Over
Kidnapped – Frames of a Contemporary Landscape onderzoekt een veronderstelde politieke hallucinatie – het idee, zorgvuldig gevormd door neoliberale logica, koloniale erfenis en kapitalistisch realisme dat er geen alternatief is. Het stuk gebruikt de metafoor van ontvoering om te tonen hoe onze culturele, politieke en persoonlijke keuzes worden beperkt door marktvereisten en identity politics die zelden machtsstructuren doorbreken. In de voorstelling behandelen (en bedreigen) twee personages, Terreur en Mededogen, het publiek als ‘ontvoerde kinderen’, waarbij ze via een spiraalvormige, non-lineaire dramaturgie overgaan van een kinderlijke theatervorm naar sinistere politieke onthullingen. Door historische “gasten/geesten” op te roepen – figuren als Margaret Thatcher en Ronald Reagan of iconen als Michael Jackson en Pier Paolo Pasolini – legt het werk de wortels van onze systemische gevangenschap bloot en daagt het de toeschouwers uit tot collectieve weerstand.
bio
Rodrigo Batista is een Braziliaanse theaterregisseur en leraar die in België woont. Hij staat bekend om geëngageerde voorstellingen, intens fysiek onderzoek en scherp geopolitiek commentaar. Met meer dan 15 jaar onderzoek naar biopolitiek, tragedie, economische crises, propaganda en antikolonialisme, grijpt zijn recente werk theater aan als een compromisloze esthetische reactie op de crises van het hedendaagse kapitalisme. Rodrigo heeft zijn werk gepresenteerd in Brazilië, Mexico, Colombia, Duitsland, Italië en Nederland, en tegenwoordig in het kader van zijn masteropleiding aan het DAS Theatre.
https://www.instagram.com/rodrigo_batista_/
Mariana Senne, geboren in São Paulo, is een theatermaakster en performer uit Berlijn. Haar werk verkent interculturele praktijken en nieuwe vormen van enscenering door een feministische lens. Ze werkt regelmatig samen met onafhankelijke theatermakers en behaalde een masterdiploma aan het DAS Theater in Amsterdam, waar ze I love you but I need to kill you now (2021) creëerde. Als begunstigde van de Recherche Stipendium – Fonds Darstellende Künste ontwikkelt ze haar punk- en carnavalesthetiek door persoonlijke ervaringen met sociaal-politieke structuren te verbinden, altijd met het lichaam als drijvende kracht.
https://www.instagram.com/marianasenne/