Agenda: Evenementen in Vlaams-Brabant

Agenda met evenementen

FILTRES
Filteren op typen
ALLE
Concert
Theater / Spektakel
Tentoonstelling
Evenement voor kinderen
Lezing / Debat
Vertellingen / Literatuur
Film
Uitstap / Ontdekking / Patrimonium
Stage / Cursus
Fuif
Diverse Activiteiten
Salon / Beurs
Markt en Rommelmarkt
Feest of Folklore
Sportevenement
Virtueel evenement
Varia
Filteren op indicatoren
Speciaal voor kinderen
Speciaal voor gezinnen
Speciaal voor studenten
Artikel 27
Toegang voor mensen met beperkte mobiliteit
Doven en slechthorenden
Filteren
CALENDRIER
Agenda
69 evenement(en) gevonden (1 tot 50)

Rommelmarkt 17 aug. Duisburg bij Tervuren

17 aug 2025
Markten en Rommelmarkten Rommelmarkten
Pachthof 'Stroykens'
Duisburg - Brabant Flamand
Rommelmarkt 17 aug. Duisburg bij Tervuren

Jaarlijkse rommelmarkt Korbeek-Lo

14 sep 2025
Markten en Rommelmarkten Rommelmarkten
Oude Baan
Korbeek-Lo - Brabant Flamand
Gezellige openluchtmarkt met een fijne mix van professionele standen en mensen die hun garage leeg gemaakt hebben. De organisatie zorgt dat uw dorst en honger tegen een democratische prijs gestild kan worden Locatie: Oude Baan in Korbeek-Lo tussen de Vengerstraat en de Bierbeekstraat, Rondelaan, Rozenlaan. Standhouders betalen 14€ incl waarborg per 5m Bezoekers moeten niet betalen

Antiek & Rommelmarkt te Vilvoorde

19 okt 2025
Markten en Rommelmarkten Rommelmarkten
ASIAT site
Vilvoorde - Vlaams Gewest
Gezellige Antiek & Rommelmarkt in zaal
Accès aux personnes à mobilité réduite

Woordenwevers Haacht

20 nov 2025
Vertellingen / Literatuur Literatuur
GC Den Breughel
Haacht - Brabant Flamand
Tijdens de tiende editie van Woordenwevers, nemen in Haacht niet minder dan twaalf auteurs plaats op de sofa om er per twee geïnterviewd te worden over hun werk en activiteiten. Met grote namen als Ria Maes, Dominique Biebau, voormalig VTM-sportanker Stefan Van Loock en Toni Coppers, belooft het alvast een topeditie te worden! En de toegang? Die is helemaal gratis!
Spécial familles
Spécial célibataires
Spécial étudiants

Zin om te dansen? Nieuwe reeksen Salsa en Bachata starten in september op vrijdag!

05 sep 12 dec
Stages / Cursussen Cursussen
Sportcomplex Kessel-Lo
Leuven - Vlaams Gewest
Heb je zin om Salsa, Rueda de Casino of Bachata te leren dansen of je techniek verder te verfijnen? Wacht niet langer… onze nieuwe dansreeksen (10 lessen) starten binnenkort!
Spécial familles
Spécial célibataires
Spécial étudiants

Nieuwe reeksen Salsa en Rueda de casino op maandag starten in september!

22 sep 15 dec
Stages / Cursussen Muziek
Gemeenschapscentrum De Bosstraat
Leuven - Vlaams Gewest
Heb je zin om Salsa of Rueda de Casino te leren dansen of wil je je techniek verder verfijnen? Wacht niet langer, want onze nieuwe dansreeksen van 10 lessen starten binnenkort!

Phantom of the Opera met Elixir d'Anvers

16 dec 14 feb 2026
Films Projectie
CC Beringen
Beringen - Vlaams Gewest
Mark Liebrecht Schouwburg
Mortsel - Vlaams Gewest
CC Ter Vesten
Beveren-Waas - Flandre Orientale
...
100 jaar na de première brengt Elixir d'Anvers de stomme film "Phantom of the Opera" terug tot leven met een eigenzinnige muziekkeuze uit de originele partituur en hun zeer uitgebreid art deco repertoire.

