Is er licht in de schaduw? Met deze tentoonstelling wil Fondation A Stichting hulde brengen aan de grote Amerikaanse fotograaf Henry Wessel, die exact een jaar geleden overleed. Midden jaren 1960 begon Wessel met het maken van talloze foto’s die zijn nieuwsgierigheid weerspiegelen naar de interactie tussen natuur en beschaving. In 1975 nam hij deel aan de gedenkwaardige tentoonstelling New Topographics: Photographs of a Man-altered Landscape, met onder meer kunstenaars als Robert Adams, Lewis Baltz, Bernd en Hilla Becher, of nog Nicholas Nixon, wiens werk onlangs in Fondation A Stichting te zien was. Henry Wessel koos voor Californië vanwege de materialiteit van het licht dat er schijnt, een helder licht dat scherpe omlijningen maakt en alles in zekere zin fixeert. Zijn foto’s zijn vaak frontaal, direct, schijnbaar lichtvoetig, terwijl er toch een bizar gevoel van vervreemding vanuit gaat. Met een kleinbeeldcamera en in zwartwit maakte Wessel zijn foto’s terwijl hij onderweg was – ’s nachts of bij het krieken van de dag – en dikwijls van achter het stuur van zijn auto. Het zijn beelden van het dagelijkse leven, vastgelegd nog voor ze beschreven kunnen worden. Het zijn Incidents, waarbij elk gebaar, elk beeld weer een ander oproept om er een verhaal mee in te zetten.