Joel-Peter Witkin is berucht voor zijn provocerende en controversiële foto’s die het morbide, het erotische en het religieuze op de voorgrond plaatsen. Als master in de kunstgeschiedenis aan de universiteit van Albuquerque waar hij eveneens fotografie zal studeren, getuigt hij in zijn werk van een gedegen kennis van de klassieke schilder- en beeldhouwkunst, evenals van de fotografie en de mythologie.
Door de technieken die hij gebruikt onderscheidt hij zich, als fotograaf en plastisch kunstenaar, door de originaliteit van zijn onderwerpen, de mythes die hij behandelt en herschept, maar eveneens door zijn talrijke referenties en ontleningen aan meesterwerken van de kunstgeschiedenis, sinds de oudheid tot heden. De tentoonstelling “Le grand Atelier van Joel-Peter Witkin” toont een selectie van een honderdtal foto’s en enkele tekeningen die door het Musée de la Photographie gekozen werden uit de totaliteit van zijn werk dat bewaard wordt door de galerie Baudoin Lebon.
De tentoonstelling “Le grand Atelier van Joel-Peter Witkin”, samengesteld rond zijn geliefkoosde thema’s, de dood, de religie, de mythe en de allegorie, toont heel het technisch en atypisch meesterschap van deze fotograaf aan, zonder enige twijfel een van de meest unieke van de 20ste en 21ste eeuw.
Fascinatie en weerzin, medeleven en voyeurisme zijn even zovele mogelijke reacties ten aanzien van de foto’s van Joel-Peter Witkin. Deze lijken de beelden te zijn van een “monsterlijke parade” die een wereld van lijden, van verminkingen, van
onttakelingsprocessen, van in stukken gesneden lijken, belichten zonder een vorm van hoon uit te sluiten. Kreupelen, hermafrodieten, transseksuelen, in stukken gesneden lijken ontleend aan de mortuaria, herinterpreteren mythologische of Bijbelse figuren, verheerlijkt door het artisanale werk als van een edelsmid, een werkwijze die elke digitale manipulatie uitsluit.