Antiek & Rommelmarkt te Vilvoorde

01 mrt 2026
Markten en Rommelmarkten Rommelmarkten
ASIAT site
Vilvoorde - Vlaams Gewest
Gezellige Antiek & Rommelmarkt

Belpop Bonanza fiets- en wandelroutes

Uitstappen / Ontdekkingen / Patrimonium
Dilbeek
Dilbeek - Brabant Flamand

Tramsite Schepdaal

Uitstappen / Ontdekkingen / Patrimonium Erfgoed
Tramsite Schepdaal
Dilbeek - Vlaams Gewest

Hallerbos

Uitstappen / Ontdekkingen / Patrimonium Wandelingen
Hallerbos
Halle - Vlaams Gewest

Bezoek het Kapel van Steenbergen

Alle maanden
Uitstappen / Ontdekkingen / Patrimonium Erfgoed
O-L-V van Steenbergenkapel
Oud-Heverlee - Vlaams-Brabant - Vlaams Gewest
Barokke kapel
Wekelijkse markt - Bloemen en planten

Wekelijkse markt - Bloemen en planten

Markten en Rommelmarkten Markten
Brusselsestraat
Leuven - Brabant Flamand

Het geheim van Mercator, zoektocht

Diverse Activiteiten Buitenactiviteiten
Naamsestraat, 3
Leuven - Vlaams Gewest

Sint-Donatuspark

Tentoonstellingen Permanente expo's
Sint-Donatuspark
Leuven - Vlaams Gewest

Park van Tervuren

Uitstappen / Ontdekkingen / Patrimonium Natuur
Park van Tervuren
Tervuren - Vlaams Gewest
Accès aux personnes à mobilité réduite

BUZZ MARKET

Alle maanden
Markten en Rommelmarkten Rommelmarkten
30CC/ Wagehuys - Kapel Romaanse Poort
Leuven - Brabant Flamand
Ontdek BUZZ market, een maandelijkse rommelmarkt met bijhorende activiteiten voor jong en oud. Op een unieke locatie, centrum Leuven / Brusselsestraat, omringd in zuiderse sfeer zal elke laatste zaterdag van de maand (mei tot augustus) deze markt zal voor u georganiseerd worden, aan u om ze te ontdekken. Dit event wordt georganiseerd door Bar BUZZ ism Bar Madrid, Bar Berlin, Olevodroom-30CC en de lokale handelaars van de Brusselsestraat.
Espace de découverte du milieu forestier

Espace de découverte du milieu forestier

Uitstappen / Ontdekkingen / Patrimonium Erfgoed
Centre d'information de la forêt de Soignes
Auderghem - Bruxelles

10-uren Rommelmarkt Duisburg

Markten en Rommelmarkten Rommelmarkten
Pachthof 'Stroykens'
Duisburg - Brabant Flamand
10 uren Rommelmarkt

Werken en dagen FC Bergman | Toneelhuis

Theater / Spektakels
30CC/ Schouwburg
Leuven - Brabant Flamand
In 700 voor Christus stelde de Griekse dichter Hesiodos voor zijn broer een reeks raadgevingen op schrift, over de kunst van het landbouwen. Deze brief, getiteld Werken en dagen, werd een boerenalmanak in dichtvorm, die agrarische adviezen paart aan een handleiding voor het leven in het algemeen.

Suikerrock 2025

01 aug 03 aug
Concerten Festivals
Suikerrock Festivalsite
Tienen - Brabant Flamand
Suikerrock 2025 vindt plaats van 1 tot en met 3 augustus 2025 op het Bietenplein in Tienen, België. Dit festival biedt een gevarieerde line-up met artiesten zoals Nelly Furtado, Pommelien Thijs, Snow Patrol, Bazart, Goldband en Bart Peeters & De Ideale Mannen. Tickets zijn beschikbaar op de officiële website.
Accès aux personnes à mobilité réduite

BROCANTERIE PARKING BRABANTHAL

10 aug 2025
Markten en Rommelmarkten Rommelmarkten
Brabanthal
Heverlee - Brabant Flamand
BROCANTERIE - PARKING - BRABANTHAL - LEUVEN
Accès aux personnes à mobilité réduite

Grote Brocanterie van Zoet Water - Oud-Heverlee

15 aug 2025
Markten en Rommelmarkten Rommelmarkten
Zoete Waters Oud-Heverlee
Oud-Heverlee - Brabant Flamand
Antiek, brocante, vintage, retro, militaria, curiosa, verzamelingen, decoratie, tweedehands,stockverkoop, ambachten, streekproducten, enz.
Accès aux personnes à mobilité réduite

Gratis bluesfestival Swing Wespelaar

22 aug 2025
Concerten Blues / Country / Folk
Wespelaar
Wespelaar - Brabant Flamand
Op 22,23 en 24 augustus organiseren wij de 37ste editie van ons festival Swing Wespelaar. Het Festival gaat door in het centrum van Wespelaar, letterlijk ‘naast de kerk’, Grote Baan, 3150 Wespelaar. Toegang tot het Festival is gratis!!

12de Rommel-brocante markt Walsbets

24 aug 2025
Markten en Rommelmarkten Rommelmarkten
LANDEN
Landen - Brabant Flamand
Rommel brocante markt in de straten van Walsbets 15€ voor 10m Standen opstellen tussen 6u-8u Auto of camionette kan aan stand geplaatst worden
Accès aux personnes à mobilité réduite

Ivan Petricevic - Guitarra del Sur

30 aug 2025
Concerten Klassiek / Modern / Barok / Klokkenspel
Hoegaarden
Hoegaarden - Brabant Flamand
Op de voorlaatste dag van de zomervakantie brengt klassiek gitarist u nog een laatste maal in zomerse en zuiders sferen, met muziek van Spaanse en Latijns-Amerikaanse componisten.

