Over
Een knoop kan tegenstrijdigheden bijeenhouden. Denken vanuit de knoop vraagt om aandacht voor hoe de materiële wereld wordt bepaald door gewelddadige geschiedenissen. De knoop legt de manier bloot waarop verschillende materiële, historische en stilistische objecten met elkaar verbonden zijn, evenals de manier waarop macht verbonden is met bepaalde constellaties en deze structureert. 'MadDoG' neemt een Batailleaanse opvatting van ‘basismaterie’ over en ontwricht het onderscheid tussen hoog en laag: de bimbo bestaat materieel gezien uit de profetes, het tapijt is ook discobal, het lichaam is tegelijkertijd hond en mens, bloei is verankerd in verval.
In 'MadDoG' werkt danser en choreograaf Lydia McGlinchey met gesproken tekst, dans en vocaal werk. Het werk wil de kijker verstrikken in een dichte ‘knoop’ van vervlochten maar verschillende materialen en lagen, geïnspireerd door de textielpraktijk van weven en kantwerk. Dit werk is beïnvloed door gothic/horror en heavy metal.
Lydia McGlinchey werd geboren in Sydney, Australië, en woont momenteel in Brussel. Ze is danseres en performer. Ze weeft ook textiel, dat ze gebruikt als scenografie. Ze studeerde vijf jaar in P.A.R.T.S waar ze haar MA in choreografie en dansopleiding behaalde. Lydia heeft samengewerkt met Alix Eynaudi aan haar project Noa+Snow gepresenteerd in Tanznacht Berlin en Wien Modern. Daarnaast heeft ze bijdragen geleverd aan de eindpublicaties van het Noa+Snow boek/catalogus dat werd gelanceerd in het Oostenrijks Museum voor Volkskunst in Wenen en gepubliceerd door BOM DIA BOA TARDE BOA NOITE.
https://www.instagram.com/lydiamcglinchey/