Over
 Nog een audiovisueel festijn van SIC, met vier kortfilms-in-ontwikkeling en één recent voltooide langspeelfilm, die elk op hun eigen manier anders luisteren.
18:30 (open)
19:00 Works-in-Progress SIC 2025
20:30 (pauze)
21:00 The Original Karina Beumer
22:00 artist talk
23:00 (einde)
19:00 – Works-in-Progress SIC 2025
een selectie projecten in ontwikkeling van SIC-deelnemers
80 min
GALAN, van Mantra Watsa
Een Indiase vrouw die herstelt van een miskraam herbekijkt de horrorfilms uit haar kindertijd en ontdekt verontrustende parallellen tussen de ongelukken van de vrouwen op het scherm en de littekens op haar eigen lichaam. In brieven aan haar vervreemde moeder onderzoekt ze de band tussen haar land en haar lichaam als plaatsen van gendergerelateerd geweld, waarbij de grenzen tussen werkelijkheid, herinnering en mythe vervagen.
Galan speelt zich af tegen de achtergrond van landelijke protesten tegen gendergeweld en verweeft persoonlijk trauma met een bredere kritiek op de Indiase samenleving. De film onderzoekt hoe het vrouwenlichaam, tegelijk heilig en structureel onderdrukt, uitgroeit tot een strijdtoneel voor macht, verzet en culturele verbeelding.
INSERTION POINT, van Anna Lawan
Het begint met een eenvoudige vraag: zien jullie mij echt? Ik heb een spleetje tussen mijn tanden en sproeten, maar dat is niet wat men als eerste ziet. Wat opvalt, is mijn donkere huid en mijn krullende haar.
Insertion Point is een persoonlijk essay dat de subtiele en complexe mechanismen van zogenaamd ‘alledaags’ racisme onderzoekt. De film is een dubbele zoektocht: om dat grijze, moeilijk te benoemen gebied zichtbaar te maken, en om te begrijpen hoe het mijn identiteit heeft gevormd.
THE STORY WE KNOW, van Aurélie Leporcq
Wanneer ik terugkeer naar het huis waar ik geboren ben en waar mijn vader is gestorven, kan ik het familieverhaal opnieuw lezen. Ik ben zeven jaar oud wanneer ons huis, dat mijn vader al jaren aan het verbouwen was, afbrandt. Hij besluit het opnieuw op te bouwen.
Pas veel later besef ik dat hij niet alleen een huis aan het bouwen was, maar ook een verhaal waarin hij ons gevangen hield. Aan de hand van veertig jaar archiefmateriaal ontdek ik hoe binnen dat huis een vorm van dominantie heerste, en hoe daaruit uiteindelijk een proces van emancipatie is ontstaan.
THE WEIGHT OF SHADOWS, van Mattia Petullà
Nino woont in Gallicianò, een dorp in de Ionische Aspromonte in Calabrië, waar het oude Grieks al millennia lang mondeling is doorgegeven en nu nog slechts door enkele ouderen
wordt gesproken. Zoals zovelen vertrok Nino ooit om elders een beter leven te zoeken, maar hij keerde terug naar deze sobere, majestueuze plek die hij niet kan verlaten. Zijn aanwezigheid leidt ons door een landschap dat even vijandig als betoverend is.
In een reeks tijdloze momenten vervagen de grenzen tussen mens, dier en natuur. Het karkas van een door wolven opgejaagde geit, het lijden van een mens om een dier, de verzen van een verdwijnende taal, de door armoede getekende gezichten, samen vormen ze een symfonie waarin pijn en schoonheid versmelten tot iets ongrijpbaars.
21:00 – DE ORIGINELE KARINA BEUMER
screening van een recent voltooide SIC-film
61 min, gevolgd door een Q&A met de filmmaker
In een poging te ontsnappen aan haar productiviteitsdrang, neemt beeldend kunstenaar Karina Beumer vervangers aan. Wat levert het hen op om iemand anders’ identiteit aan te nemen? En wat kost het Karina?
Achter de humor van Karina Beumers experiment, waarin ze met de speelse inventiviteit van Michel Gondry een advertentie plaatst om iemand anders haar leven te laten overnemen, schuilt een politieke en poëtische reflectie over identiteit, creatie en de plaats die ieder van ons, of juist niet, inneemt in de samenleving.
over
SoundImageCulture (SIC) is een creatief laboratorium in Brussel waar filmmakers, kunstenaars en antropologen hun filmprojecten ontwikkelen. Gedurende een intensief jaartraject krijgen deelnemers collectieve feedback, persoonlijke begeleiding en masterclasses in een open en stimulerende omgeving. SIC vervaagt de grenzen tussen documentaire, fictie en essay en moedigt poëtisch, zintuiglijk vertellen aan dat conventies doorbreekt en cinema nieuwe betekenis geeft.
https://soundimageculture.org/
—
DE ORIGINELE KARINA BEUMER, 61′, KARINA BEUMER: Anouk Heltzel, Elizabeth Hansen, Julie Boellaard, Kees-Jan Mulder, Brian Kantt, Romy Moons, Marnix Vinkenborg, Maria Sawizki, Carolien Dekker, Chris A. — CAST Inge Beumer, Sofie Letitre, Bart Vanderbiesen. — MONTAGE Tessel Flora de Vries — SOUNDDESIGN EN MUZIEK Igor Kłaczyński —ARTISTIEK ADVIES Victoria Vergult, Effi Weiss, Jan Reimus, Randa Peters — CAMERA Judith Boeschoten, Hannah Bailliu — GELUID Gizem Karaosmanoğlu, Suzanne Boekestijn — ADDITIONELE CAMERA Ilse van Loon, Jelle Coolen, Chloé Op de Beeck — ADDITIONEEL GELUID David Ferral, Franco van der Linde — PRODUCTIE Studio Ruba: Layla Meijman, Maarten van de Van, Marcelle Bartels, Mireille Rooijendijk, Julia Rombout — POSTER EN ONTWERP Elisabeth Enthoven — COLORIST Rachel Stone — DANK VPRO, NPO, Mondriaan Fonds, Soundimageculture, Geen Pijn, Videopower, aan alle sollicitanten en aan Annelein Pompe.