Voodoo Village 2025

12 sep 14 sep
Concerten Festivals
Grimbergen
Grimbergen - Brabant Flamand
Voodoo Village is een boutique elektronisch muziekfestival dat zijn 10-jarig jubileum viert van vrijdag 12 tot en met zondag 14 september 2025. Het vindt plaats in het bosrijke gebied rondom het Kasteel van Humbeek in Grimbergen, nabij Brussel.

Tentoonstelling Corpus Apertum

14 feb 14 sep
Tentoonstellingen Varia
Musée de la Médecine
Anderlecht - Bruxelles
Ontdek de fascinerende geschiedenis van de anatomie en de lichaamsdonatie aan de wetenschap: een unieke onderdompeling in het Museum voor geneeskunde!
Accès aux personnes à mobilité réduite

Elsa de Lacerda en Mathieu Idmtal - Meesterwerken van Mozart en Prokofiev

20 sep 2025
Concerten Klassiek / Modern / Barok / Klokkenspel
Hoegaarden
Hoegaarden - Brabant Flamand
Violiste Elsa de Lacerda en pianist Mathieu Idmtal brengen een selectie van werken van Mozart en Prokofiev
Dancing & Swinging Boogie-Woogie, Blues & Live Jazz Music Concert Philippe Lejeune 4tet Leuven04 okt 2025
Accès aux personnes à mobilité réduite
Spécial familles

Dancing & Swinging Boogie-Woogie, Blues & Live Jazz Music Concert Philippe Lejeune 4tet Leuven

04 okt 2025
Concerten Jazz
Leuven
Leuven - Brabant Flamand
Kom en beleef deze onvergetelijke avond met Philippe Lejeune, de vermaarde Franse swingende Boogie-Woogie, Blues & Jazzpianist samen met zijn Belgisch trio : Paolo Loveri (Jazz guitar), René Stock (doublebass) en Tristan Patigny (drums) tijdens het Live Jazz Music Concert @ Campus Corso Leuven. Kom dus zeker met je familie en vrienden op zaterdag 04 oktober 2025 van deze swingende muziek genieten en dans mee in de gezellige zaal van Campus Corso te Leuven. Ambiance gegarandeerd !!!

Spirituele Beurs Bloom Fair Brabanthal Leuven

12 okt 2025
Salons / Beurzen Salons / Beurzen
Leuven
Leuven - Brabant Flamand
Sirituele Beurs Bloom Fair Brabanthal Leuven
Accès aux personnes à mobilité réduite

Dionysos Now! - The Legacy of Adriaen Willaert

23 nov 2025
Concerten Klassiek / Modern / Barok / Klokkenspel
Hoegaarden
Hoegaarden - Brabant Flamand
Dionysos Now! neemt u mee op een sprankelende reis door de klankwereld van Adriaen Willaert en zijn opvolgers, waar de stemmen van de Venetiaanse School versmelten tot tijdloze harmonie.

AMOR FATI - De taal van het lichaam als diepste expressie van liefde

15 jan 2026
Theater / Spektakels Dans
Cultureel Centrum De Meent
Alsemberg - Brabant Flamand
Meer dan een dansvoorstelling: Amor Fati is een fysieke ervaring die liefde, verlangen en verlies tastbaar maakt. Isabelle Beernaert keert terug naar de essentie van onze relaties, geïnspireerd door de acht vormen van liefde uit de Griekse filosofie. Een totaalbeleving met live herwerkte evergreens uit o.a. jazz, soul en rhythm & blues.
Accès aux personnes à mobilité réduite

Isil Bengi - Een pianoreis door tijd en cultuur

18 jan 2026
Concerten Klassiek / Modern / Barok / Klokkenspel
Hoegaarden
Hoegaarden - Brabant Flamand
De Turks-Belgische pianiste Isil Bengi neemt ons mee op een muziekale reis doorheen tijd en cultuur.
Accès aux personnes à mobilité réduite

Le Pavillon de Musique - Mrs. Philharmonica

08 mrt 2026
Concerten Klassiek / Modern / Barok / Klokkenspel
Hoegaarden
Hoegaarden - Brabant Flamand
Ontdek de werken van de zeldzame vrouwelijke componistes uit de barok periode
Accès aux personnes à mobilité réduite

Kaat Schraepen - Back to Bach

25 apr 2026
Concerten Klassiek / Modern / Barok / Klokkenspel
Hoegaarden
Hoegaarden - Brabant Flamand
Altvioliste Kaat Schraepen toont de blijvende invloed van Johann Sebastian Bach op de klassieke muziek.

