Over
In dit nieuwe werk zet Carolina Mendonça haar onderzoek naar geweld voort – niet naar de onmiddellijke uitbarsting ervan, maar naar de gevolgen. Something is Approaching traceert de langetermijneffecten van geweld: hoe een daad zich in de spieren nestelt, de aandacht vormt, de verbeelding verstoort. Zones of Resplendence (gepresenteerd in 2023) verbeeldde een leger dat in opstand kwam tegen seksueel geweld. Dit nieuwe werk gaat dieper in op wat geweld in ons achterlaat: spanning, gepieker, een soort vloek, een gespierde paraatheid.
Zouden onze spieren niet alleen oorden van trauma kunnen zijn, maar ook van verzet? Wat als ze dagelijks en stilletjes oefenen voor vergelding? Welke verhalen die in ons weefsel vastzitten kunnen worden losgemaakt door een enkele schok, een plotselinge beweging – een kogel?
Dit is een choreografie van dromende spieren. Verstijfde lichamen komen in beweging, opgeladen door jaren van ingebeelde confrontaties. Spectrale lichamen vinden een plek om hun spoken tot rust te brengen. Dromen wordt een manier van trainen – een repetitie voor verdediging. Choreografie, een aanscherping.
about
Carolina Mendonça heeft een Master in Choreografie en Performance van de Universiteit van Giessen in Duitsland en studeerde af in Performing Arts aan ECA-USP in Brazilië. Haar meest recente projecten zijn Zones of Resplendence (2023), dat speculeert over feministische perspectieven op geweld; Sirens (2021), een poging om te luisteren naar de sirenenzang als een collectieve praktijk; Pulp- History as a Warm Wet Place (2018), over een intuïtieve archeologie die de resten van de zeventiende en achttiende eeuw verteerde; useless land (2018), waarbij ze het publiek uitnodigde om te slapen terwijl ze samen met Catalina Insignares heel de nacht lang voorlas. Carolina was ook een van de curatoren van NIDO (2022) samen met Suely Rolnik en Victoria Perez Royo; van het Performing Arts Festival VERBO (2017) in Galeria Vermelho en van Temporada de Dança (2017) in Videobrasil, beide in São Paulo. Ze ontwikkelt een praktisch-theoretisch onderzoek dat ze deelt in workshops die gaan over praktijken zoals telepathie, levitatie en diep luisteren. Carolina bouwt haar werk altijd op in samenwerking met andere kunstenaars, zoals Catalina Insignares, Marcelo Evelin, Marcela Santander, Dudu Quintanilha, Carolina Bianchi en anderen.
www.instagram.com/carolmendonca/
—
Concept, direction and text: Carolina Mendonça
Co-creation: Lara ferrari tummma
Performance:Anna Fedoronchuk
Dramaturgy and research partner: Carolina Bianchi
Light Design and Space: Leticia Skrycky, Laura Salerno
Sound/music: Charlie Usher
Somatic and Choreographic accompaniment: Catalina Insignares
Costume: Stef Assandri
Costume Assistance: Santiago Celio Cioli
Production: Hiros
Co-production: workspacebrussels, Beursschouwburg, BUDA
Residency support: Proximamente – KVS, residency programme at PACT Zollverein (Essen), funded by the Ministry for Culture and Science of the State of North Rhine-Westphalia, Tenerife LAV, Kunstenwerkplaats
With support from: Vlaamse Gemeenschap
Thanks to: Aljoscha Begrich, Andrea Rodrigo, Arkadi Zaides, Coreia, Dudu Quintanilha, Elisa Liepsch, Ella De Gregoriis, Fernanda Farah, José Ramón Hernández, Larissa Ballarotti, Lucrecia Masson, Miguel Penaranda Olmeda, Sara Manente, Sima Djabar Zadegan