Over
Naast deze schilderijen op doek uit 1984 presenteert de galerie Modesti Perdriolle een recente collectie werken op papier getiteld
"Les chemins d'eau". Dit corpus is ontstaan uit lectuur, "Portrait du Gulf Stream" van Erik Orsenna of "Descente dans le maelström" van Edgar Allan Poe, uit de ontdekking van studiedocumenten over waterstromen, maar zeker ook uit herinneringen aan een ervaring waarin de kracht van de waterwereld, dromerig en onvoorspelbaar, altijd aanwezig is. Deze serie is vervaardigd op zeer dik papier, bedekt met felgekleurde inkt, voornamelijk geel en rood, alles bedekt met blauwe tinten.
bedekt met blauwe tinten. Met behulp van een freesmachine scheurt Catherine Viollet het oppervlak van het papier weg. Het witte materiaal van het papier en de verschillende kleurlagen verschijnen opnieuw op het impulsieve ritme van deze mechanisering van het toeval. De hand van de kunstenaar probeert de voortgang van dit werktuig te controleren, maar wordt tegengewerkt.
De hand van de kunstenaar probeert de voortgang van dit gereedschap te controleren, die wordt gedwarsboomd door de ontmoeting met een materiaal, papier, waarvoor het niet is ontworpen, en onthult zo een picturaal werk tussen willekeur en knowhow.
Van haar allereerste werken tot haar meest recente, schommelt het onderzoek van Catherine Viollet tussen het aangeboren en het verworvene, het onstabiele en het onveranderlijke, inspiratie en kennis, kortom tussen natuur en mens.
Fotogalerij (3)