De kammen van de Chokwe

Tentoonstellingen Permanente expo's
Musée royal de l'Afrique centrale
Tervuren - Brabant Flamand
Bij de Chokwe hebben kammen (cisakulo) een dubbele functie. Deze gebruiksvoorwerpen met stevige tanden dienen in de eerste plaats om het haar van mannen en vrouwen te ontwarren. Niettemin kunnen de kammen ook dienst doen als sieraad, ter verfraaiing van het kapsel.
Spécial adultes
Spécial familles
Spécial enfants

Roller Bike Parade

Alle maanden
Sportevenementen Buitensporten
Martelarenplein
Leuven - Brabant Flamand
Rejoignez la Roller Bike Parade à Leuven

VERNISSAGE EXPOSITION - TENTOONSTELLING - LISMONDE - 07.06.2025

van 14:00 tot 17:30 / zondag van 14:00 tot 17:30
Tentoonstellingen Expo's over grafische kunst
La maison Lismonde
Linkebeek - Brabant Flamand
VERNISSAGE EXPOSITION - TENTOONSTELLING - LISMONDE - 07.06.2025

VERNISSAGE EXPOSITION - TENTOONSTELLING - LISMONDE - 07.06.2025

/ zondag van 14:00 tot 17:30 van 14:00 tot 17:30
Tentoonstellingen Expo's over grafische kunst
La maison Lismonde
Linkebeek - Brabant Flamand
VERNISSAGE EXPOSITION - TENTOONSTELLING - LISMONDE - 07.06.2025

De sculpturen van Jane Tercafs

Tentoonstellingen Permanente expo's
Musée royal de l'Afrique centrale
Tervuren - Brabant Flamand
Jane Tercafs (1898-1944) liep school aan de academies van Luik en Brussel. Ze maakte furore als beeldhouwster in de woelige politieke, economische en culturele jaren van het interbellum. Tussen 1935 en 1940 verbleef ze driemaal in Belgisch Congo. Het KMMA conserveert een deel van haar archieven en is ook een van de weinige instellingen die een deel van haar oeuvre bewaart waarvoor ze inspiratie zocht in de regio van de Uele: een twintigtal beeldhouwwerken in hardsteen, gips of brons, een tiental schetsen en vijf bas-reliëfs in gips. Door haar contacten met de vrouwelijke bevolking kon Tercafs zich probleemloos onderdompelen in de Yogo- en Meje-culturen van Uele. Haar onafhankelijkheid ten opzicht van de koloniale administratie, waarmee ze ten andere op gespannen voet stond, vergemakkelijkte haar integratie. Naast beeldende kunst hield ze zich ook bezig met etnografisch en taalkundig onderzoek en onderhield ze geregelde contacten met de Commissie voor de bescherming van de inheemse kunsten en ambachten (COPAMI). Ze deed ook een aantal ‘archeologische’ vondsten in de Api-regio, die haar aanzetten bepaalde lokale culturele kenmerken in verband te brengen met het oude Egypte. Zoals veel tijdgenoten kwam de kunstenares in opstand tegen de westerse assimilatie en de verwoestende impact ervan op de zogenaamd ‘traditionele’ kunst, maar ze negeerde daardoor wel de dynamiek van toe-eigening die zich voltrok. Tercafs observeerde de contacten tussen de kolonisator en de lokale gemeenschap, met name de rekrutering door de katholieke missies en de impact van hun kunstateliers, evenals de verzameling van materiële cultuur door de Europeanen. Los van de ‘etnografische’ portretten die in de koloniale periode in de mode waren, slaagde Jane Tercafs er in het portret van een persoon, de ideale voorstelling en de zoektocht naar vormelijke perfectie te verzoenen. Bij de verwerving van de beeldhouwwerken door het KMMA waren echter hun ‘etnografisch’ karakter en de getuigenis die ze vormen van het ‘traditioneler’ Afrika doorslaggevend.

Spreekwoordendeksels uit Neder-Congo

Tentoonstellingen Permanente expo's
Musée royal de l'Afrique centrale
Tervuren - Brabant Flamand
De spreekwoordendeksels waren vroeger in gebruik in Neder-Congo en in de enclave Cabinda. Ze werden versierd met verschillende gesculpteerde afbeeldingen die tal van bekende spreuken uit de regio illustreerden. Vooral de Woyo gebruikten en maakten ze, maar ze waren ook in zwang bij naburige volkeren. Zowel mannen als vrouwen gebruikten de deksels. Het houtsnijwerk, uitgevoerd in verscheidene houtsoorten, was echter voorbehouden aan de mannen. Sommigen onder hen verwierven een grote faam. Mensen kwamen soms van ver en telden een stevige prijs neer voor een deksel van de hand van een getalenteerde kunstenaar. De deksels werden voor vele doeleinden gebruikt, maar in de eerste plaats waren ze bedoeld om uiting te geven aan een gedachte, een verwijt of een mening. Het deksel werd dan op de pot gelegd waarin het eten werd opgediend. Ze dienden immers voornamelijk om kleine of grote geschillen in een gezin op te lossen. Reeds in de jaren 1950 raakten de deksels in onbruik. Sommige verzamelaars brachten grote aantallen ervan mee en noteerden ook de betekenis van de gesculpteerde motieven, de naam van de houtsnijder of de gebruikte houtsoort. Hoewel we een aantal iconografische geheimen hebben kunnen ontrafelen, blijft het erg moeilijk om de exacte betekenis van de deksels te achterhalen. De betekenis van de spreekwoordendeksels kan immers verschillen volgens de context. Anderzijds kunnen meerdere spreuken voorgesteld worden aan de hand van dezelfde afgebeelde symbolen.

