Plum Road Tea Dream (achter de schermen)

image - Plum Road Tea Dream (achter de schermen)

Over

De afgelopen jaren bouwde Samuel Baidoo in het online computerspel Minecraft aan een eigen wereld, een videogame als safe space. Is er een manier om in de virtuele wereld gebeurtenissen en herinneringen een plaats te geven? Kan een computerspel dienst doen als een veilige context voor mentale introspectie?


Het fysieke bouwen in Minecraft staat voor Samuel gelijk aan het verwerken van bepaalde wereldse gebeurtenissen, persoonlijke herinneringen of trauma’s als persoon van kleur en queer artiest. Samuel denkt in Minecraft na over rouw, verdriet, moederschap, aanraking tussen mannen, de kracht van namen en heling. Hun archief manifesteert zich voornamelijk in de vorm van architecturale interventies in het spel: tempels, altaars, totems of monumenten.


Games worden vaak geassocieerd met antisociaal gedrag en mensen die zich terugtrekken uit de buitenwereld. Samuel Baidoo wil de game echter gebruiken als een verbindend, inclusief en activistisch middel. Hen wil vanuit de eigen biografie reflecteren over identiteit en hiervan een collectieve ervaring maken met een publiek. Zo wordt de veilige ruimte die Minecraft biedt in Plum Road Tea Dream uitgewerkt tot autobiografische videogame.


vr 15 nov

16.00 tot 19.30 uur: doorlopende installatie

18.30 uur: performance


za 16 nov

14.30 tot 18.00 uur: doorlopende installatie

16.00 uur performance


onderdeel van Toekomstlab

Over Samuel Baidoo

Samuel Baidoo is maker, performer en mentor. Hen werkt vanuit hun eigen praktijk, maar maakt ook voorstellingen in opdracht en is een van de artistieke leiders van het kunstcollectief Hanafubuki. De afgelopen jaren werkte Samuel onder andere samen met Guy Cassiers, Maud Le Pladec, KOPERGIETERY, Yves Thuwis, Michiel Vandevelde, Nat Gras, Agostina D’Alessandro, tout petit en Tuur Marinus. Daarnaast begeleidt hen jaarlijks studenten dans aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen.


Samuel linkt binnen hun individuele parcours autobiografische ervaringen aan uiteenlopende werkvormen. Hun werk begint met het intuïtief aanleggen van een nieuw archief vol beelden, flarden tekst, film stills, documentaires, muziekstukken of fragmenten uit series, films, games of manga. Het delen van dit archief ontbloot steeds nieuwe inhoud waarmee hen verder aan de slag gaat. Zo associeert en connecteert hen met de wereld rondom.


Credits

van en met Samuel Baidoo foto Ilse Philips

Deel :

