gebruikt ze Yahama’s Disklavier, een gerobotiseerde akoestische vleugelpiano, op een bijzondere manier. Moran combineert vakkundig haar pianistieke vaardigheden met de technische mogelijkheden van de Disklavier, wat resulteert in virtuoze en gelaagde pianocomposities. Daarbovenop voegt ze nog een heerlijk hypnotiserende en emotionele laag toe. Moran speelt voortdurend met de creatieve en sonische grenzen van het instrument en versterkt zo haar rol als één van de meest prominente hedendaagse pianocomponisten.
ganavya
One to watch, volgens The Guardian. De internationaal erkende vocaliste, multi-instrumentaliste en componiste Ganavya trok de aandacht van Quincy Jones en Esperanza Spalding. Recentelijk trad ze op met Sault. Nu komt ze aan met een nachtelijke mix van spirituele jazz, Zuid-Aziatische klassieke muzikale invloeden en ambient. Voor het album met de veelzeggende titel Like the Sky I've Been Too Quiet, uitgebracht op Shabaka Hutchings' label Native Rebel Recordings, werkte ganavya samen met onder andere Hutchings zelf, Floating Points en de LA multi-instrumentalist Carlos Niño, co-producer van het recente André 3000 album. Doraiswamy’s stem danst op de muziek alsof ze en pointe is. Eentje voor de eindejaarslijstjes.
------------------------
over Kelly Moran
De ingewikkelde, experimentele stukken van de New Yorkse componiste en producer Kelly Moran overstijgen de meer traditionele en klassieke benadering van piano. Haar debuutalbum Bloodroot uit 2017 was een van de meest prominente experimentele platen van het jaar en kreeg lovende recensies van The New York Times, Pitchfork en Rolling Stone. Dit meesterwerk werd beschreven als “lush, mercurial, almost hologram-like in its flickering dimensions”. Ze werd ook opgenomen in talloze eindejaarslijstjes van klassieke, experimentele, avant-gardistische en metal genres. Met haar debuut Bloodroot uit 2017 maakte ze dus veel indruk. De gerespecteerde producer Daniel Lopatin – niemand minder dan Oneohtrix Point Never - was zó onder de indruk van deze debuutalbum, dat hij de pianiste onmiddellijk inlijfde bij zijn liveband. Als toetsenist ging ze mee op zijn wereldwijde Age Of tour. Sindsdien werkte Moran al samen met visionaire collega's zoals FKA Twigs als haar live pianist, Yves Tumor, Kelsey Lu en The Avalanches.
Na het succes van Bloodroot tekende Moran bij het toonaangevende elektronische label Warp Records, dat haar album Ultraviolet uitbracht. Terwijl Bloodroot vooral opviel door haar "prepared piano" composities, speelde Ultraviolet in op een bredere, meer boeiende reeks stilistische invloeden: schitterende invloeden van zowel jazz als dream pop, neoklassiek en black metal, duisternis en licht, allen samengebald in één LP. En opnieuw kreeg haar album vleiende kritieken. Morans vermogen om nieuwe werelden tevoorschijn te toveren met de piano als kloppend hart kent nu eenmaal geen gelijke.