Het oeuvre van de schilder Léon Dardenne

Tentoonstellingen Permanente expo's
Musée royal de l'Afrique centrale
Tervuren - Brabant Flamand
Tussen 1898 en 1900 nam de schilder Léon Dardenne (1865-1912) deel aan een wetenschappelijke zending naar Katanga, die geleid werd door Charles Lemaire. Zijn taak bestond er in grafisch en beschrijvend documentatiemateriaal aan te maken. Hoewel dit bovenal op een objectieve manier moest gebeuren, kwam zijn temperament hierbij toch naar boven. Zijn vakkennis en zijn werken vulden die van fotograaf François Michel (1855-1932) aan. Het merendeel van de werken die tijdens deze expeditie door Léon Dardenne werden verwezenlijkt, wordt bewaard in het Koninklijk Museum voor Midden-Afrika. Het gaat om voorstellingen van fauna, flora, landschappen, dorpen, scènes uit het sociale leven en portretten. De in een album samengebrachte botanische en zoölogische prenten worden gewaardeerd voor hun wetenschappelijke nauwkeurigheid. De verzameling omvat ook karikaturen, gepubliceerd in het tijdschrift Le Petit Bleu, en satirische tekeningen over de exploitatie van de natuurlijke rijkdommen, die dateren van na de Katanga-expeditie. De kunstenaar verdedigt er de Onafhankelijke Congostaat in het kader van de internationale campagne tegen de gewelddadige rubberexploitatie. De belangstelling van Dardenne voor socioculturele aspecten schemert door in zijn iconografie, maar is vooral duidelijk in de door zijn familie bewaarde aantekeningen. In weerwil van de typische vooroordelen van zijn tijd toont hij eerbied voor de gebruiken en voor de solidariteit, en interesseert hij zich voor dansen en lokale technieken. Hij portretteerde de dignitarissen van Katanga en illustreerde de mnemonische optredens van het Mbudye-genootschap. Uit zijn schilderijen blijkt dat hij moeite had met de beheersing van het felle licht in de door hem bezochte regio’s. Zijn landschappen transformeren zich op het ritme van de seizoenen. Het regenseizoen wordt overheerst door het groen van de vegetatie, terwijl het droge seizoen zich kenmerkt door blekere tinten. Bij de lokale gemeenschappen wekte zijn werk zowel fascinatie als wantrouwen op.

Realiteit en fictie in de etnografische fotografie van de jaren 1950

Tentoonstellingen Permanente expo's
Musée royal de l'Afrique centrale
Tervuren - Brabant Flamand
Het Koninklijk Museum voor Midden-Afrika bezit een vrij volledige reeks foto’s van de Voorlichtingsdienst van Belgisch Congo en Ruanda-Urundi, beter gekend onder de naam Inforcongo. Deze dienst werd opgericht in het begin van de jaren 1950 door het Ministerie van Koloniën om te zorgen voor een positieve beeldvorming over de koloniale onderneming. Veel foto's hebben betrekking op de materiële verwezenlijkingen van de kolonisator, terwijl andere de ingrijpende economische en sociale transformaties van de Congolese samenleving in beeld brengen. De collectie bevat eveneens een opmerkelijke reeks foto’s van traditionele dansen. Kenmerkend voor deze foto’s is de spanning tussen realiteit en fictie, en hun ambigue aanspraak op ‘authenticiteit’. Twee bijzonder productieve en gelauwerde fotografen van Inforcongo waren Carlo Lamote en Henri Goldstein, die zich met veel ijver ook toelegden op etnografische fotografie. Geïnspireerd door het ideaal van de ‘ontdekkingsreiziger’ waren ze voortdurend op zoek naar interessante volkenkundige onderwerpen. Ze waren overtuigd van het feit dat de lokale tradities snel definitief zouden verdwijnen. Om die reden moesten deze snel op de fotografische plaat worden vastgelegd. De traditionele dansen en riten die ze wilden ‘ontdekken’ en documenteren, werden echter vaak door hun eigen toedoen georganiseerd. Ze werden hierbij geholpen door territoriale agenten of missionarissen en ze beschikten over een bijzonder budget om de voorbereidingen en opvoeringen ter plaatse te sponsoren. Met het oog op een ‘objectieve’ registratie werden alle elementen die het resultaat waren van Europese import of beïnvloeding verwijderd vooraleer er gefotografeerd werd. Dit werd nodig geacht opdat de beelden een ‘echte authenticiteit’ zouden hebben. Veel van de traditionele dansen werden hierdoor niet ‘ontdekt’ maar veeleer ‘(her)uitgevonden’. De foto’s werden niettemin gecatalogeerd als wetenschappelijke documentatie, en ze worden tot op vandaag nog vaak kritiekloos gebruikt als objectieve tijdsdocumenten.