Andere evenementen die je zouden kunnen interesseren

Toegang voor mensen met beperkte mobiliteit

Misatango PALMERI Requiem MOZART

22 nov 23 nov
Concerten Klassiek / Modern / Barok / Klokkenspel
Eglise Saint Jean Berchmans
Etterbeek - Bruxelles
Twee uitzonderlijke koncerten op 22 en 23 november 2024 om 20h15. Georganiseerd door de Badinerie vzw en de CSCO Comité de Soutien aux Chretiens d’Orient.In de majestueuze kerk Sint Jan Berchmans Sint-Michielslaan, 24 1040 Etterbeek Misatango van Martín PALMERI (Misa a Buenos Aires) argentijnse toondichter en pianist. Hij heeft recent een Ouverture en een Offertorium getoondicht voor deze La Misatango, opgedragen aan instrumenten die voor de eerste keer in Belgie gebruikt zijn. Hij zal de pianopartij zelf uitvoeren. Een unieke collaboratie in Belgie.Gerardo AGNESE bandoneon, Martin Palmeri piano, Ensemble van 10 snaarinstrumenten Musical Evasion, Rita MATOS ALVES soliste, LA BADINERIE Gemengd Koor van Louvain-la-Neuve, directie Laendi.“La Misatango werd gecreerd in Buenos Aires op 17 Augustus 1996. Dit werk was geschreven met de bedoeling om aan mijn koren een symphonisch koorwerk aan te bieden, dat ons dichter bij het repertorium van de tango brengt. Inderdaad, in mijn werk met de koren, heb ik vastgesteld hoe moeilijk en complex het is om traditionele tangos door koren te doen interpreteren. Dit werk is dus een eerbetoon aan de koren en de tango. Maar het is ook de vrucht van een spontane productie, als uitkomst van mijn ervaring als koordirigent, pianist, en tango producer...”Martín PALMERIGecreerd in 1996, la Misatango van Palmeri zal betaald zijn met een lang vagevuur voor zijn originaliteit en zijn durf. Maar de zegen van Paus Franciscus, die het prees, en het enthousiasme van het publiek en van de koordirigenten, hebben nieuw leven ingeblazen in het genie van de tango van Martin Palmeri.Het Requiem van Wolfgang Amadeus MOZART in de versie met twee pianos, pauken, solisten en koor. Rita MATOS ALVES soprano, Aveline MONNOYER mezzo, Markus ENNSTHALLER tenor, Charles DEKEYSER basse, Mariano FERRANDEZ et Bernard GUYOT pianistes, Dimitri DUMON pauken, het gemengd koor La Badinerie, onder de directie van LAENDI.Finalisatie door Robert Levin. Toen Mozart stierf op de morgen van 5 December 1791, liet hij het Requiem, zijn laatste meesterwerk, onvoltooid. Minder dan drie maanden later werd de volledige partituur van het Requiem overgedragen aan zijn “anonieme” sponsor. Hoe zou het Requiem voltooid geweest zijn en hoe zou Mozart het afgewerkt hebben, als hij nog in leven was gebleven? Die misteries fascineren de musici sinds meer dan twee eeuwen.In 1960 ontdekte de musicoloog Wolfgang Plath de tot dan toe onbekende schetsen van het Requiem in een collectie van manuscripten van Mozart in de Staatsbibliotheek van Berlijn . Het ging hier duidelijk over “stukjes papier” door Constanze gegeven aan Sussmayer, die door hem niet verder werden doorgeven in zijn haast om de deadline van Februari te respecteren. De meest belangrijke schets toonde aan dat Mozart het Lacrimosa wilde beeindigen met een fuga op de tekst “Amen”.Het was deze laatste aanwijzing die de Harvard musicoloog, Robert Levin, nodig had om zijn eigen bijdrage aan te brengen aan het misterie van het onvoltooid Requiem van Mozart. Als gereputeerde erudiet van Mozart, had Levin meerdere fragmenten van Mozart bijeengebracht, en had zich gespecialiseerd in historische en getrouwe interpretaties van de pianowerken van Mozart. Hij herkende herhalingen van het origineel thema van het Requiem, verborgen in bewegingen volledig toegeschreven aan Sussmayer. Levin leidde hier uit af dat Sussmayer schetsen had, die later verloren zijn gegaan, of verbale instructies van Mozart om zijn compositie te begeleiden. Het misterie van het Requiem van Mozart zal nooit volledig opgelost worden. Maar met zijn geinspireerde en historisch juiste interpretatie heeft Levin een mogelijke oplossing voorgesteld aan de puzzle gesteld door Mozart meer dan twee eeuwen geleden.labadinerie.be 0479 32 65 78https://www.billetweb.fr/requiem-mozart-misa-tango-palmeri&src=agenda

Julie Delrue Mamamanie

15 nov 2024
Theater / Spektakels Performances
CC De Werf
Aalst - Flandre Orientale
huilen en lachen na de bevalling Een jonge actrice wordt moeder én manisch. De kersverse mama voelt zich zo goed dat slapen niet meer hoeft. Bovendien blijkt ze opeens meertalig en in staat om verschillende muziekinstrumenten te bespelen. De jonge vrouw wordt een klaterende bron van gedachten, liedjes, plannen, grappen en grote waarheden. Twee weken later wordt ze opgenomen op de afdeling psychiatrie met lekkende borsten en zonder baby. Kraambedpsychose, zo luidt de diagnose. Geen enkel probleem

Arthur Decock BIECHT

21 nov 2024
Theater / Spektakels Performances
CC De Werf
Aalst - Flandre Orientale
een schreeuw om hulp BIECHT is een oerklank in de vorm van een intense monoloog. Een poging om depressie om te zetten in woorden, zo eerlijk, chaotisch en wanhopig mogelijk. Alsof je een springveer uitrekt tot een metalen draadje. Of gewoon een moment om even te horen: ge zijt niet alleen. Veel mensen voelen zich slecht. En dat is oké. Maar het is godverdomme moeilijk. Aalstenaar Arthur Decock (1998) maakte met BIECHT het eerste deel van VIERLUIK, een reeks voorstellingen waarin de vier grote e

Andere evenementen Theater / Spektakels > Performances

Hoge Fronten / Lieke Benders Hoeheettut (6+)

15 dec 2024
Theater / Spektakels Performances
CC De Werf
Aalst - Flandre Orientale
een beeldende, springerige, speelse voorstelling over letters, woorden en zinnen Kunnen lezen is mooi. Kunnen kijken is mooi. In Hoeheettut doe je het allebei. Je ontdekt abc’s in de vorm van mannetjes, verstopte letters, ruziemakende letters, woordbeelden en beeldwoorden en andere talige gekkigheid. Wist jij bijvoorbeeld dat, als je het woord ‘dop’ omdraait, er nog steeds ‘dop’ staat? En dat je met de letters in het woord ‘vlinder’ een vlinder tekenen kan? Een voorstelling op basis van teksten
Nog meer evenementen Theater / Spektakels > Performances
NIEUWSBRIEF
Abonneer je op onze nieuwsbrief:

Ik schrijf me nu in
JE EVENEMENT
Indien je een evenement aan de site wilt toevoegen, klik dan hieronder
Voeg je evenement toe

Thema's

Vandaag

Meer evenementen vandaag