BxlSurScènes – Thérèse Malengreau, piano & George Van Dam, viool – werken van Feldman, Britten en Sj

image - BxlSurScènes – Thérèse Malengreau, piano & George Van Dam, viool – werken van Feldman, Britten en Sj

Over

PROGRAMMA The Viola in My Life III (1970) Morton Feldman Lachrymae op. 48 (1948) Benjamin Britten Sonate voor altviool en piano Op. 147 (1975) Dmitri Sjostakovitsj


Thérèse Malengreau – piano De concertprogramma's en opnames van pianiste Thérèse Malengreau, die buiten de gebaande paden treden en zijn samengesteld volgens een coherente en vernieuwende logica die in de muziekwereld vaak node wordt gemist, weten zelfs de meest onbevooroordeelde luisteraars te bekoren (Gilles Cantagrel). Ze is regelmatig te gast bij concertreeksen en festivals in de meeste Europese landen. Haar repertoire getuigt van een voorliefde voor muziek uit het begin van de 19e en 20e eeuw en voor de ontdekking en creatie van talrijke partituren uit het verleden en het heden. In haar samenwerking met componisten experimenteert ze graag met elektronica, de geprepareerde piano of zelfs de speelgoedpiano. De relaties tussen muziek, beeldende kunst en literatuur staan centraal in haar carrière, vaak in verband met tentoonstellingen en in het kader van internationale interdisciplinaire projecten (Musée d'Orsay, Pompidou-Metz, Grand Palais, MartaHerford, Colossal-Osnabrück 2011, Au fil du marbre-Brussel 2024...). CD-boeken die in dit kader zijn gemaakt, vormen een aanvulling op een door de internationale critici gewaardeerde discografie van monografische albums die zijn uitgebracht onder de labels Cyprès, BIS, Etcetera, Soupir éditions en Naxos Grand Piano. Ze werd geboren in een kunstenaarsfamilie, behaalde verschillende eerste prijzen en hogere diploma's aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel, is laureaat van de Fondation de la Vocation en ontving de Fuga-trofee van de UCB-Sabam. Ze heeft een master in Romaanse filologie van de Vrije Universiteit Brussel, een opleiding die de basis vormt voor haar onderzoek en haar onderwijsactiviteiten op het gebied van muziekanalyse en muzikale en vergelijkende esthetica. Haar leraren waren Nicole Henriot-Schweitzer, Bernard Lemmens, Yevgeni Malinin en Léon Fleisher. www.theresemalengreau.com De pers: Een pianiste voor wie muziek bovenal een mix van gedachten en materie blijft (Serge Martin, Le Soir). Thérèse Malengreau's gecultiveerde pianospel past perfect bij de klankwereld van componisten. Ze beschikt over een weelderige toon, een breed dynamisch bereik en een divers palet aan articulaties. Bovendien bezit Malengreau een ongewoon ritmisch evenwicht dat tot uiting komt in haar gevoel voor timing en spacing” (Jed Distler, Classics Today). Thérèse Malengreau vindt de juiste toon, ver van elke manierisme, en articuleert de tekst met subtiliteit (Pierre Rigaudière, Diapason). De pianiste beschikt over een zeer fijne en transparante aanslag (Martin Blaumeiser, Klassik Heute). George Van Dam – viool George van Dam, viool – speelde vaak met ensembles voor hedendaagse muziek, waaronder het Ensemble Modern Frankfurt, MusikFabrik, Ensemble Musiques Nouvelles, Quatuor Quadro, Spectra, de Junge Deutsche Philharmonie en Ictus, waarvan hij een van de oprichters is. In deze context of als solist heeft hij samengewerkt met belangrijke hedendaagse componisten (onder meer Adès, Aperghis, Benjamin, Chin, Eötvos, Francesconi, Goeyvaerts, Harvey, Hosokawa, Kagel, Kurtàg, Ligeti, Mamiya, Steve Reich, Rzewski, Saariaho, Stockhausen en Joji Yuasa). Hij is zeer actief in de wereld van dans en theater en begeleidde producties van Rosas/Anne Teresa de Keersmaeker (waaronder Achterland en Partita2 op barokviool), Josse De Pauw (Muziek LOD, Transparant), Ultima Vez/Wim Vandekeybus, Ballet de Marseille en Needcompany/Jan Lauwers. George van Dam studeerde viool bij Georges Octors, Jacques Israelevitch e.a. en volgde masterclasses bij Dorothy DeLay, Zinaïda Gilels, Albert Markov, Aaron Rosand en Rainer Kussmaul. Zijn eigen werk als componist omvat kamermuziek, de liederencycli Engel-Lieder voor James Bowman, Lorca Songs, Melanchotopia Songs (in samenwerking met Claron McFadden), een vioolconcert met timbila-orkest voor Drumming Grupo Percussão Porto, muziek voor theater- en dansvoorstellingen, en projecten in samenwerking met beeldende kunstenaars Manon de Boer, Angela Bulloch, Trudo Engels, Ana Torfs e.a. Hij componeerde en produceerde verschillende filmmuziek (Prix Plateau op het Filmfestival van Gent in 2005), waaronder de recente productie The Chapel van Dominique Deruddere. George van Dam studeerde klavecimbel bij Robert Kohnen, Elisabeth Joyé en in masterclasses bij Ketil Haugsand en Bob van Asperen. In 2025 treedt hij op als pianist en violist in de rol van Man Ray in de productie Lee Miller (Needcompany/Wiener Staatsoper) en als kamermusicus op zomerfestivals in Frankrijk. https://georgevandam.com/



Deel :

Andere evenementen die je zouden kunnen interesseren

Toegang voor mensen met beperkte mobiliteit

"Die Jahresziten" - Joseph Haydn

16 nov 2025
Concerten Klassiek / Modern / Barok / Klokkenspel
Salle philharmonique (OPRL)
Luik - Luik
Voor het eerst bundelt het Chœur Universitaire de Liège de krachten met het Chœur Symphonique de Liège en het Jean-Noël Hamal Orchestra om een uitzonderlijk werk aan te bieden dat zelden wordt uitgevoerd vanwege zijn durf en muzikale eisen: het wereldlijke oratorium "Die Jahreszeiten" van Joseph Haydn. In dit oratorium in 4 bedrijven roept Haydn de evolutie van de natuur en haar impact op het menselijk leven op, van de frisheid van de lente tot de deugden van een krachtige winterslaap, via de gulle...
Nog meer evenementen Concerten > Klassiek / Modern / Barok / Klokkenspel
Nog meer evenementen Europawijk / Quartier Europeen
www.filous.be
NIEUWSBRIEF
Abonneer je op onze nieuwsbrief:

Ik schrijf me nu in
JE EVENEMENT
Indien je een evenement aan de site wilt toevoegen, klik dan hieronder
Voeg je evenement toe
WEDSTRIJDEN
Doe mee aan onze wedstrijden
Ontdek de wedstrijden

Thema's

Vandaag

Meer evenementen vandaag