Over

Deze woorden zouden afstammen van het Italiaanse ‘bardascia’, het Arabische ‘bardaj’ en het Perzische ‘barah’. In deze creatie worden de woorden echter gebruikt om ons eigen bestaan te vieren en te eren. Lukas Avendaño gebruikt elementen die binnen de heersende denkwijze als goddeloos worden beschouwd, zoals veren, papier, ayoyotl en edelmetalen, om de zoektocht naar de ‘archeologie van het geheugen’ van onze voormoeders te vergemakkelijken.
De reflecties van Avendaño zijn verankerd in zijn hypothese van de “archeologie van het geheugen.” Dit paradigma laat hem toe om dieper in te gaan op zijn ontologische bestaan en het te verbinden met de ontologie van zijn historische, onmeetbare zijn, geworteld in zijn matrilineaire voorouderlijkheid. Avendaño’s “muxeril”-bestaan* is onlosmakelijk verankerd in de eigentijdse geschiedenis, die vasthoudt aan verschillende elementen zoals ‘monogamie’, ‘monotheïsme’, ‘monowetenschap’ en ‘monorationaliteit’. Lukas Avendaño wil via zijn creatie de blik van geïnstitutionaliseerde en gelegimiteerde ‘waarheidscriteria’ op niet-hegemonische of ‘genormaliseerde’ lichamen en vormen van seksualiteit onthullen en onrechtvaardige praktijken ertegen aan de kaak stellen.
Deze reflecties liggen ten grondslag aan andere creaties van Avendaño, zoals Réquiem para un Alcaraván (2011), Madame Gabia (2005) — een ritueel van eerherstel voor de verworpenen van de wereld — Lemniskata (2022) — het ontstaan van de oorsprong van alles — No Soy Persona. Soy Mariposa (2014) en Bardaje (2023), zijn laatste soloproductie.
* Lukas Avendaño identificeert zich als muxeril of muxe. Dit is volgens Avendaño een totaal sociaal feit, dat wordt uitgevoerd door mensen die geboren worden met ‘mannelijke’ voortplantingsorganen, maar die kiezen voor sociale, culturele, en seksueel-affectieve rollen die afwijken van traditionele mannelijkheid. Muxerismos zijn unieke identiteiten en een culturele praktijk specifiek voor Mexico.
Deel :

Andere evenementen die je zouden kunnen interesseren

Brussels Philharmonic Orchestra : Nuits d'été van Berlioz & 5de van Tchaikovski

20 sep 2025
Concerten Klassiek / Modern / Barok / Klokkenspel
Théâtre Saint-Michel
Etterbeek - Brussel
Berlioz zingt Les Nuits d'été, met de stem van sopraan Sara Hamidi, die ons vervolgens twee traditionele Perzische liederen zal voortbrengen.. De viool van de getalenteerde Alan Arif neemt ons mee op een Kurdish Dans, een wereldpremière van componist Qoutayba Neaimi. Een betoverende avond tussen Oost en West, met als hoogtepunt de 5e Symfonie van Tsjaikovski. De musici van Brussels Philharmonic Orchestra, onder de bezielende leiding van David Navarro-Turres, doen er alles aan om je mee te nemen

Andere evenementen Theater / Spektakels

Nog meer evenementen Theater / Spektakels
Nog meer evenementen Région de Bruxelles-Capitale - Brussels Hoofdstedelijk Gewest
www.filous.be
NIEUWSBRIEF
Abonneer je op onze nieuwsbrief:

Ik schrijf me nu in
JE EVENEMENT
Indien je een evenement aan de site wilt toevoegen, klik dan hieronder
Voeg je evenement toe

Thema's

Vandaag

Meer evenementen vandaag