Het lab zit onder de vleugels van de organisatie Worm, een cultplek voor alternatieve cultuur in Rotterdam. Filmwerkplaats is een van de steunpilaren van het internationale filmlabs netwerk, met drie ruimtes voor het ontwikkelen van pelliculefilm, machines gerecycleerd uit de industrie, 16 mm projectoren, ontwikkelingstanks, etc., en een rijkdom aan kennis die enkele decennia omspant. Het lab biedt kunstenaars opmerkelijke werktuigen om het volledige potentieel van dit tactiele en performatieve medium te verkennen. Esther Urlus, de oprichtster van het lab, geeft regelmatig workshops in het zelf maken van emulsie, of de gevoelige laag die het licht vangt op film. We onthalen haar in Nova met een serie korte films van verschillende kunstenaars.
HANDMADE
HANNE VAN ASTEN, 2004, NL, 16MM, 6'
Een film geschoten met een Sciopticon. Een toverlantaarn uit de 19e eeuw is uitgerust met kleurenfilters en een cross-fading mechanisme. Filmen betekent licht vangen. Beelden, contouren, vormen. Alles is licht, dankzij licht er is leven.
FRANCIEN VAN EVERDINGEN, 2004, NL, 16MM, 6'
De hoofdpersoon heeft geen boodschap aan de buitenwereld. Ze blijft lekker thuis en dompelt zich onder in een sleur van dagelijkse beslommeringen. Op de achtergrond gaat het behang flink tekeer en doet zijn zegje in felle kleuren en vreemdsoortige patronen die over elkaar heen buitelen in hun zucht naar aandacht. Ze leveren commentaar op deze ijverige interieurverzorgster, zoemen kortstondig om haar heen als losgeslagen hersenspinsels. Deze film is gemaakt met meervoudige belichting, animatie en ‘traveling matte printing’ technieken. De muziek is geschreven en uitgevoerd door Kamiel Tolenaars.
NAN WANG, 2023, NL, 16MM, 6'
Oscillation in Sight is een serie filmexperimenten die zich verzetten tegen het idee van representatie en reconstructie van de verschijning van beweging in de echte wereld. Door een eigen 16mm-camera te maken, kan de filmmaker beelden vastleggen zonder beperkingen zoals framegrootte, gate, snelheid en sluiter. In Oscillation in Sight #1 staren we naar een transparant stukje plastic dat vervormd middels een draaiende micro-motor; oscillerend tussen de bekende en vervormde visioenen.
RALUCA CROITORU AND ELENA BUTICĂ, 2024, NL, 16MM, 5'
Gefilmd op 16mm, Fioritura is een inwendige uitstel van het alledaagse. De protagonisten navigeren door bruisende emoties en interne tegenstrijdigheden; ze gebruiken walging en aanraking om de overgang te maken van het oppervlakkige naar het persoonlijk diepgaande. De ingewanden en de stad schreeuwen om hun aandacht. Terwijl vegende handen dromen van manicure, worden berichten die aan kruidentheezakjes zijn bevestigd, instant profetieën.
Fioritura is gefilmd op 16mm en DIY ontwikkeld in Filmwerkplaats, WORM Rotterdam.
LICHUN TSENG, 2024, NL, 16MM, 10'
Het creëren van een filmbeeld komt voort uit het proces van belichting–een passage, een moment van ontmoeting met licht. Dit latente beeld dat op de film is gevormt ontwikkel ik met behulp van zelfgemaakte ’eco-friendly’ ontwikkelaar. Door "nature’s nature" te observeren, wil ik verbinding maken met de natuur door naar de geluiden bij zonsopgang en zonsondergang te luisteren en deze op te nemen. Tijdens nieuwe en volle maan maak ik een lichtgevoelige emulsie en breng deze aan op 16mm film stroken, waardoor de wildernis, zonder lichtvervuiling, verandert in een openluchtdonkere kamer.
Elk onderdeel van het proces wordt een element van creatieve reflectie en mogelijkheden.
ESTHER URLUS, 2013, NL, 16MM, 7'
De zelfgebrouwen emulsie is het fragiele metafoor voor het ’heldendom’ van Konrad en zijn paard Kurfurst tijdens de Olympische Spelen in Berlijn, 1936. Vallend van zijn paard werd hij een nationale held, om, ingehaald door de geschiedenis, vervolgens een antiheld te worden. Gemaakt met behulp van de technische experimenten uit de vroege cinema en fotografie publicaties.
MEMBERS OF FILMWERKPLAATS ASSOCIATION, 2017, NL, 16MM, 8'
7 films gemaakt door leden van Filmwerkplaats; elke film is 69 seconden lang, dat is één laag 16mm film in de 15m LOMO film ontwikkeltank. De duur van 69 seconden was de enige beperking, hierdoor werd elke film gemaakt vanuit verschillende perspectief, experiment en concept.
ESTHER URLUS, 2017, NL, 16MM, 12'
In een immersieve wolk van kleurkorrels zijn met wat suggestie contouren van een negatieve ruimte te ontwaren, niet meer dan een hint van een afwezig beeld of object. De invulling hiervan ligt bij de verbeeldingskracht van de kijker, instinctief gekleurd door de donkere ambient soundtrack van Ji Youn Kang. Deletion is gemaakt op 16mm-film met eigengebrouwen filmemulsie en is geïnspireerd op het meer dan honderd jaar oude autochrome kleurproces.
EBB AND FLOW
Ebb And Flow is geïnspireerd op de I-Ching, het boek van verandering, Hoofdstuk 42 - Yi (Toename). Yi is een boodschap over expansie en volheid. Eb en vloed, duisternis en licht, leven en dood… ‘Wat is’ komt voort uit ‘wat niet is’. Lichun Tseng en Robert Kroos gebruiken 16 mm-filmprojecties en analoog gegenereerde golfvormen om een meeslepende, trance-opwekkende reis te creëren. Een schitterend palet aan visuele en auditieve elementen en texturen opent een ervaring die het zintuiglijke overstijgt, waarbij je niet langer gewoon kijkt of luistert maar die uitnodigt tot een andere vorm van ‘zijn’.
https://filmwerkplaats.hotglue.me/
https://estherurlus.hotglue.me/
https://worm.org/