Vespro della Beata Vergine, C. Monteverdi, at Brussels Cathedral
Bruxelles - Bruxelles
Expo: “A walk on the border” met werk
van Martin Uvijn.
Dat op de vooropening van deze expo ook het eerste boek van
Isabelle Slock “52 sleutels tot inzicht” die ze trouwens zal signeren op het
atelier van de kunstenaar, wordt voorgesteld is alles behalve toeval, want voor
beiden is het wandelen op de smalle randen van de psychologie en filosofie, en
specifiek voor Martin Uvijn tussen vorm en inhoud. De vorm is het voertuig en
de inhoud dekt de lading. De cover van het boek is een werk van Martin Uvijn en
de inhoud is een realisatie van Isabelle Slock.
Tussen al het getormenteerde geweld van de hedendaagse
kunsten is Martin Uvijn vooral zichzelf gebleven, en manifesteert hij zich
daardoor terug als het controversiële “enfant terrible” binnen de kunstwereld,
omdat hij steevast weigert binnen deze area de actuele trends te volgen,
hetgeen er voor zorgt dat zijn authenticiteit overeind blijft. Nieuw op deze
expo zijn enkele remakes van eerder werk, waarin hij trouw blijft aan de
technieken van de oude meesters en zijn thematiek van toen….ze zijn enkel
anders uitgewerkt. Daarbij gebruikt hij een vormtaal die netjes ingebed ligt binnen zijn
individuele semiotiek, die door de jaren heem een felle evolutie ondergaan
heeft.
Nieuw dit jaar zijn ook enkele resultaten van abstracte
experimenten, die de kijker aan het denken zetten, maar bedoeld zijn om even te
ontsnappen uit zijn eigen specifieke schilderstijl om zo te voorkomen dat hij
een karikatuur wordt van zichzelf en zo te vervallen in conventionele dogma’s. Illustere
voorgangers zoals Gerard Richter deden het hem reeds voor.
Daarmee tast hij verder de grenzen van de schilderkunst af
en wordt de vorm steeds belangrijker, maar zijn filosofische achtergrond dwingt
hem ertoe soms ook de inhoud naar de voorgrond te brengen, want de één kan niet
zonder de ander en daarbij speelt de kritiek op recente maatschappelijke
ontwikkelingen zoals de stelselmatige inperking van eerder verworven
burgerlijke vrijheden een cruciale rol. Hiermee wordt het duidelijk dat hij de
artistieke vrijheid hoog in het vaandel draagt, en er niet gerust in is, moest
de huidige woke cultuur en regelneverij ook deze vrijheid zou inperken. Hij is
en blijft de schilder van een soort poëtisch realisme, waarbij hij het gewone verheft
tot schoonheid. Maar soms, hoe summier ook is het werk doordrongen met een maatschappelijke
visie, hetgeen soms een gewaagde evenwichtsoefening is.
De vooropening van
deze expo waar tevens het boek “52 Sleutels tot inzicht” van Isabelle Slock
wordt voorgesteld gaat door op zondag 2 november om 15u in Art Gallery The
Painted Performance, Korenbloemstraat 4 te Merelbeke-Melle. Daarna volgt de
plechtige openstelling door burgemeester Egbert Lachaert. De expo is geopend
van 2 tot 30 november 2025, telkens op zondag van 11 tot 18u of na telefonische
afspraak op 0477/46.12.20.
WWW.MARTINUVIJN.BE