De archeologische opgravingen van Sanga

Tentoonstellingen Permanente expo's
Musée royal de l'Afrique centrale
Tervuren - Brabant Flamand
Het grafveld Sanga ligt in het Noorden van de provincie Katanga waar de Congostroom de moerassen van de Upemba-depressie doorkruist. Archeologisch onderzoek toonde aan dat de rijkdom van de rivier er sinds lange tijd wordt geëxploiteerd en maakte het mogelijk om 1500 jaar geschiedenis van het gebied te achterhalen. Tot nog toe zijn er in de depressie een vijftigtal archeologische vindplaatsen gekend. Slechts zes sites zijn opgegraven tijdens campagnes in 1957, 1958, 1974 en 1975. De best bestudeerde site is het grafveld van Sanga aan de oever van het Kisale-meer. De collectie ‘Sanga’ van het KMMA bevat vooral archeologische voorwerpen uit de opgravingen van 1957, die onder leiding stonden van Jacques Nenquin. De grafgiften van 34 van de in totaal 55 graven worden bewaard op het KMMA. Het menselijk botmateriaal kwam terecht in het Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen en in het Nationaal Museum van Lubumbashi. Daarnaast bevat de collectie van het KMMA ook materiaal verzameld op verschillende plaatsen in het gebied, dat in de loop van eerste helft van de 20ste eeuw werd geschonken aan het museum. De meeste graven in de collectie dateren uit de Kisaliaanperiode (10de-12de eeuw AD). Tien graven kunnen op basis van aardewerkstijl toegewezen worden aan recentere periodes. De samenstelling van de graven geeft inzicht in de sociale organisatie, politiek en economie van deze maatschappijen die reeds een uitgesproken hiërarchie kenden en deel uitmaakten van een bloeiend handelsnetwerk. De grafgiften bestaan uit talrijk aardewerk en metalen sierraden en werktuigen. In sommige graven werden ‘croisettes’ gevonden. Dit zijn koperen kruisvormige staafjes die gebruikt werden als betaalmiddel. Eén graf is opvallend rijk. Er werden 29 potten, 47 armbanden, 25 enkelbanden, 33 ringen, een halsketting en een zware koperen gordel met ijzeren speerpunten en messen gevonden. Het voorkomen van enkele rijkere kindergraven geeft aan dat sociale status erfbaar was.

Trommels uit sub-saharisch Afrika

Tentoonstellingen Permanente expo's
Musée royal de l'Afrique centrale
Tervuren - Brabant Flamand
Het Koninklijk Museum voor Midden Afrika bezit een rijke collectie van meer dan 8.000 muziekinstrumenten, waarvan 85% afkomstig is uit Congo. Samen met de duimpiano is de veltrommel wellicht het meest karakteristieke muziekinstrument in Afrika ten zuiden van de Sahara. De veltrommel vormt als het ware het hart van het samenspel bij de muzikale begeleiding van rituelen en ceremonieën, alsook van dansperformances die meer op ontspanning zijn gericht. Dit instrument is dus absoluut onmisbaar in de muziek- en danscultuur van subsaharaans Afrika. In de instrumentenkunde worden veltrommels op basis van hun vorm in verschillende categorieën ingedeeld. Een trommel kan open of gesloten zijn, enkel- of dubbelvellig. Men onderscheidt cilindrische, bekervormige, vatvormige, zandlopervormige en conische trommels. De meest voorkomende trommelvorm in subsaharaans Afrika is de cilindrische trommel. De collectie veltrommels van het KMMA is de meest uitgebreide ter wereld voor wat betreft Midden-Afrika en geldt daarom als een belangrijke referentie voor onderzoek. Recent werd de collectie als basis en vertrekpunt genomen voor een kritische evaluatie van de geldende classificatie van muziekinstrumenten. Dit gebeurde in het kader van het Europese project Musical Instrument Museums Online (MIMO), dat de ontsluiting van de collecties van 11 musea als doel heeft. Twee nieuwe types cilindrische trommels werden toegevoegd aan de internationaal erkende classificatie van Von Hornbostel en Sachs. De vaasvormige yolo-trommel van bij de Kuba uit Congo en de cilindrisch-conische entenga-trommel uit Burundi staan voortaan duidelijk gemarkeerd op de wereldkaart van muziekinstrumenten. De ontsluiting van de collectie muziekinstrumenten van het KMMA is dus geen afgesloten verhaal maar tot op vandaag worden nog nieuwe wetenschappelijke ontdekkingen gedaan.

