Zondag 9 november 2025, om 11u
Tijdens de Duitse bezetting blijven de treinen rijden in België. Hoe kan het ook anders? NMBS is op dat moment zowel het grootste bedrijf als de belangrijkste openbare dienstverlener van het land. Dit gigantisch bedrijf is in zeer grote mate verantwoordelijk voor de bevoorrading van grondstoffen en voedingsmiddelen en heeft in zekere zin het lot van de bevolking en de industrie in handen.
NMBS heeft in 1940 geen andere keuze dan samen te werken met de bezetter. Maar al snel loopt het dramatisch mis. Tussen 1941 en 1944 voeren de Belgische spoorwegen de deportaties uit naar Duitsland en de kampen in Oost-Europa.
Ondanks de aanwezigheid van een sterk verzet binnen het bedrijf blijven de treinen tot de laatste dag van de oorlog rijden. De geschiedenis van NMBS tijdens deze complexe periode zit vol tegenstrijdigheden. Mede daarom blijft dit thema ook vandaag nog relevant. In welke mate kunnen we compromissen sluiten met een dictatuur om het algemeen belang te dienen? Wanneer en hoe kunnen we ons het best verzetten?
De spreker
Oorlogshistoricus en directeur van CegeSoma Nico Wouters analyseert voor ons de
samenwerking van NMBS met de Duitse bezetter. Hij publiceerde Bezet Bedrijf. De oorlogsgeschiedenis van de NMBS en is commissaris van de expo NMBS, Bezet Bedrijf. Tussen collaboratie en verzet.
We aanvaarden Article 27 en Vakantieparticipatie. Wil je je inschrijven voor deze lezing met één van deze twee tarieven? Contacteer ons dan per mail via info@trainworld.be of telefonisch op het nummer 02 224 74 37.
Duur
ca. 1 uur.
Maximum 50 bezoekers toegelaten.