ARTIESTEN OVER BEVERLY GLENN-COPELAND
Caribou: “I've been moved to tears watching Glenn play, or seeing him speak during his concerts. The emotional heft of Glenn's music hit me very immediately and very potently. I can't think of any other music that has elicited that kind of response.”
Moor Mother: “What struck me about his music was how beautiful it was, but also how fearless. I call him the godfather of fearlessness.”
Robyn: “Keyboard Fantasies is one of the most beautiful records I have ever listened to.”
En dan lieten we Arca, Bon Iver, Romy (The xx), Courtney Barnett, Blood Orange of Sam Smith nog niet eens aan het woord … want allen hebben ze één ding gemeen: ze zijn rabiaat fan van Beverly Glenn-Copeland.
BEVERLY GLENN-COPELAND (CAN)
De Canadese singer-songwriter BGC heeft echter lang op die erkenning moeten wachten. Zijn pakkend debuut Beverly Copeland dateert namelijk reeds uit 1970, opvolger Beverly Glenn-Copeland verscheen in 1971 en Keyboard Fantasies - zijn (ambient) pièce de résistance uit 1986 - viert volgend jaar zijn 40ste verjaardag. Het was pas in de 21ste eeuw dat zijn werk echt werd opgemerkt en (her)ontdekt. De Standaard: “Zo’n lange incubatie heeft één voordeel: het rijpingsproces, inclusief de transitie naar man, is diep geworteld.”
Toen Keyboard Fantasies in 2021 ‘reimagined’ werd, stonden artiesten als Bon Iver en Arca te springen om mee te werken. De originele heruitgave van dit album kreeg in 2020 dan weer de Polaris Heritage Prize, die wordt uitgereikt aan Classic Canadian Albums. Vorige winnaars: Neil Young, Arcade Fire en Feist. En recentelijk werkte hij zowel samen met Sam Smith als Devendra Banhart voor het album Transa dat was opgevat als ‘a celebration of the trans community’ waaraan verder ook ANOHNI, André 300, Bill Callahan en Adrianne Lenker meewerkten. En tot slot werd zijn jongste album The Ones Ahead (inter)nationaal fel bewierookt: “Gouden stem. Geweldig dat hij deze prachtplaat nog mocht maken.” (De Standaard) alsook: “Another mysterious milestone performed in an amplified emotional register.” (The Irish Times)
SPECIAL GUEST: ELIZABETH COPELAND (CAN)
Special guest is niemand minder dan Elizabeth Copeland: theatermaker, schrijver (zie: o.a. JAZZ – Nature’s Improvisation), producent, kunsteducator en wederhelft (het koppel trouwde in 2009) van Glenn. Haar werk bevindt zich steeds op het snijvlak van kunst en activisme. Elizabeth co-producete Glenn’s meest recente tour en maakt(e) tevens deel uit van de backing band. Samen geloven ze in ‘the power of art to change lives’. Speciaal voor haar schreef Glenn Harbour (Song For Elizabeth):
“You're my harbour
My rainbow
My promise
Of tomorrow
And my heartaches
When your tears flow
But then spring breaks
And that's all I know”
MOOISTE CITAAT OVER BEVERLY GLENN-COPELAND
Pitchfork: “It’s deeply moving to witness BGC survive, to watch the next generations find their freedom in him. When the spotlight found him, it felt, in part, one of those rare moments when a true genius - a Black, Canadian trans man in his seventies who made one of the best electronic records of the 20th Century - who could coo like Billie Holiday and croon like Frank Sinatra and command like Buffy Saint-Marie and run like Beyoncé and probably even, if he wanted to, rip your soul in half like Diamanda Galás but instead chose to heal it like nobody else.”
WE WANT (TO KNOW) MORE
De herontdekking van BGC: Listeners Found Beverly Glenn-Copeland. It Was Time. - The New York Times
Hoe BGC de muziek van Robyn Devendra Banhart en Lafawndah heeft beïnvloed: WePresent | The inspiring magic of Beverly Glenn-Copeland
De Britse documentaire Keyboard Fantasies: The Beverly Glenn-Copeland Story uit 2019 is een hartverwarmende aanrader voor wie zich wil verdiepen in ‘the Black trans musician's rise to fame’