De foto’s van de expeditie van Charles Lemaire

Tentoonstellingen Permanente expo's
Musée royal de l'Afrique centrale
Tervuren - Brabant Flamand
François Michel (1855-1932) reisde als fotograaf en taxidermist mee op de expeditie van de militair Charles Lemaire. Onderweg stond hij in voor het maken van de expeditiefoto’s en de aanleg van een natuurhistorische collectie. Michel trok samen met Lemaire, karavaanleider Justin Maffei, kunstschilder Léon Dardenne en de geologen Jean De Windt en William Caisley tussen april 1898 en september 1900 van de Afrikaanse oostkust, over Moliro tot aan het Dilolo-meer. De terugreis via de Congo-rivier eindigde na 6600 km aan de westkust van Afrika. Naast enkele Europeanen, bestond de expeditie uit honderden Afrikanen die waren aangeworven als boy, wasvrouw, drager of soldaat. De Europese leden van de missie moesten verschillende taken vervullen. Zo werd de expeditie onder andere aangewend om tentoonstellingsmateriaal te verzamelen voor het Congomuseum in Tervuren. Deze nieuwe permanente instelling zou op 15 mei 1898 haar deuren openen, na de tijdelijke tentoonstelling in het kader van de expo Brussel-Tervuren 1897. Typerend voor de eerste expedities in dienst van het museum was dat de meest uiteenlopende zaken werd verzameld: etnografische objecten, prehistorische gebruiksvoorwerpen, natuurhistorische specimens, geologische stalen, enzovoort. Bij gebrek aan scholing bij de deelnemers aan de expeditie werd er echter weinig achtergrondinformatie over de stukken opgetekend. Naast de wetenschappelijke objectieven had de missie ook duidelijk politieke doeleinden. Lemaire diende kaarten op te stellen van de regio die zich op de grens bevond tussen de Onafhankelijke Congostaat en het Brits koloniaal gebied. De expeditie moest ook leiden tot de militaire onderdrukking van een lokale opstand, waarbij slachtoffers vielen aan beide zijden. Deelname aan een expeditie was een risicovolle onderneming. Jean De Windt en William Caisley verdronken en Maffei werd ziek gerepatrieerd. De meeste slachtoffers vielen echter onder de dragers die door de harde levensomstandigheden in de karavaan stierven door uitputting en ontbering.

De ‘functionele’ kunst van de herdersvolkeren van de Omo-vallei

Tentoonstellingen Permanente expo's
Musée royal de l'Afrique centrale
Tervuren - Brabant Flamand
De dorre laagvlakten langsheen de benedenloop van de Omo-rivier in het zuidwesten van Ethiopië worden bewoond door verschillende volkeren die Nilotische, Koesjitische, Surmische en Omotische talen spreken. Hun materiële cultuur is in menig opzicht opmerkelijk te noemen. De aard en vormgeving ervan is sterk bepaald door de levenswijze van de Omo-volkeren. Deze wordt rijk geïllustreerd aan de hand van de collectie etnografische objecten die het KMMA bezit uit deze regio. Door de intense onderlinge contacten en de gedeelde passie voor vee hebben de diverse herdersvolkeren in de Omo-vallei heel wat kenmerken gemeen. Ze kweken vooral runderen, schapen en geiten. Het vee is niet alleen een belangrijke voedingsbron om het voortbestaan van de groep in moeilijke tijden te verzekeren, het is ook een betaalmiddel om bepaalde rechten te verwerven. Het basispakket van de bruidsschat bijvoorbeeld bestaat uit vee. Veebezit bepaalt in grote mate de sociale status. De Omo-vallei wordt regelmatig geteisterd door lange periodes van droogte. De wisselvalligheden van de natuur nopen de herdersvolkeren regelmatig tot migraties in functie van de overlevingskansen van hun vee – en dus van zichzelf. Waar mogelijk wordt ook aan landbouw gedaan. De beoogde diversificatie van voedingsbronnen maakt een essentieel deel uit van de overlevingsstrategie. In semi-nomadische maatschappijen is vanuit functioneel oogpunt geen ruimte voor omvangrijke en zware voorwerpen. Het volledige huisraad van een gezin moet door één of twee lastdieren vervoerd kunnen worden. Die beperking op hun materiële cultuur betekent echter niet dat de Omo-volkeren hun voornaamste voorwerpen zouden verwaarlozen of minachten. Integendeel, elk voorwerp wordt met de meeste zorg vervaardigd en in die optiek kunnen we spreken van een ‘functionele’ kunst. Veel aandacht wordt besteed aan het lichaam dat het voornaamste middel is voor de uitdrukking van identiteit. Aan de hand van de haartooi, de kledij en lichaamsversieringen wordt de identiteit van individuen visueel kenbaar gemaakt.

