Over
Op een moment waarop ongelijkheden, privileges en systemen van onderdrukking blootgelegd worden, voelt het heden als een crisis in voortdurende beweging. Politieke, ecologische en affectieve noodsituaties kruisen elkaar met de erosie van een gedeelde taal, wat resulteert in een moment gekenmerkt door breuk en desoriëntatie. In zo'n landschap wordt het samenkomen — het creëren van ruimte voor meervoudige vormen van kennis en expressie — niet alleen urgent, maar ook transformerend.
'There’s a Crack in Everything' brengt een groep kunstenaars samen wier praktijken de stabiliteit van identiteit, territorium en toebehoren bevragen. Door gebaren die intiem of abstract, materieel of conceptueel zijn, dagen deze werken vaste betekenissen uit en onthullen ze de poreuze, verschuivende contoured van het zelf en het sociale.
Het Joods Museum van België, staande tussen zijn vorige incarnatie en een toekomstige heruitvinding, omarmt deze tentoonstelling als onderdeel van zijn eigen transitie. Het voormalige museumgebouw — eens een woonhuis, een Duitse school, een militaire gevangenis, een opslagplaats voor muziekinstrumenten — wordt een actieve deelnemer in het project, waarbij lagen van gebruik en herinnering in het huidige moment worden gevouwen. Deze gelaagde geschiedenis resoneert met de kernimpuls van de tentoonstelling: reflecteren over de manieren waarop menselijke ervaring wordt gevormd door relatie, breuk en herstel.
In het licht van toenemende wereldwijde polarisatie bevestigt het Joods Museum van België zijn overtuiging dat kunstruimtes plaatsen moeten blijven waar complexiteit niet wordt gesmoord maar welkom is. In plaats van comfort of consensus te zoeken, benadrukt deze tentoonstelling de verantwoordelijkheid van het museum om voorwaarden te bieden waarin gedachten kunnen ontvouwen — ruimtes waar meningsverschillen mogelijk zijn.
De titel, ontleend aan een tekst van Leonard Cohen — 'There’s a crack in everything, that’s how the light gets in' — wijst op kwetsbaarheid niet als falen, maar als potentieel. Scheuren zijn toegangspunten: voor licht, voor twijfel, voor vernieuwing. In deze geest plaatst de tentoonstelling kwetsbaarheid centraal als een plaats van verzet en heruitvinding.