Lente 2084: zes personages hebben elkaar gevonden in een gezamenlijk verhaal. Een auteur zoeken ze deze keer niet, wel een producent. Ze willen een voorstelling maken, want dat is hun vak, dat kunnen ze!
Maar een reeks bijna komische sociale en ecologische omstandigheden overvalt hen in deze plots opgedoken nieuwe wereld en hindert het maakproces voortdurend. Tot ze uiteindelijk geconfronteerd worden met de angstaanjagende waarheid: ze zijn onzichtbaar?! Een vervelend euvel dat niet op te lossen valt; of zo lijkt het toch. Maar zegt hun onzichtbaarheid iets over hen? Of over diegenen die naast hen kijken?
Maker en regisseur Sandra Sara Raes Oklobdzjia nodigt ons via haar docu-sprookje M.O.L. uit om door een kritische bril naar de huidige mobiliteitscultuur in Europa te kijken. Verenigd in een fictief leslokaal, wijst ze ons op diep verankerde, vaak absurde samenlevingsmechanismen die wij vandaag in België kennen. Om de absurditeit ervan te benadrukken neem ze ons mee naar ‘een mogelijke toekomst’ waarbij we de (mogelijke) vruchten van onze huidige burgerlijke passiviteit al even kunnen proeven.
Ze focust hierbij op het micro-ecosysteem van de Belgische kunstensector, die vaak als een van de meest progressieve sectoren wordt beschouwd. Via een ‘play within a play’, gebracht door zowel lokale als niet-lokale artiesten, wijst ze ons op de trivialiteit van de Belgische integratieprocedures, en op het elitarisme en de exclusiviteit in de kunstensector die vaak onder het mom van innovatie en progressie verdoken zit.
Disclaimer: hoewel alle dialogen ‘echt’ zijn (zorgvuldig verzameld via interviews met besluitvormers in het kunst en cultuurveld door de maakster) zijn alle gespeelde omstandigheden (voorlopig) fictief.
Sandra Sara Raes Oklobdzija is een Servische kunstenares, artiviste en filosofe, en sinds 2012 in Brussel gevestigd. Ze onderzoekt een ingewikkeld web van migratie en integratie, met focus op (collectieve) identiteit en (mis)representaties. Ze combineert haar artistieke praktijk (ROBIN vzw) met een job als theoriedocent (RITCS) en een engagement als community builder, programmamaker en kunstondernemer (KOROW vzw). Sinds 2020 werkt ze aan haar PhD in de kunsten met de werktitel The School of Two-sided Integration.