Over
Shadow Text is een choreografische vertaling van het lesbische en feministische epos Les Guérillères (1971) van Monique Wittig. De roman heeft een cirkelvormige structuur en beschrijft een gewelddadige en erotische overgang van de heteropatriarchale cultuur naar een nieuwe semiotische orde waarin lesbische relaties centraal staan. Shadow Text breekt de roman open en creëert een meeslepende performance waarin lichaamstaal de tekst opensplijt, waarin woorden in en op het lichaam van het publiek werken.
Het is niet langer mogelijk om een duidelijk onderscheid te maken tussen lichaam en woord, om te beginnen met ‘ik’ te zeggen, of om te beweren dat alles wat in ons is, ons toebehoort. Shadow Text sluit aan bij deze breuk, samen met feministische mythologieën, lesbische erotiek, materialistische poëzie en herstellende destructie.
Shadow Text neemt het esthetisch-politieke project van Wittig en haar drie overtuigingen over: dat elke politieke revolutie moet beginnen met taal; dat poëzie de plek van verandering in het lichaam is; en dat taal politieke weerstand en creativiteit voor iedereen mogelijk maakt.
bio
Chloe Chignell (AU/BE) is een artiest die werkt op het snijvlak van tekst, choreografie en uitgeverij. Haar werk benadert taal in een choreografisch kader en gebruikt schrijven als een praktijk voor lichaamsvorming. Chloe studeerde af aan a.pass (BE, 2020) en voltooide de onderzoekscyclus van P.A.R.T.S (BE, 2018). Sinds 2019 runt Chloe samen met Sven Dehens rile, een boekhandel en ruimte voor uitgeverij en performance. Haar werk werd internationaal gepresenteerd, onder meer op het NEXT Festival (2024), in het Pavillon ADC (2024), op het Batard Festival (BE, 2019), op de Saal Biennale (ES 2021), op het Moving Words Festival (NO 2021), QL2 (AU 2022), KAAP (BE 2022), Littérature etc. (FR 2022), Dancehouse (AU 2016-8), The Kier Choreographic Award (AU 2018) Kottinspektionen (SE 2019) en de Dansbiënnale van Venetië (IT 2017). Haar eerste boek werd in 2020 gepubliceerd bij uhbooks onder de titel The Complete Text Would Be Insufferable.
https://www.instagram.com/chloechignell/
Amina Szecsödy (1995, Zweden) is een artiest met een achtergrond in theater, choreografie en beeldende kunst. Haar werk onderzoekt de interacties tussen tekst, geluid en lichaam, en vermengt popcultuur, cinema en mythologie. Via een proces dat ze omschrijft als ‘sifoneren’, bewerkt, superponeert en combineert ze dissonante stemmen en verschijnselen tot werken die zowel fysiek als symbolisch geladen ruimtes innemen. Amina behaalde een bachelor in podiumkunsten aan de Theateracademie van Malmö en een master in choreografie en performance aan de Universiteit van Giessen. Haar werk is internationaal tentoongesteld, onder meer in het KW institute for contemporary art (DE 2024), KAAP & Kunstencentrum BUDA (BE 2024), Temple Bar Gallery (IRE 2024), Künstlerhaus Mousonturm & Thalia Theater (2023, 2021), Frankfurter Kunstverein (DE 2022), Køs (DK 2021), WELD (SE 2020) en Inkonst (SE 2018).
https://www.instagram.com/aminaszecsody/