Net als een edelsteen heeft dit intense en stralende stuk meerdere facetten die een bijzondere weerklank vinden bij iedereen die ermee in aanraking komt. Allereerst zijn er de openbaringen, het religieuze en in het algemeen het heilige. Door te verwijzen naar de vogels, die Messiaen zo dierbaar waren, wordt een menselijke bron van empathie opgeroepen . Wat de muzikale compositie van Messiaen betreft, geven de bijzondere omstandigheden waarin het stuk is geschreven (in een krijgsgevangenkamp, tijdens de Tweede Wereldoorlog) het werk een sterke emotionele kracht. De muzikant of luisteraar die dit werk benadert, kan niet onverschillig blijven voor de kracht die uitgaat van de vindingrijkheid van de compositie en de vorm. Tijdens het creatieproces drong zich de noodzaak op om de muziek in dialoog te brengen met het beeld. Dat is wat de kunstenares Maja Jantar heeft gerealiseerd. Op die manier kon de behoefte aan ruimte en de openheid naar een andere dimensie worden vervuld. Dankzij deze visuele compositie wordt de luisteraar/toeschouwer uitgenodigd tot een ware zintuiglijke ervaring: hij is vrij om met gesloten ogen naar de muziek te luisteren en zich erdoor te laten meevoeren of om de langzame beweging van het beeld in de video te volgen. Het Quatuor pour la fin du temps bestaat uit 8 zeer contrasterende delen. Ondanks deze contrasten straalt dit krachtige stuk een diep gevoel van eenheid en samenhang uit .