Persona. Maskers uit Afrika

Tentoonstellingen Permanente expo's
Musée royal de l'Afrique centrale
Tervuren - Brabant Flamand
Veel bevolkingsgroepen uit subsaharaans Afrika gebruikten, en gebruiken soms nog steeds, maskers voor rituele, politieke of feestelijke doeleinden. Het ene doel sluit het andere overigens niet altijd uit. Het masker moet worden beschouwd als een geheel dat zowel het object omvat – het eigenlijke masker – als de danser, zijn kostuum en de totale visuele manifestatie. Vandaag zijn de maskers in onze musea verworden tot ‘levenloze’ objecten, doorgaans uitsluitend vertegenwoordigd door in hout gebeeldhouwde gezichten. Veralgemenend kunnen we stellen dat masker ontworpen zijn om het gelaat en de identiteit van de dragers te verbergen. Daarnaast echter onthullen de maskers, met name door hun stilistische kenmerken, informatie over de identiteit van de bevolkingsgroepen die ze in scène brachten tijdens specifieke ceremonies. De samenlevingen die maskers creëerden en gebruikten, beschouwden ze als complexe en levende persoonlijkheden. De meerduidigheid van de term ‘persona’ – de titel van een tentoonstelling in het KMMA in 2009 – vat hun karakteristieken mooi samen. Deze oude Latijnse term heeft immers zowel betrekking op de theateracteur, op de rol die hij speelt als op het door hem gedragen masker. Maskers werden in tal van contexten gebruikt. In meerdere West-Afrikaanse landen worden ze nog steeds aangewend om bovennatuurlijke wezens op te roepen: goden, natuurgeesten en voorouders. Toch blijkt dat ze steeds vaker een ludieke rol spelen. Dit is ook het geval in Congo bij de enkele bevolkingsgroepen die de maskers nog laten dansen. De hier voorgestelde selectie toont representatieve voorbeelden van een aantal functies die maskers gewoonlijk vervullen: heksenjager, beschermer van de oogst en van het dorp, opvoeder tijdens de initiatieperiode, handhaver van de politieke macht, begunstiger van de vruchtbaarheid, vertegenwoordiger van een bovennatuurlijke wereld, begeleider van de zielen, wraaknemer, grappenmaker, enz.

De foto’s van Herzekiah-Andrew Shanu

Tentoonstellingen Permanente expo's
Musée royal de l'Afrique centrale
Tervuren - Brabant Flamand
De uit Nigeria afkomstige Herzekiah-Andrew Shanu (1858-1905) volgde een lerarenopleiding aan de Church Missionary Society en gaf enkele jaren les in de lagere school van Lagos. In 1884 trad hij in dienst bij de Association Internationale du Congo, waar hij negen jaar op de administratie werkte. Hij beëindigde zijn loopbaan ten dienste van de Onafhankelijke Congostaat als onderdistrictscommissaris in Boma. Shanu was in alle opzichten een bijzonder man, maar hij staat vooral bekend om zijn foto’s die een episode vertellen uit de geschiedenis van Onafhankelijke Congostaat. In 1893 zei hij de administratie vaarwel om zich toe te leggen op zijn eigen zaak. Het ging hem al snel voor de wind dankzij activiteiten zoals hoteluitbating, fotografie, verkoop van voedingsmiddelen, confectie en wasserij. Shanu reisde ook naar Europa en bezocht België, Frankrijk, Duitsland en Engeland, wat in die tijd uitzonderlijk was voor een Afrikaan. In 1894 bezocht hij naar alle waarschijnlijkheid de Wereldtentoonstelling van Antwerpen. Hij ontving ook een uitnodiging van de Société belge d’études coloniales en gaf enkele lezingen in Brussel, voor de Cercle royal africain, en ook in Tienen. Tijdens zijn verblijf in België maakte hij kennis met luitenant Charles Lemaire. Later, in Congo, ontmoetten beide mannen elkaar opnieuw. De notities van Lemaire verhalen de ontboezemingen en indrukken van Shanu die, in de ogen van Lemaire, een “intiem contact had met de mensen van zijn ras”. Tijdens de anti-Leopoldcampagne van Edmund D. Morel en de Congo Reform Association kwam Shanu in contact met Morel en bezorgde hem informatie, onder meer over aan de gang zijnde processen. Door zijn betrokkenheid in deze zaak werd Shanu uitgestoten uit de Europese gemeenschap van Boma. Dit leidde tot het faillissement van zijn handelsactiviteiten en allicht ook tot zijn zelfdoding in september 1905. Het Koninklijk Museum voor Midden-Afrika bewaart een zestigtal aan Shanu toegeschreven foto’s onder de vorm van glasplaten en clichés.
69 evenement(en) gevonden (1 tot 50)