Over
BREL is een samenwerking tussen Anne Teresa De Keersmaeker en Solal Mariotte, danser en opkomend choreograaf. Het vertrekpunt voor deze nieuwe creatie is hun persoonlijke selectie van composities van chansonnier Jacques Brel. De Keersmaeker en Mariotte staan voor heel uiteenlopende benaderingen van choreografie en dans. Ze maken deel uit van andere generaties en hebben verschillende geschiedenissen met de zanger. Jacques Brel werd in 1929 in Brussel geboren en verwierf in de jaren vijftig en zestig internationale faam. Zijn krachtige teksten zijn gelaagd, poëtisch en dikwijls politiek. Ze roepen een scala aan stemmingen en emoties op. Het beeld van Brel is onmiddellijk herkenbaar met zijn buitengewone podiumprésence en expressieve gebaren. Hij straalt een ongelooflijke energie uit, spreekt en ontroert zijn publiek op een directe, persoonlijke en bijna fysieke manier. Hoewel Brels nummers ‘tijdloze’ thema’s aansnijden (denk aan vriendschap, relaties of geweld), resoneren zijn songs heel anders met de wereld vandaag. Wat hebben het medium van de chanson en Brels performatieve kwaliteiten te bieden? Wat te behouden en hoe het in beweging te zetten op een manier die relevant is voor vandaag? De uitdaging ligt in het belichamen van Brels muziek met behoud van een kritische afstand én op een aansprekende wijze. Tegelijk is de voorstelling een zoektocht naar hoe het podium écht te delen met Jacques Brel. • Anne Teresa De Keersmaeker (°1960) maakte haar eerste choreografie Asch in 1980, na haar studie dans aan Mudra in Brussel en de Tisch School of the Arts in New York. Twee jaar later ging Fase, Four Movements to the Music of Steve Reich in première. In 1983 richtte De Keersmaeker in Brussel het dansgezelschap Rosas op, tijdens de creatie van de voorstelling Rosas danst Rosas. Haar choreografisch werk berust op een nauwgezette verkenning van de band tussen dans en muziek. Met Rosas creëerde ze een omvangrijk oeuvre dat gebruikmaakt van muzikale structuren en partituren uit verschillende tijdperken, van oude muziek tot hedendaagse composities en popmuziek. Haar praktijk ontleent ook vormelijke principes aan de geometrie, wiskundige schema's, de natuur en sociale structuren. In 1995 richtte De Keersmaeker in Brussel de school P.A.R.T.S. (Performing Arts Research and Training Studios) op, in samenwerking met De Munt/La Monnaie. • Solal Mariotte (2001, Frankrijk) begon met breakdance en zette vervolgens zijn studies verder aan het conservatorium van Annecy en aan de Brusselse dansschool van Anne Teresa de Keersmaeker, P.A.R.T.S, waar hij in juni 2022 afstudeerde. In 2023 werd hij lid van Rosas. Hij danst in Any attempt will end in crushed bodies and shattered bones van Jan Martens (Festival d'Avignon, 2021) en EXIT ABOVE van Anne Teresa de Keersmaeker (Festival d'Avignon, 2023). Begin 2024 creëerde hij zijn eerste stuk, Collages/Ravages, met muzikant Jean-Luc Plouvier. Vervolgens herschreef hij het stuk samen met muzikant Lucas Messler, met wie hij een dialoog tussen muziek en dans ontwikkelde die ze ook deelden via participatieve workshops.