Over
Aan de hand van de collectie van het Vitra Design Museum onderzoekt de tentoonstelling Design and Comics: Living in a Box de relatie tussen design en de wereld van strips. Om een visueel verhaal te creëren dat universeel begrepen kan worden, hebben striptekenaars codes ontwikkeld voor het overbrengen van informatie, waaronder de plaatsing van designobjecten.
Aan het begin van de 20e eeuw drongen persagentschappen het stripverhaal op in het Amerikaanse perslandschap. Toen hun populariteit in Europa in de jaren 1920 explodeerde, begonnen striptekenaars, aangevoerd door Belgen als Hergé en Franquin, designobjecten te gebruiken om hun werk te illustreren. Striptekenaars van over de hele wereld volgden dit voorbeeld. In de jaren 1930 ontdekten lezers het uitgebreide formaat van strips in de vorm van stripboeken.
Tijdens de jaren 1940 en 1950 wonnen nieuwe genres zoals superhelden, horror, romantiek en sciencefiction aan populariteit. Hoe meer strips er werden gepubliceerd, hoe meer designobjecten er in de tekeningen voorkwamen. In het begin van de jaren 1960, toen de popartbeweging centraal kwam te staan, drukte de kleurrijke, fantastische beeldtaal van strips zijn stempel op design, zoals te zien is in het bureau Boomerang van Maurice Calka in 1969 en de Tomato Chair van Eero Aarnio in 1971. In de jaren 1970 en 1980 ontstonden nieuwe talenten op het kruispunt van design en strips, zoals de striptekenaars/designers Joost Swarte en Javier Mariscal.
Vandaag maken gedrukte versies van tijdschriften plaats voor digitale formaten en zijn graphic novels en manga een inspiratiebron geworden voor opmerkelijke designobjecten zoals de Manga Chairs serie (2015) ontworpen door de designstudio Nendo.
De tentoonstelling Design and Comics: Living in a Box zal in Brussel een bijzondere aandacht besteden aan design in Belgische strips, een meer bepaald aan de atoomstijl en Franquins kenmerkende Belgische speelse modernisme.