Over
Koningen, koninginnen en hun favorieten… Of hoe onze artiesten in tijden van pandemie niet opgeven. Nu het grootse Donizetti-project Bastarda (over het leven van Elizabeth I) is uitgesteld, ontstond vanuit het team een nieuw, maar verwant project. Met het belcanto-repertoire en de impact van de zang als leidraad, wordt het conflict tussen liefde en macht in exemplarische figuren als Elizabeth I verder belicht. In twee avonden krijgt u het beste uit Rossini’s Elisabetta, regina d’Inghilterra en Donizetti’s La favorita. Deze opera’s nemen wellicht een loopje met de historische waarheid, maar niets dat de ‘mooie zang’ van deze cast niet kan goedmaken.The King and his favouriteLa favorita is buiten Italië het best bekend in de oorspronkelijke Franse versie die Gaetano Donizetti voor de Parijse Opéra componeerde (1840). Op enkele wijzigingen na vertellen beide werken hetzelfde verhaal. Tegen de achtergrond van de machtsstrijd tussen Kerk en Staat wil Alfonso XI van Castilië zich ontdoen van zijn rechtmatige echtgenote, ten voordele van zijn maîtresse en ‘favoriete’ Leonora. Maar het gebruikelijke lieto fine (happy end) van de vroeg-negentiende-eeuwse opera (zie Elisabetta, regina d’Inghilterra) heeft ondertussen plaats gemaakt voor een tragische ontknoping…